• شنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403043019130
  • خبرنگار : 71553

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

خرید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تاکنون

خرید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تاکنون

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده که رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محمد علی نیکبخت در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران ۱۴۰۳ با بیان اینکه گندم یکی از محصولات راهبردی است، گفت: برای دومین سال پیاپی ۱۰۰ درصد نیاز گندم نان کشور تامین شده است.

وی افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده که رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن بوده  و برآوردها نشان می‌دهد امسال میزان خرید گندم به بیش از ۱۱ میلیون تن برسد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، ذخایر این محصول راهبُردی تکمیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت:اکنون میزان موجودی نهاده‌های دامی کشور به گونه‌ای است که در صورت عدم واردات بین ۴ تا ۴.۵ ماه نیاز کشور را پاسخگو است.

تولید باید صادرات محور باشد

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موانع پیش روی صادرکنندگان، تصریح کرد: معتقدیم اگر تولید در هر سطحی برای تامین نیاز داخلی باشد به طور قطع با بن‌بست روبرو می‌شود؛ زیرا تولید باید صادرات محور شود. اکنون در ابتدای راه صادرات هستیم به عنوان متولی بخش کشاورزی معتقدم صادرات به تولید از نظر کمی و کیفی بهبود می‌بخشد.

نیکبخت در ادامه گفت: در ماه‌های قبل برای تامین نهاده‌های دامی با چالش‌های متعددی روبرو بودیم. اکنون موجودی ذرت کشور بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و کنجاله سویا حدود ۲ میلیون تن است. در خصوص جو هم وضعیت مطلوبی داریم به طوری که این میزان ذخایر بین ۴ تا ۴.۵ ماه آینده پاسخگوی نیاز کشور است.

برنامه ریزی برای تامین نهاده ها در نیمه دوم سال

وی در ادامه گفت: اکنون تولیدکنندگان همانند ماه‌های گذشته نگران تامین نهاده‌های دامی نیستند زیرا به وضعیت پایداری در خصوص تامین نهاده‌های دامی رسیده‌ایم. در حال حاضر برنامه‌ریزی تامین نهاده‌های دامی نیمه دوم سال را در دستور کار داریم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش بر اهمیت تولید پایدار تاکید کرد و گفت: امروز کشور با توجه به شرایط فعلی پایداری تولید مرغ و تخم مرغ، به یک صادرکننده تبدیل شده به طوری که سال گذشته ۱۴۰ میلیون تن و از ابتدای سال تاکنون ۵۰ میلیون تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

به گفته وزیر جهادکشاورزی در صادرات گوشت مرغ و لبنیات دستاوردهای خوبی به دست آورده ایم. در سنوات گذشته بخش قابل توجهی دام مولد از دست داده‌ایم و اکنون در حال بازسازی و احیای تولید از محل تولید و واردات دام‌های مولد هستیم تا در بازار گوشت نیز به ثبات تولید و قیمت‌ها برسیم.

نیکبخت از تدوین پنج برنامه برای افزایش امنیت غذایی و تامین معیشت مردم خبر داد و افزود: اولویت اول افزایش تولیدات کشاورزی با حفظ ذخایر و منابع، اولویت دوم تنوع در تولید و کاهش ضرر و زیان کشاورزان، اولویت سوم تعادل بخشی به تولید (یعنی میزان منابع و بهره‌وری)، اولویت چهارم صادرات تولید محور و اولویت پنجم توجه به کشاورزی دانش بنیان از آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی است.

وی همچنین تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری هم بخش‌های دام طیور و شیلات از اولویت‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است به خصوص در حوزه آبزی‌پروری تنها از ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت‌های موجود استفاده شده است. موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و دریافت مجوز ۵۰۰ هزار حلقه چاه برای بخش کشاورزی از اولویت‌های این بخش محسوب می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد که صنایع غذایی در اولویت سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی قرار دارد.

نیکبخت همچنین توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را از دیگر اولویت‌های این بخش برشمرد.

وزیر جهادکشاورزی  با بیان اینکه شرایط بخش کشاورزی در حوزه اقتصادی رو به بهبود است، اظهار کرد: به طوری که اکنون نرخ رشد ارزش افزوده در بهار ۱۴۰۲ منفی ۴.۶ درصد، در تابستان ۱۴۰۲ منفی ۳.۲ درصد، در پاییز ۱۴۰۲ منفی  یک درصد و در زمستان ۱۴۰۲ به ۶ درصد مثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به نرخ مثبت برسیم.

افزایش تراز تجاری بخش کشاورزی به بیش از ۲میلیارد دلار

وی با اشاره به اینکه صادرات بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیارد دلار بوده است، عنوان کرد: این یعنی تراز تجاری این بخش به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده که این مهم توسط تولیدکنندگان بخش کشاورزی محقق شده است.

وزیر جهادکشاورزی در ادامه‌ گفت: بر اساس نرخ تورم آمار اردیبهشت ماه مرکز آمار ایران در بخش کشاورزی و مواد غذایی ۲.۸ درصد بود که در بخش کشاورزی ۱.۸ درصد زیرشاخص کل بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha