• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403050100385
  • خبرنگار : 71402

تاکید ۸ کشور بر لزوم بازنگری سیاست اتحادیه اروپا در قبال سوریه

تاکید ۸ کشور بر لزوم بازنگری سیاست اتحادیه اروپا در قبال سوریه

گروهی متشکل از هشت کشور عضو از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا رویکرد خود در قبال سوریه را پیش از گفت‌وگوی گسترده‌تر درباره وضعیت «خاورمیانه» بین وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه بررسی و ارزیابی کند.

به گزارش ایسنا، وزرای خارجه اتریش، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، یونان، ایتالیا، اسلواکی و اسلوونی در نامه‌ای به «جوزپ بورل» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نوشتند: «هدف ما یک سیاست فعال‌تر، نتیجه محور و عملیاتی‌تر در سوریه است.»

در این نامه که به دست وب‌سایت «یوراکتیو» (Euractiv) رسیده است، آنها گفتند: «این به ما امکان می‌دهد اهرم سیاسی و اثربخشی کمک‌های بشردوستانه خود را افزایش دهیم.»

با گذشت سیزده سال از درگیری سوریه، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه  همچنان قدرت را در بسیاری از بخش‌های این کشور در دست دارد و از کمک و حضور نظامی روسیه و متحدانش برخوردار است. اتحادیه اروپا چندین دور تحریم را علیه نظام اسد اعمال کرده و روابط رسمی خود را با دمشق قطع کرده است.

در این نامه، نمایندگان هشت کشور عضو اتحادیه اروپا ۱۰ زمینه را پیشنهاد کردند که باید «علنا و بدون پیش‌داوری» مورد بحث قرار گیرند، که در یک سند غیر رسمی جداگانه مشخص شده است.

آنها همچنین انتصاب یک فرستاده اتحادیه اروپا-سوریه را مطرح کردند که وظیفه خواهد داشت دوباره با سفیر سوریه در بروکسل تعامل کند و با بازیگران سوری و منطقه‌ای ارتباط داشته باشد.

۱۰ حوزه دیگر شامل تبادل استراتژیک با شرکای عرب، توسعه بیشتر رویکرد بازیابی زودهنگام اتحادیه اروپا، مقابله با اثرات منفی ناخواسته تحریم‌های اتحادیه اروپا، و ایجاد شرایط برای بازگشت آوارگان به سوریه است.

«الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش گفت: «پس از ۱۳ سال جنگ، باید بپذیریم که سیاست ما در سوریه به خوبی پیش نرفته است.»

شالنبرگ افزود: «هرچند تلخ است، با کمک روسیه و برخی دیگر، نظام اسد با قدرت کنترل را در دست دارد، اپوزیسیون سوریه تکه‌تکه شده یا کلا در تبعید است و اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند چشم خود را بر روی این واقعیت ببندد.»

اما علی‌رغم این فشارها، مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند بعید است که این اتحادیه فشار بر نظام اسد را کاهش دهد و بهانه‌هایی از جمله نقض گسترده حقوق بشر و جنایات جنگی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha