• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042516884
  • خبرنگار : 30147

یک پژوهشگر مسائل مذهبی:

هیچ چیز نتوانست مانع حضور ابالفضل العباس در کنار امام حسین(ع) شود

هیچ چیز نتوانست مانع حضور ابالفضل العباس در کنار امام حسین(ع) شود

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر مسائل مذهبی گفت: حضرت ابالفضل به مقامی رسید که هیچ چیز نتوانست مانع حضورش در کنار امام حسین(ع) شود.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از بین امامزاده‌ها فقط برای سه امامزاده زیارت‌نامه مأثور از قول امام معصوم (ع) داریم، گفت: حضرت ابالفضل(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) این سه عزیز هستند.

وی با اشاره به اینکه در زیارت‌نامه امام صادق(ع) چندین ویژگی حضرت ابالفضل(ع) بیان شده است، افزود: ایشان، بنده صالح و مطیع خدا و رسول خدا و مطیع امیرالمؤمنین بود.

این پژوهشگر مسائل مذهبی با اعلام اینکه حضرت باب‌الحوائج، ابالفضل العباس، محضر چهار امام را درک کرده‌اند، بیان کرد: حضرت عباس تسلیم امر ولی خدا بود.

وی یکی از ویژگی‌های مهم حضرت ابالفضل را تسلیم بودن در برابر ولی خدا دانست و گفت: ایشان از همه تعلقاتی که نسبت به دنیا داشت گذشتند و تسلیم محض خدا بود.

حجت‌الاسلام هاشمی با بیان اینکه هیچ تعلقات دنیایی در وجود حضرت باب‌الحوائج ابالفضل العباس نبود که مانع همراهی با سیدالشهدا(ع) شود، مقام تسلیم را به معنای مبارزه با تمامی هوس‌ها و خواسته‌های درونی دانست و افزود: حضرت ابالفضل به مقامی رسید که هیچ چیز نتوانست مانع حضورش در کنار امام حسین(ع) شود.

وی اظهار کرد: گرچه در واقعه کربلا ۷۲ نفر در برابر ۳۰ هزار نفر قرار داشتند و برای حضرت ابالفضل چندین مرتبه امان‌نامه آوردند اما تا آخرین لحظه در کنار سیدالشهدا مانده و جان خود را فدا کردند.

این پژوهشگر مسائل مذهبی با اشاره به اینکه اگر به معنای واقعی محب اهل‌بیت هستیم باید ویژگی‌های آنان را هم در زندگی خود پیاده کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم معنای مقام تسلیم را بفهمیم باید به آیه ۱۰ سوره مبارکه توبه مراجعه شود.

وی بیان کرد: بهترین مؤمنین کسانی هستند که وقتی امر صادر شد بین انتخاب وجود خودشان، اموالشان، اولاد و خانواده با خدا به سمت خداوند متعال بروند.

حجت‌الاسلام هاشمی با بیان اینکه مقام تسلیم در وجود ابالفضل‌العباس موج می‌زد، خاطرنشان کرد: برترین مؤمنین کسانی هستند که مال، فرزند، خانواده را در راه خدا فدای دین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تسلیم بودن در راه خدا فقط به زبان گفتن نیست، اظهار کرد: برخی مواقع باید برای اسلام آبرو گذاشت و جان را فدا کرد.

این پژوهشگر مسائل مذهبی با بیان اینکه اگرچه امام حسین(ع) می‌توانست در مدینه بماند و در نخلستان‌های خوبی که داشت در آرامش زندگی کند اما برای حفظ دین به کربلا رفت و با حضور در واقعه کربلا فرزندان، جان خود و خانواده را برای قرار گرفتن در مسیر خدا فدا کرد.

وی با اعلام اینکه حضرت ابالفضل در روز عاشورا ابتدا از برادرانش خواست که آنها و جوانان بنی‌هاشم جانشان را فدای حسین(ع) کنند، گفت: باب‌الحوائج به تمام معنا مطیع امر خداوند بود و در این راه جان خود را تقدیم کرد.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) همیشه برای بشریت فرصت ساز بوده‌اند، افزود: امام حسین(ع) فرصت بزرگی را برای بشریت ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه حادثه کربلا، عاشورا و نهضت خونین حسینی یک فرصت بزرگی هست که نظیر آن را بسیار کم در عالم می‌بینیم، گفت: از این فرصت‌ها باید به‌خوبی استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha