• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403041913341
  • خبرنگار : 71443

مذاکرات روس‌اتم با دهلی برای ساخت 6 واحد هسته‌ای جدید در هند

مذاکرات روس‌اتم با دهلی برای ساخت 6 واحد هسته‌ای جدید در هند

روس‌اتم همزمان با سفر نخست وزیر هند به مسکو اعلام کرد این شرکت در حال مذاکره با دهلی برای ساخت ۶ واحد هسته‌ای جدید در هند است.

به گزارش ایسنا، شرکت دولتی روس‌اتم امروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای از مذاکرات خود با هند برای ساخت ۶ واحد هسته‌ای جدید در این کشور، شامل راکتورهای هسته‌ای با ظرفیت بالا و همچنین نیروگاه هسته‌ای کوچک خبر داد.

روس‌اتم در ادامه این بیانیه که همزمان با سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به مسکو منتشر شده‌ است، افزود: روسیه پیشنهادات خود را در مورد نیروگاه‌های هسته‌ای شناور در آوریل ۲۰۲۴ به هند ارائه کرد. روسیه و هند علاوه بر این، پتانسیل قابل توجهی برای مشارکت در چارچوب پروژه راکتور تحقیقاتی چندمنظوره روسیه بر روی نوترون‌های سریع می‌بینند.

بنابر اعلام روس‌اتم، همچنین آماده‌سازی مشخصات فنی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید با طراحی روسیه در هند با راکتور VVER-۱۲۰۰ در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این شرکت دولتی روس اعلام کرد: روسیه و هند پتانسیل زیادی برای همکاری در زمینه همجوشی هسته‌ای کنترل شده دارند و چشم‌اندازهایی برای همکاری در بستن چرخه سوخت هسته‌ای می‌بینند.

روس‌اتم در بخش دیگری از بیانیه خود تصریح کرد: دو کشور علاوه‌براین، به‌طور فعال در حال بررسی چشم‌اندازهای همکاری در زمینه محاسبات کوانتومی، از جمله ایجاد کامپیوترهای کوانتومی هستند.

به گفته روس‌اتم، مسکو-دهلی‌نو در حال گفت‌گو درخصوص توسعه مشترک پتانسیل ترانزیتی مسیر دریای شمال هستند و امکان تامین منابع انرژی روسیه از طریق مسیر دریای شمال به بنادر هند و انتقال آن در بنادر خاور دور روسیه را بررسی می‌کنند. روسیه و هند همچنین در حال بررسی گزینه‌هایی برای ایجاد یک خط آزمایشی برای حمل‌ونقل بین‌المللی به صورت کانتینری از طریق مسیر دریای شمال هستند.

روسیه از زمان جنگ سرد روابط قوی با هند داشته است و اهمیت آن به‌عنوان یک شریک تجاری کلیدی از زمانی که کرملین در فوریه ۲۰۲۲ نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، افزایش یافته است. چین و هند به دنبال تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده به خریداران اصلی نفت روسیه تبدیل شده‌اند. به گفته تحلیلگران، هند اکنون بیش از ۴۰ درصد از واردات نفت خود را از روسیه دریافت می‌کند.

هند در دوران نخست وزیری مودی، از محکوم کردن اقدام نظامی روسیه در اوکراین اجتناب و در عین حال بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز تاکید کرده است.

نارندرا مودی پس از دیدار خود با ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی پیامی در شبکه ایکس از او به خاطر میزبانی در محل اقامتش در «نوو-اگاریوو» در حومه مسکو تشکر کرد و گفت مشتاقانه منتظر گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه است که امیدوار است «به تقویت بیشتر پیوندهای دوستی بین هند و روسیه کمک کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha