• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403042717831
  • خبرنگار : 50659

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد:

لزوم مراقبت در مقابل گزش پشه آئدس در اردبیل

لزوم مراقبت در مقابل گزش پشه آئدس در اردبیل

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی عامل افزایش پشه آئدس در سطح زمین است که اخیرا پای این پشه به استان اردبیل هم باز شده است.

دکتر محمدیان اردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پشه آئدس بومی آسیای جنوب شرقی است که از طریق جنوب کشور وارد ایران شده است و بیشتر درگیری‌ها در استان‌های جنوبی کشور است اما در استان ما اولین مورد پشه در شهرستان مرزی بیله سوار شناسایی شد.

وی افزود: وجود و گزش پشه به تنهایی عامل بیماری و انتقال آن نیست بلکه باید به ویروس دنگی آلوده باشد که در ۸۰ درصد موارد ممکن است افراد متوجه این بیماری نشوند و یا خیلی خفیف باشد و در پنج درصد موارد ممکن است شدید باشد  و در کمتر از یک درصد موارد به‌خاطر ایجاد شوک و خونریزی می‌تواند کشنده باشد.

محمدیان ادامه داد: علائم مهمی که بیماران می توانند تجربه بکنند در حد سر درد، درد عضلانی، علائم پوستی، علائم گوارشی  و تب است که می‌تواند بیشتر هم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: تب دنگی درمان قطعی و واکسن ندارد بنابراین مثل همه بیماری‌ها پیشگیری در اولویت است. این پشه در آب‌های راکد می‌تواند تخم‌گذاری کند و باید بهسازی محیط در این راستا انجام شود  و همچنین محیط‌هایی که می‌تواند در آن آب جمع شود مثل چاه‌ها و محل فاضلاب، بطری آب، قوطی کنسرو، لاستیک‌های مستعمل ، ماندآب‌ها ، رودخانه‌های راکد، محل دپوی نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی، محل‌های دفن زباله سطح شهر و روستا و حتی آب زیر گلدان محل مناسبی برای تخم گذاری پشه آئدس است.

محمدیان اردی با اشاره به راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس اظهار کرد: استفاده از لباس‌های آستین دار، استفاده از حشره کش‌ها و اسپری و پمادها، استفاده از پشه بند و استفاده از توری در منازل و گرفتن در و پنجره با آن می‌تواند موثر واقع شود.

همچنین دکتر مرادی رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله بوسیله بندپایان اردبیل نیز اظهار کرد: پشه‌های آئدس روز گز هستند یعنی در روز خونخواری می‌کنند و این تفاوت آنها با سایر پشه‌ها است و نیاز است افرادی که در روز مورد گزش پشه قرار می‌گیرند حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.    

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha