• یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403043119651
  • خبرنگار : 50663

ارائه ۸ پیشنهاد از سوی فعالان اقتصادی به رئیس‌جمهور

ارائه ۸ پیشنهاد از سوی فعالان اقتصادی به رئیس‌جمهور

ایسنا/خراسان رضوی قائم‌مقام وزیر صمت گفت: با وجود داشتن ۷ درصد معادن دنیا متاسفانه یک عقب‌ماندگی جدی داریم و در عرصه اکتشاف ۳ الی ۴ درصد کار انجام شده است.

 سیدمهدی فرهی در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که شامگاه ۳۰ تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: امروز در دنیا بحث توسعه فناوری و محصول یک فرآیند کاملا جا افتاده است. توسعه دارای ۴ مولفه اصلی از جمله توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، موضوع بسیار مهمی که در آن کم‌کاری انجام دادیم. در حوزه نرم‌افزار که دربرگیرنده دانش فنی است، به لطف خدا با وجود جوانان خوب و ارزشی که در کشور داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث نرم‌افزار قابلیت خوبی به دست آوردیم. مولفه سوم توسعه مرز افزار یا نیروی انسانی شایسته، نخبگان و خبرگانی هستند که باید در این عرصه باشند و دستاورد بسیار خوب و مهم‌تر از همه موضوع سازمان افزار است. توسعه به معنای کامل خود مانند ماشینی است که نیازمند این چهار چرخ است.

وی ادامه داد: توسعه فناوری را باید در دو جبهه انجام دهیم، یک جبهه وضع موجود است که تلاش‌های زیادی در دولت سیزدهم شد و در عرصه‌های مختلف صنعت و معدن رشد خوبی کردیم، قدم‌های زیادی برداشته شد و اما اکنون بیش از ۱۰ سال است که شعار رهبر از جنس اقتصاد، توسعه و جهش است. 

 قائم مقام وزیر صمت ضمن اشاره به دستاوردهای صمت طی ۳ سال گذشته بیان کرد: با وجود اینکه طی ۳ سال گذشته تولید ۳۰۰ درصدی از ۲۱ هزار دستگاه به ۸۴ هزار دستگاه افزایش داشته، افزایش ۹۶ درصدی ماشین لباسشویی، افزایش ۸۸ درصدی تولید چرم و  افزایش ۵۵ درصدی تولید انواع خودرو سواری را داشته‌ایم، اما با داشتن ۷ درصد معادن دنیا متاسفانه یک عقب‌ماندگی جدی داریم و در عرصه اکتشاف ۳ الی ۴ درصد کار انجام شده است. به‌ رغم همه بیش از ۱۶۰۰ پروانه بهره‌برداری از معدن گرفته شده است. همچنین تجارت در سال گذشته ۱۳۲ میلیارد دلار بود که به نسبت ۳ سال گذشته دولت قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است. همه این‌ها را جمع کنیم یک عقب‌ماندگی جدی می‌بینیم.

وی درباره جبهه دوم گفت: اینکه آینده چه می‌شود و دنیای امروز به چه سمت و سویی می‌رود. دنیای امروز فناوری را تغییر می‌دهد. امروزه هر ۳ ماه و ۱۰ روز یک فناوری راهبردی هنجارشکن در دنیا در حال رقم خوردن است. وزارت صمت و حوزه فناوری کشور باید به این حیطه توجه کنند و اگر توجه نکنند قافله را باخته‌ایم.

ارائه ۸ پیشنهاد از سوی فعالان اقتصادی به رئیس جمهور 

در ادامه فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صمت خراسان رضوی ضمن قدرشناسی از همه تشکل‌های استان بابت پشت سرگذاشتن یک سال بسیار پرکار و سخت، پیشنهاداتی ارائه و اظهار کرد: حذف اقتصاد دستوری از نظام اقتصادی کشور مطالبه اول ماست. حرکت اساسی و اصولی برای حذف تحریم اقتصادی به خصوص پولی و بانکی اتفاقی است که باید رخ دهد، کشور برای انجام برنامه هفتم توسعه ظرفیت اقتصادی ندارد و لازمه آن حضور سرمایه‌گذاران آن‌سوی مرزهاست.

وی افزود: حذف پدیده مخرب رفع تعهد ارزی از واحد تولیدی صادرات محور، حذف تسهیلات تکلیفی از نظام بانکی، تامین‌ چتر مالیاتی به صورت عادلانه و متناسب با سهم هر حوزه اقتصادی در تولید ناخالص داخلی و اینکه هر کدام به ازای سهم در سبد اقتصادی کشور مالیات دهیم، اتخاذ تصمیم عاجل در خصوص حذف سامانه غیرضرور و مخرب در حوزه اقتصاد، استفاده از تمامی ظرفیت‌های مدیریتی و نخبگان کشور بدون توجه به گرایش سیاسی، قومی و مذهبی و موضوع زجردهنده مهاجرت گسترده نخبگان است که در حال مشاهده آثار آن در کشور هستیم و در سال‌های آینده به تهی شدن از ظرفیت نخبگی منجر می‌شود، از جمله اهم پیشنهادات فعالان و کارشناس اقتصادی حوزه صنعت و معدن به رئیس جمهور کشور است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha