• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050201207
  • خبرنگار : 50555

نماینده مردم مشهد:

اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به دولت منتخب رویکرد تعاملی دارند

اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به دولت منتخب رویکرد تعاملی دارند
حضور دو روز پیش رئیس‌جمهور منتخب در مجلس

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد اکثریت نمایندگان مجلس دوازدهم تعامل با دولت منتخب است و این را مردم در آینده ایران خواهند دید.

حسنعلی اخلاقی امیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دیدار دو روز گذشته نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر لزوم پاسخگو بودن مجلس، اظهارکرد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مجلس تنها پرسشگر نیست و باید پاسخگو هم باشد، باید گفت که قوه مقننه در کنار دو قوه قضائیه و مجریه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد و مطابق آن باید پاسخگو هم باشد. من معتقدم که نمایندگان در مقابل مردم حوزه انتخابیه خود پاسخگو بوده‌اند و هیات رئیسه نیز در نشست‌های خبری با خبرنگاران ارتباطات خوبی برقرار کرده است‌.

وی افزود: این پاسخگویی حق مردم ایران است و انتظار می‌رود که قوه مقننه به عنوان یکی از اجزای کل نظام که مسئولیت مهمی بر عهده دارد، پاسخگو هم باشد. قطعاً نمایندگان مجلس در کنار وظایف خود اعم از قانونگذاری و نظارت، پاسخگوی عملکرد خود نیز هستند، به ویژه اینکه پس از تاکید اکید رهبر انقلاب احساس بنده این است که مجلس دوازدهم ارتباط خود با مجموعه رسانه و عموم مردم را تقویت خواهد کرد و این را به عنوان سرلوحه کار خود قرار خواهد داد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم شکل‌گیری تعامل مثبت بین مجلس و دولت و وجود یکصدایی در داخل، عنوان کرد: برای قضاوت نسبت به مجلس شورای اسلامی باید فضای عمومی مجلس را لحاظ کنیم. احساس من این است که عموم نمایندگان و فضای عمومی مجلس قطعا خود را تابع رهبر انقلاب می‌دانند و حتی قبل از دیدار ما با رهبر انقلاب هم بنای مجلس تعامل و همکاری با رئیس‌جمهور منتخب مردم بود و این را در گفتار، رفتار و ارتباطات نمایندگان با دکتر پزشکیان بعد از انتخابات شاهد بوده‌ایم.

اخلاقی ادامه داد: البته این را قبول داریم که شاید افرادی در فضای مجلس باشند که آن نگاه عمومی نمایندگان یعنی تعامل با رئیس‌جمهور منتخب را نداشته باشند و این طبیعی است و در هر دوره‌ای بوده، اما من معتقدم که رویکرد اکثریت نمایندگان مجلس دوازدهم تعامل با دولت منتخب است و این را مردم در آینده ایران خواهند دید. این همکاری به پیشرفت و توسعه کشور کمک خواهد کرد، به ویژه امروز که مردم با مشکلات مختلفی مواجه هستند. همانگونه که رهبر انقلاب هم فرمودند، امیدواریم که هرچه سریع‌تر رئیس‌جمهور منتخب بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف، وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند و مجلس هم باید طبق وظایف و مسئولیت خود، بنا به مصلحت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران و با نگاه تعاملی به دولت منتخب مردم، به کابینه پیشنهادی رای اعتماد بدهد.

وی همچنین با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم پرهیز مجلس از تصویب قوانین اضافه، بیان کرد: تراکم قوانین در کشور ما یک واقعیت است و کسانی که با فضای قوانین کشور آشنایی داشته باشند، می‌فهمند که در این حوزه تورم وجود دارد. این تراکم قوانین خصوصاً در حوزه اقتصادی به خوبی حس می‌شود. لذا باید قوانین منسوخ و بسیاری از قوانینی که با هم تعارضاتی دارند، بررسی و تنقیح شوند. اگر مرکز پژوهش‌ها این اقدام را انجام دهد، بسیار عالی است. یا اینکه می‌توان کمیسیونی را برای حل این مشکل تشکیل داد به طوریکه تمام کمیسیون‌های تخصصی نماینده‌ای در آن داشته باشند و یک دور قوانینی را که در سال‌های گذشته مصوب شده و تعارضاتی با هم دارند و موجب سوء استفاده افراد از این قوانین می‌شود را تنقیح کنند و موارد زائد را از قوانین کنار بزنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: توصیه دیگر رهبر انقلاب در حوزه قانون‌گذاری، این بود که باید اولویت اول مجلس لایحه دولت باشد، نه بررسی طرح‌ها و تنها در صورت ضرورت به سراغ طرح برویم. این‌ها مواردی است که مورد توجه نمایندگان مجلس دوازدهم قرار می‌گیرد. قطعاً عملکرد این مجلس به گونه‌ای خواهد بود که هرگز باعث افزایش قوانین غیرلازم نشود. البته در برخی از بخش‌ها خصوصاً در حوزه‌هایی که مردم دچار گرفتاری هستند، مجلس به خوبی می‌داند که باید قانون جدید تصویب یا قوانین موجود را اصلاح کند.

اخلاقی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر اهمیت تسریع در معرفی و رای اعتماد به وزرای کابینه، گفت: اگرچه در طی این دو ماه مجموعه‌های مختلف و خصوصا هیات دولت و سرپرست ریاست‌جمهوری زحمات زیادی برای اداره کشور کشیدند، اما کشور در حوزه اجرا نیازمند مراقبت است تا خللی ایجاد نشود. لذا توصیه رهبر انقلاب در خصوص تسریع در معرفی کابینه دولت چهاردهم توصیه دقیقی است و انتظار داریم رئیس‌جمهور منتخب بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف که هفته آینده برگزار می‌شود، هرچه زودتر هیات وزیران خود را معرفی کند. 

وی با بیان اینکه بهتر است بر اساس آنچه که دکتر پزشکیان در شعارهای انتخابی خود مطرح کرده، کابینه‌اش ملی و فراجناحی باشد و تمام طیف‌های سیاسی را دربربگیرد، افزود: مجلس این اطمینان را به مردم می‌دهد که با دقت تمام شاخصه‌هایی که رهبر انقلاب برای انتخاب هیات وزیران مطرح کردند را در نظر بگیرد و با نگاه تعاملی با دولت، در اسرع وقت وظایف قانونی خود را نسبت به دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس خاطرنشان کرد: چون نمایندگان مردم عمدتا از شهرها، روستاها و استان‌های مختلف هستند، دیدارهای ابتدای دوره نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب عملاً تجدید میثاق کل مردم ایران با رهبری محسوب می‌شود، چراکه نمایندگان شأنی جز وکالت از جانب مردم ندارند. این دیدار به انسجام ملی ما در هر دوره‌ای کمک می‌کند و برکات خود را در حوزه قانون‌گذاری، نظارت و ارتباط با مردم خواهد گذاشت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha