• شنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403043019155
  • خبرنگار : 50214

یزد بزرگترین تولیدکننده طلای سرخ شورزی ایران

یزد بزرگترین تولیدکننده طلای سرخ شورزی ایران

ایسنا/یزد یزد با تولید سالانه ۳۵۰۰ تن گیاه روناس که بخش عمده‌ای از آن به کشورهایی همچون ایتالیا، ترکیه و ژاپن صادر می‌شود، جایگاه نخست تولید این محصول را در کشور داراست.

یزد به ویژه در دهه‌های گذشته یکی از قطب‌های مهم نساجی کشور بوده و یکی از ویژگی‌های صنعتگران یزدی این حوزه در طول این ادوار تلاش برای خودکفائی در تامین مواد اولیه فعالیت‌هایشان تا حد امکان بوده است.

شاید کاشت گیاهی مانند «روناس» و حفظ جایگاه نخست یزد در تولید آن تاکنون نیز به دلیل خواص و کارآیی‌های مهم آن در همین رابطه بوده باشد؛ چرا که مهمترین کارآیی روناس در صنعت، رنگرزی پشم در صنعت قالی‌بافی و پارچه‌بافی بوده و حتی ریشه آن خواص درمانی دارد.

البته ذکر این نکته نیز ضروریست که روناس گیاهی فوق‌العاده مقاوم به شوری و مقاومت در آن از نوع بردباری است و شوری خاک تا ۰/۳ درصد را به خوبی تحمل می‌کند؛ خاصیتی که این گیاه را به طلای سرخ شورزی در ایران معروف کرده است.

 «علی ایزدی» کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی یزد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: استان یزد با سطح زیر کشت ۳۰۰ هکتار و تولید سالیانه ۳۵۰۰ تن روناس جایگاه اول تولید این محصول را در کشور دارا است.

وی افزود: این گیاه تحمل و سازگاری بسیار خوبی به آب‌ و خاک شور و شرایط اقلیمی استان داشته و کاشت این گیاه در اراضی شور برای اصلاح و بهبود شوری خاک به‌صورت کشت اصلی یا مخلوط به‌عنوان کاشت زیر درختی در بین ردیف‌های باغات پسته و خرما در برنامه اصلاح الگوی کشت استان قرار گرفته است.

ایزدی در ادامه گفت: این گیاه که ماده رنگینی به نام آلیزارین در ریشه آن وجود دارد که در تولید رنگ طبیعی نقش مهمی دارد که از قدیم‌الایام مورد توجه صاحبان صنایع نساجی و فرش دستباف کشور قرار داشته است و از ریشهٔ این گیاه ماده آلیزارین استخراج می‌شود که به‌عنوان رنگ طبیعی و ارگانیک در صنایع رنگ‌ریزی، غذایی و دارویی کاربردهای فراوانی داشته است و همچنین از برگ و ساقه آن در تألیف و تغذیه دام استفاده می‌شده است.

 وی با بیان این که افزایش هزینه‌های کارگری، مکانیزه نبودن کاشت و برداشت، نبود صنایع فراوری رنگ‌دانه آلیزارین از محدودیت‌های اصلی کشت و توسعه این محصول اقتصادی و صادراتی است، افزود: تنوع‌بخشی به محصولات فراوری شده مانند پودر روناس، استخراج آلیزارین و سایر مواد مؤثره فعال در صنایع و پزشکی، استانداردسازی، برندسازی، ایجاد کارگاه‌های صنعتی، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از فن آوری‌های نوین در امر کاشت، برداشت و فراوری و همچنین دسترسی به اطلاعات مربوط به حوزه تولید فرآورده‌های نهایی، کشورها و شرکت‌های سازنده صنایع تبدیلی و فراوری این محصول می‌تواند در توسعه، افزایش صادرات و اقتصادی نمودن تولید این محصول مؤثر و کارگشا باشد.

به گفته این کارشناس، بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرستان‌های اردکان و بافق است و قسمت عمده محصول تولید شده در استان به کشورهای ایتالیا، ترکیه ، ژاپن و دبی صادر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha