• یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403042416185
  • خبرنگار : 50659

مدیر فرهنگی امامزاده سید ابراهیم(ع) لاهرود:

اشعار مدح و مرثیه به «فرهنگ دینی» تبدیل می‌شود

اشعار مدح و مرثیه به «فرهنگ دینی» تبدیل می‌شود

ایسنا/اردبیل مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم(ع) لاهرود گفت: از آنجا که اشعار مدح و مرثیه در یک جامعه دین باور به «فرهنگ دینی » تبدیل می‌شود؛ تصمیم، هدایت، پاکسازی و آفت زدایی از این موضوع مهم دینی، بسیار ضروری می‌نماید.

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با ایسنا، جایگاه مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) را از منظر اسلام بسیار رفیع دانست و گفت: مدح و رثای آل الله، بر پایه عشق و ارادت به آن ذوات پاک استوار بوده و رونق آن مدیون دل ‌های پاک و انفاس قدسی خوبان این درگاه و شمول عنایت اهل بیت (ع) بوده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم خراسانی(ع) لاهرود، با بیان اینکه مداح آستان اهل بیت(ع) شأنی جز خدمت خالصانه و مدح و رثای مجدانه بهترین ‌های عالم نداشته است، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مدح و ستایش اهل بیت(ع) در حقیقت پراکندن معرفت ، حکمت ، امید و عقیده راسخ است.

 وی، مدح آستان قدس طهارت را بزرگ‌ ترین صله خداوند متعال به مادحان و برترین عطیه آسمانی دانست و خاطرنشان کرد: نعمت و رزقی بالاتر از خروشان ساختن عاطفه مردم عترت دوست در مسیر تعالی معنویت و رشد و کمال الهی بندگان خوب خدا نیست.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم خراسانی(ع) لاهرود، پدیده «وعظ » و «مرثیه خوانی » را از عظیم ترین دستاورد های نهضت عاشورا توصیف کرد و گفت : مدیحه سرایی و مرثیه خوانی به توصیه اهل بیت(ع) و به قصد زنده نگهداشتن پیام عاشورا و درس های بزرگ آن حماسه، برپا می شود.

مداحان؛ طلایه‌دار شور، شعور و فرهنگ حسینی

دستگزار، مداحان را طلایه دار شور، شعور و فرهنگ حسینی توصیف کرد و افزود : در سایه این مجالس و محافل، هم پایه های اعتقادات دینی مردم استوار می شود، هم عواطف مردم با «آل الله » پیوندی مستحکم می یابد و هم آگاه سازی جامعه نسبت به تکالیف دینی و اجتماعی، تقویت می شود.

وی، جایگاه «زیارت »، «مدح » و «مرثیه » را فرهنگ شیعی و در راستای احیای فرهنگ اهل بیت(ع) دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم در سایه مجالس سوگواری و محافل مرثیه خوانی، به شجره طیبه دین، قرآن و عترت وصل می شوند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم خراسانی(ع) لاهرود با بیان اینکه مردم وقتی جذب مداحان می شوند، هم موهبتی عظیم برای آنان است و هم بار سنگین و رسالتی حساس را بر دوش آنان می گذارد ، اذعان داشت: از آنجا که عشق به اهل بیت(ع) و پیوند جوانان و نوجوانان ما با خاندان عصمت، تا حد زیادی آنان را در برابر مفاسد و تهاجم فرهنگی و دین گریزی بیمه و مصون می کند، ضروری است که به این مساله مهم، جدی تر نگریسته شود.

دستگزار یادآور شد: از آنجا که اشعار مدح و مرثیه در یک جامعه دین باور به «فرهنگ دینی» تبدیل می شود، تصمیم، هدایت ، پاکسازی و آفت زدایی از این موضوع مهم دینی، بسیار ضروری می نماید.

وی از «مداحی » به عنوان یک هنر مهم یاد کرد و گفت: در هنر مداحی، تنها حنجره خوب و صدای زیبا نیست که کارساز است، بلکه فکر، باور، اخلاق، منش و شخصیت خود مداح هم سهمی عظیم دارد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم خراسانی(ع) لاهرود با بیان اینکه امروزه مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) وظیفه جهاد تبیین را به عنوان سنگین ترین مسئولیت بر عهده دارند، تصریح کرد:  فصل الخطاب در شناخت جایگاه مداحان ، بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های متمادی در دیدار مداحان به ویژه بیانات اخیر معظم له در نقش محوری مداحان در جهاد تبیین است و این بیانات می ‌بایست سرلوحه همگان قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha