• پنجشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403042818214
  • منبع : نمایندگی کردستان

ارائه خدمات آموزش و پرورش استثنایی کردستان به بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز

ارائه خدمات آموزش و پرورش استثنایی کردستان به بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز

ایسنا/کردستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در مجموع ۳۵۰۷ دانش‌آموز از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

طالب محمدی، امروز پنجشنبه( ۲۸ تیر) در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی - تربیتی که در محل سالن جلسات اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سال ۱۳۶۹ بر می‌گردد، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزو معدود سازمان‌هایی است که مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد.

وی طراحی سیستم آموزشی، پرورشی و توان بخشی، تغییر و اصلاح مداوم نظام آموزشی، آموزش و پرورش گروه‌های مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه، کمک به پیشگیری از بروز ناتوانی‌های جسمی و ذهنی قبل و پس از تولد، اجرای طرح‌های شناسایی و غربالگری، جلب کمک‌های مادی و معنوی مردم، سازمان‌ها، مؤسسات و انجمن‌های توان بخشی و تهیه برنامه‌های آموزشی و پرورشی ویژه برای گروه‌های هدف کودکان و دانش آموزان استثنایی را از اهداف و وظایف آموزش و پرورش استثنایی بر اساس این قانون دانست.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به ماده ۲۳ پیمان‌نامه حقوق کودک صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اذعان دارند کودکی که از لحاظ جسمی یا ذهنی معلول است باید از یک زندگی کامل و محترمانه برخوردار باشد به روشی که موجب دستیابی او به بالاترین حد ادغام در جامعه و رشد فردی، فرهنگی و معنوی وی شود.

محمدی با اشاره به فعالیت ۵۵۲ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان، اضافه کرد: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی به حدود یک هزار و ۵۱۸ دانش‌آموز با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: با گرفتن مجوز احداث مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی - تربیتی برای مناطق کرانی و کلاترزان، تعداد این مراکز در استان به ۲۲ مرکز افزایش خواهد یافت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: ۵۸۹ دانش‌آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) در مدارس عادی (پذیرا) و با بهره‌مندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه سالیانه حدود ۱۴۰۰ دانش‌آموز دارای مشکلات یادگیری به مراکز جامع جهت دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی مراجعه می‌کنند، ادامه داد: در مجموع ۳۵۰۷ دانش‌آموز از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی عملیاتی در سطوح مختلف و برشمردن هشت شاخص اصلی عملکردی آموزش و پرورش استثنایی استان، عنوان کرد: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب ۴۱ برنامه اصلی به شهرستان‌ها و مناطق ابلاغ شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان، پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان آموزش پذیر، پوشش ۱۰۰ درصدی نوآموزان بدو ورود به مدرسه در برنامه سنجش، جذب و استخدام ۳۸ نفر آموزگار، مربی آموزش معلولان و نیروی توان بخشی، شرکت ۳۴۰ نفر از معلمان در دوره‌های توانمندسازی آموزش و پرورش استثنایی، اخذ اعتبار ۷۰۰۰ میلیون ریالی جهت احداث زمین چمن در مدارس استثنایی و افتتاح هنرستان نوآوران در سنندج را به عنوان اهم اقدامات عملکردی کیفیت بخشی آموزش و پرورش استثنایی استان دانست.

محمدی خواستار توجه و عنایت ویژه به مدارس استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه شد و کمبود و استاندارد نبودن فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود شدید تجهیزات آموزشی و توانبخشی، مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و نگاه بخشی و جزیره‌ای به آموزش و پرورش استثنایی را از چالش‌های مهم این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha