• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403041913255
  • منبع : نمایندگی کردستان

سوگواره ‌«محرم محرم‌» در غرب کشور/ آیین‌های عزاداری در سرزمین عرفان

سوگواره ‌«محرم محرم‌» در غرب کشور/ آیین‌های عزاداری در سرزمین عرفان

ایسنا/کردستان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کردستان از برگزاری سوگواره منطقه‌ای «محرم محرم‌» با همکاری جهاد دانشگاهی استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، کردستان، مرکزی و خوزستان خبر داد.

مهدی ورمزیار امروز سه شنبه(۱۹ تیرماه) در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اشتراکات فرهنگی و برگزاری آیین‌های عاشورایی متنوع در استان‌های غرب کشور، اظهار کرد: این سوگواره با هدف پاسداشت فرهنگ عاشورایی و ترویج معارف اسلامی در منطقه غرب کشور برگزار می‌شود.

وی بخش‌های مسابقه‌ای این سوگواره را شامل عکس، تایپوگرافی، شعر بومی، خبر، پادکست، پوستر، داستان کوتاه و مونوگرافی اعلام کرد و گفت: هر کدام از استان‌ها به عنوان دبیرخانه یکی از بخش‌های این سوگواره تعیین شده و سازمان جهاد دانشگاهی کردستان نیز دبیرخانه بخش شعر بومی این سوگواره را بر عهده دارد.

ورمزیار در خصوص محورهای این سوگواره نیز گفت: آیین‌های عزاداری مردم غرب کشور در ماه محرم، کودکان و محرم، زنان و محرم، اسرای کربلا؛ شهدا و اصحاب امام حسین(ع)، مواکب مردمی، عزاداری اهل سنت در سوگ آل الله، پیاده‌روی اربعین، نادیده‌های محرم و اربعین و امر به معروف و نهی از منکر از محورهای اصلی این سوگواره است.

وی مهلت ارسال آثار جهت شرکت در این سوگواره را تا ۸ شهریورماه همزمان با تشکیل جهاد دانشگاهی اعلام کرد و افزود: علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص مقررات شرکت در هر بخش، به سامانه https://www.roytab.ir/sizdahmahrammoharam مراجعه و یا به دبیرخانه سوگواره محرم محرم در کردستان واقع در معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی کردستان به آدرس سنندج، سایت اداری، جهاددانشگاهی استان کردستان، طبقه دوم، معاونت فرهنگی،   کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان ادامه داد: آیین‌های عزاداری محرم در کردستان، جلوه‌ای از عشق و وفاداری به امام حسین(ع) و یاران باوفایش است و در هر شهر و روستا با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مردم شهرهای مختلف کردستان از اواخر روزهای ماه ذی‌الحجه تا پایان دهه نخست محرم با آداب و رسوم خاصی همچون طشت‌گذاری در شهر سریش آباد، تشکیل حلقه‌ی عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌ها با ذکر یا حسین، مراسم گل‌گیران بیجاری‌ها و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی به عزاداری می‌پردازند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha