• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403050201473
  • خبرنگار : 71661

سفر بدموقع «بی‌بی» به آمریکا

سفر بدموقع «بی‌بی» به آمریکا

«بنیامین نتانیاهو» با هزار امید برای سفر آتی خود به آمریکا برنامه‌ریزی کرده بود، اما با تشدید نارضایتی‌های داخلی از کابینه او و همچنین بروز بحران‌های متعدد سیاسی در ایالات متحده، به نظر می‌رسد این سفر در این برهه زمانی دستاورد چندانی برای او نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی با اشاره به برنامه سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایالات متحده، گزارش داد او که در سرزمین‌های اشغالی با یک طوفان سیاسی مواجه است، با ورود به آمریکا به یک وضعیت بی‌ثبات دیگر پا می‌گذارد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، نه‌تنها یهودیان ساکن اراضی اشغالی از جنگ طولانی غزه و ناراضی بوده و در واشنگتن نیز درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اختلاف‌نظر وجود دارد، بلکه این روزها آمریکا شاهد وقایع سیاسی پررنگی از جمله کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌ها انتخابات ۲۰۲۴ و یک تلاش نافرجام برای ترور «دونالد ترامپ» بوده است.

این وضعیتی نیست که نتانیاهو از سفر خود به آمریکا متصور بود، آن هم نخستین سفر او به ایالات متحده در چهار سال گذشته و در دوره ریاست‌جمهوری بایدن. او قرار است با بایدن و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند و همچنین در روز چهارشنبه در کنگره ایالات متحده سخنرانی خواهد کرد. نتانیاهو انتظار دارد در این سفر بخشی از انتقادهای بین‌المللی از اقدامات ارتش صهیونیستی در غزه را کم‌رنگ کرده و حمایت مضاعف ایالات متحده را کسب کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، نتانیاهو سه‌شنبه گفت در سفر به آمریکا به‌دنبال جلب حمایت دوحزبی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواهد بود؛ اما زمان‌بندی این سفر دست او را در پیشبرد اهداف خود بسته است. او در حالی سعی دارد با بایدن دیدار کرده و در ماه‌های باقی‌مانده تا روی کار آمدن دولت جدید آمریکا حمایت واشنگتن را جلب کند، که بایدن از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده است. همچنین رابطه میان بایدن و نتانیاهو به دلیل اختلاف‌نظر آن‌ها درباره مسائل غرب آسیا به گرمی گذشته نیست.

نتانیاهو همچنین می‌خواهد وجهه داخلی و بین‌المللی خود را در این سفر بهبود بخشد تا کمی از فشارهای داخلی که برای بقای سیاسی متحمل شده را کاهش دهد؛ اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این سفر به‌جز برای نتانیاهو، برای دیگران اهمیت چندانی ندارد.

«میچل باراک» تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به اینکه ایالات متحده در مدت کمتر از ۱۰ روز شاهد تلاش برای ترور رئیس‌جمهور سابق خود و کناره‌گیری رئیس‌جمهور کنونی از رقابت‌ها انتخاباتی بوده، می‌گوید: «این (سفر) مورد توجه هیچ‌کس نیست.»

سفر بدموقع «بی‌بی» به آمریکا
سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا - ۲۰۱۵

اتفافات غیرمنتظره در انتظار نتانیاهو

آخرین سفر نتانیاهو به ایالات متحده به سپتامبر ۲۰۲۰ بازمی‌گردد، زمانی که ترامپ در قدرت بود. اکنون او در حالی پس از چهار سال به آمریکا سفر می‌کند که ترامپ بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده و ممکن است در این سفر این ۲ چهره با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش رسانه آمریکایی، سفر نتانیاهو به آمریکا با دعوت رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده صورت خواهد گرفت. چهار چهره برجسته مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالات متحده پیش‌تر در نامه‌ای از نتانیاهو دعوت کردند تا برای ایراد سخنرانی در کنگره، به آمریکا سفر کند. اگرچه «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا در ابتدا مخالفت‌هایی داشت، اما در نهایت این دعوت‌نامه را امضا کرد و گفت روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی فراتر از یک شخص یا یک نخست‌وزیر است.

اگرچه انتظار می‌رود نتانیاهو در کنگره با بازخوردهای متنوعی مواجه شود، اما به نظر می‌رسد این سفر واکنش‌های جنجالی کمتری نسبت به سفر ۲۰۱۵ او به آمریکا در پی داشته باشد. در آن زمان رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بدون اطلاع دادن به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت، از نتانیاهو دعوت کرد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در کنگره آمریکا به انتقاد از توافق هسته‌ای ایالات متحده با ایران پرداخت، اقدامی که موجب تشدید اختلاف احزاب آمریکا بر سر حمایت از رژیم صهیونیستی شد.

با این حال، رسانه آمریکایی گزارش داد از آنجا که کامالا هریس مشغول برقراری اتحاد در میان اعضای حزب دموکرات و مردم آمریکاست، ممکن است اتفاق غیرمنتظره بیشتری در این سفر روی داده و بعضی قانون‌گذاران دموکرات سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده یا در آن اختلال ایجاد کنند.

از سوی دیگر، هریس در بعضی موارد نسبت به بایدن انتقادات صریح‌تری را علیه رژیم صهیونیستی مطرح کرده است، به ویژه از زمانی که این رژیم حملات نظامی خود به غزه را پس از عملیات طوفان الاقصی آغاز کرد. هریس در روز چهارشنبه ریاست جلسه مشترک کنگره را بر عهده نخواهد داشت، اما قرار است در این سفر نتانیاهو به آمریکا با وی دیدار داشته باشد.

سفر بدموقع «بی‌بی» به آمریکا
تظاهرات علیه نتانیاهو در اراضی اشغالی

سفری برای خودنمایی

به گزارش رسانه آمریکایی، آمار بالای تلفات بالای غیرنظامیان در غزه حتی برخی از حامیان دیرینه رژیم صهیونیستی در آمریکا را نیز خشمگین کرده است و نتانیاهو با خطر صدور حکم بازداشت خود از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی روبرو است.

بایدن در تلاش است تا یک توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شود که شامل تبادل اسرا خواهد بود. با این حال، اما بسیاری از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را به تلاش برای حفظ کابینه راست افراطی خود متهم می‌کنند. احزاب راست‌گرای صهیونیست که نتانیاهو برای تشکیل کابینه و ماندن در قدرت به آن‌ها نیاز دارد، تهدید کرده‌اند اگر او به آتش‌بسی که به زعم آن‌ها به معنای شکست تسلیم خواهد بود، تن دهد، از کابینه خارج خواهند شد؛ اقدامی که می‌تواند به معنای پایان قدرت نتانیاهو و آغاز تحقیقات گسترده درباره فسادهای مالی و ناتوانی‌های مدیریتی وی باشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سفر نتانیاهو به واشنگتن همچنین بسیاری از یهودیان ساکن اراضی اشغالی را ناراضی کرده است، زیرا آن‌ها معتقدند در زمانی که رژیم صهیونیستی از ۲ جبهه با حماس و حزب‌الله درگیر است، او نباید «اسرائیل» را ترک کند. این در حالی است که نتانیاهو نه‌تنها آزادسازی اسرای صهیونیست را پیش نبرده، بلکه هیچ چشم‌انداز روشنی برای اداره غزه پس از جنگ نیز ارائه نکرده است.

میچل باراک، محقق اسرائیلی نیز می‌گوید نتانیاهو نباید به این سفر برود. علاوه بر این، «الون پینکاس» مشاور ارشد سابق رژیم صهیونیستی در نیویورک هم این سفر را اقدامی از سر «خودنمایی» توصیف کرده و می‌گوید: «این همان کنگره‌ای است که هر (کمکی) نتانیاهو و بایدن خواسته‌اند، تصویب کرده است. او حالا می‌خواهد در این سفر چه کند؟ از آن‌ها قدردانی کند؟ این را در یک تماس تصویری هم می‌تواند انجام دهد!»

تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو سعی دارد با ایراد یک سخنرانی «قوی و آتشین» در کنگره آمریکا، وجهه خود در داخل اراضی اشغالی را بهبود بخشیده و پایگاه حمایتی خود ار تقویت کند. او همچنین احتمالاً بعدها به این نکته اشاره خواهد کرد که تنها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که تا کنون چهار بار در کنگره آمریکا سخنرانی کرده و مورد تشویق قانون‌گذاران آمریکایی قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha