• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403041913166
  • منبع : سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی اعلام کرد

وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در کشور

وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در کشور

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۴میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح کشور گفت: تنها دستگاهی که مسئولیت کاشت درخت در کانون‌های بیابان‌زایی و خیزش ریزگردها را برعهده گرفته است، سازمان منابع طبیعی است و شکی نیست که اگر پویش کاشت یک میلیارد درخت راه نمی‌افتاد،به‌طور قطع شاهد تشدید بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی از جمله خیزش گرد و غبار بودیم.

به گزارش ایسنا حسن وحید در مراسم تکریم از رییس سابق سازمان منابع طبیعی و معرفی سرپرست جدید این سازمان که روز گذشته با حضور علی تیموری - مشاور پارلمانی  وزیر جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام علاییان - مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان منابع طبیعی، مدیرکل دفتر مرکزی حراست ، معاونان و جمعی از مدیران و مشاوران سازمان در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، با بیان این که از سال ۱۳۸۵به این سو، در مسئولیت‌های مختلف با عباسعلی نوبخت همکاری داشته است، عنوان کرد: از ایشان بابت این که به بنده اعتماد کردند و اینجانب را به عنوان معاون خود برگزیدند، تشکر می‌کنم. تلاش‌ها و جدیت دکتر نوبخت در عرصه کار و فعالیت مثال‌زدنی است و حتی در سفرهای استانی نیز از ساعات اولیه بامداد تا ساعات پایانی شب همواره با پشتکار بالایی مشغول تلاش و خدمت‌رسانی بود و شخصا درس‌های فراوانی را از او یاد گرفته‌ام.

وی تاکید کرد: در دولت جمهوری اسلامی ایران این اصل را یاد گرفته‌ایم که اگر کسی می‌خواهد مسئولیت قبول کند، حتما باید با قدرت و جدیت مسئولیت خود را انجام دهد. این ویژگی به‌خصوص در سازمان منابع طبیعی به‌کار می‌آید زیرا با وجود این که در این سازمان با چالش‌های گوناگونی مواجه هستیم، ولی همه همکاران با تعصب و علاقه سازمانی خاصی به انجام وظایف خود می‌پردازند و این تعصب را در صحنه‌هایی مانند فداکاری همکاران در اطفای حریق جنگل‌ها به‌خوبی می‌بینیم.

در دولت سیزدهم نگاه‌ها به سازمان منابع طبیعی تغییر کرد

وحید با بیان این که در دولت سیزدهم خوشبختانه شاهد تغییر نگاه مسئولان دولت، بخش خصوصی و عموم شهروندان به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بوده‌ایم، اظهارکرد: در حال حاضر دیگر به سازمان منابع طبیعی به عنوان بنگاه زمین نگاه نمی‌شود بلکه مردم، مسئولان محلی و نمایندگان مجلس در دیدارهایی که با مقامات سازمان دارند، به‌جای تقاضا برای واگذاری زمین، درخواست‌هایی نظیر لزوم انجام فعالیت‌های آبخیزداری برای جلوگیری از تشدید خسارات سیل، کاشت درخت برای جلوگیری از فرسایش خاک و دیگر موضوعات فنی و تخصصی را مطرح می‌کنند.

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی با تاکید بر این که بخش مهمی از تغییر نوع نگاه به این سازمان، ناشی از ریل‌گذاری فنی و تخصصی انجام‌ شده در دوره مدیریتی دکتر نوبخت است، گفت: مسأله کاشت یک میلیارد درخت در ایران که در دولت سیزدهم مطرح شد، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. همه ما می‌دانیم که تولید بذر و نهال و رونق بخشیدن به یک نهالستان چقدر دشوار است و خود من در بدو حضور در سازمان در زمینه تولید بذر و سپس در نهالستان‌ها فعالیت می‌کردم.

وحید در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: در نزدیک ۲۵ سالی که در سازمان منابع طبیعی مشغول به کار هستم، هیچ وقت کسی را به جدیت دکتر نوبخت برای انجام اقدامات لازم به‌منظور بهبود وضعیت نهالستان‌ها در سطح کشور، ندیده بودم و چه بسیار نهالستان‌ها و ایستگاه‌های تولید بذر مخروبه که به همت او در طول دو سال گذشته احیا شد. این تلاش دکتر نوبخت مورد توجه همکاران تمام استان‌ها قرار گرفته است و بسیاری از همکاران ستادی و استانی سازمان منابع طبیعی، شخصا به نهضت تولید نهال پیوسته‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۴میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح کشور گفت: تنها دستگاهی که مسئولیت کاشت درخت در کانون‌های بیابان‌زایی و خیزش ریزگردها را برعهده گرفته است، سازمان منابع طبیعی است و شکی نیست که اگر پویش کاشت یک میلیارد درخت راه نمی‌افتاد،به‌طور قطع شاهد تشدید بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی از جمله خیزش گرد و غبار بودیم.

توجه ویژه دولت سیزدهم به گسترش فعالیت‌های آبخیزداری

وحید به جهش انجام‌ شده در توجه به لزوم انجام فعالیت‌های آبخیزداری در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های اول تا چهارم توسعه به‌جز پرداختن به برخی کلیات تقریبا هیچ صحبتی از مرتع و آبخیز به میان نیامده بود. در برنامه پنجم تا حدودی به لزوم انجام عملیات آبخیزداری توجه و در برنامه ششم نیز مقرر شده بود که تا پایان زمان اجرای این برنامه، در مجموع ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور اجرایی شود.

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی ادامه داد: در فرآیند تدوین برنامه هفتم توسعه اعلام کردیم که توان فنی و کارشناسی لازم برای انجام فعالیت‌های آبخیزداری در ۴۰میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در طول زمان اجرای برنامه هفتم در سازمان منابع طبیعی و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد البته در مجلس عدد ۲۰ میلیون هکتار به تصویب رسید تا دولت هم براساس همین عدد که دو برابر مساحت پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم است، اعتبارات لازم را تخصیص دهد. امیدواریم توجه ویژه‌ای که در دولت سیزدهم به عملیات آبخیزداری انجام شد، در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: تا پیش از دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به لزوم احیای مراتع در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور وجود نداشت این در حالیست که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است که در طول پنج سال زمان اجرای برنامه، ۲۰میلیون هکتار از مراتع کشور احیا شود البته برای رسیدن به این هدف نیاز است که اعتبارات دولتی بخش مرتع بسیار بیشتر از شرایط امروز افزایش پیدا کند.

وحید همچنین ساماندهی نیروهای انسانی فعال در بخش حفاظت از منابع طبیعی، راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ مخاطرات منابع طبیعی، ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین و سپردن مسئولیت اصلی آن به سازمان منابع طبیعی و تدوین طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش منابع طبیعی، معرفی و اظهارکرد: طی دو سال گذشته، در تدوین طرح جایگزین یا همان طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی به حدی پیشرفت کرده‌ایم که حتی اساتید برجسته دانشگاه در حوزه منابع طبیعی نیز جهش سازمان در این بخش را تایید و اعلام می‌کنند که جهش علمی بسیار ارزشمندی در زمینه مدیریت عرصه‌های جنگلی و مدیران نیروهای انسانی حفاظت از جنگل‌ها طی دو سال اخیر صورت گرفته است.

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در دولت سیزدهم و در دوره مدیریتی دکتر نوبخت، شاهد اعتماد مجموعه سازمان به دانشگاه‌های کشور و استفاده از ظرفیت اساتید برجسته دانشکده‌های منابع طبیعی سراسر ایران برای انتصاب در پست‌های برجسته سازمان بود. شکی نیست ارتباطی که در سال‌های اخیر بین سازمان منابع طبیعی با دانشگاه وجود داشته است، باعث دوام و قوام مسائل فنی در این سازمان شده است و خواهد شد.

وی از زحمات دکتر نوبخت تشکر کرد و اعلام کرد که در دوره مدیریتی جدید نیز همکاران سازمان منابع طبیعی، با قدرت مسیر دستیابی سازمان به اهداف متعالی خود را در سطح ستاد و استان‌ها ادامه خواهند داد زیرا معتقدند که حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، مهمترین رکن حفظ آب و خاک کشور است و به همین دلیل، پرچم حراست از طبیعت هیچ‌گاه در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روی زمین نخواهد افتاد.

 اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در دولت سیزدهم

در ادامه این مراسم عباسعلی نوبخت - رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- گفت: بیش از  ۲۵سال است که در کنار همکاران سازمان منابع طبیعی مشغول فعالیت هستم و  ۷۵۰روز نیز به عنوان یک جنگلبان در مسئولیت ریاست سازمان در خدمت شما بودم و از این به بعد هم در بخش دیگری در خدمت شما خواهم بود، چون من نیروی رسمی سازمان منابع طبیعی هستم و این سازمان منزل بنده محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: حتی در صورت امکان به عنوان یک قرق‌بان برای حفظ پوشش گیاهی کشورمان خدمت خواهم کرد و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم در سال‌های ابتدایی که در سازمان جذب شده بودم، هشت سال در جنگل‌های شمال طرح تهیه می‌کردم و در این هشت سال، در بسیاری از روزها خدمت دامداران منطقه می‌رسیدم و از دانش بومی بهره‌مند می‌شدم و اطلاعات دریافتی از آن‌ها را یادداشت می‌کردم که سبب شده است اطلاعات خوبی درباره گیاهان به‌ویژه گیاهان دارویی داشته باشم.

رئیس سابق سازمان منابع طبیعی ادامه داد: بعد از هشت سال کار میدانی در جنگل‌های هیرکانی، سه سال به عنوان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان، پنج سال به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان، سه سال به عنوان مدیرکل دفتر جنگل‌کاری ستاد سازمان و پنج سال و نیم نیز به عنوان معاون امور جنگل فعالیت کردم و پنج ماه و نیم هم سمت مشاور معاونت امور جنگل را برعهده داشتم.

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌هایش، طول دوره ریاست خود بر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را دو سال و ۲۰روز عنوان کرد و گفت: از ۳۰خرداد ۱۴۰۱که به سرپرستی سپس ریاست سازمان منابع طبیعی انتخاب شدم تا پایان آن سال، ۲۷سفر استانی انجام دادم. ۷۱سفر استانی نیز در طول سال ۱۴۰۲انجام دادم و در سال ۱۴۰۳هم به ۱۶سفر رفتم، به نحوی که تعداد سفرهای استانی بنده در طول دوره مسئولیت، در مجموع ۱۱۴سفر بوده است.

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که دیگر قصدی برای بازگشت به مسئولیت در سازمان منابع طبیعی ندارد، گفت: وقتی کار ریاست سازمان را شروع کردم، برایم مهم بود که معاونان سازمان را به گونه‌ای انتخاب کنم که این سازمان بتواند در چهار مقطع مختلف، چهار رئیس داشته باشد و در حال حاضر مطمئن هستم که هر چهار معاون بنده، توان ریاست سازمان منابع طبیعی را دارند.

نوبخت در ادامه اظهارکرد: اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مشخص است و هیچ تغییری در روند کاری سازمان به وجود نیامده است، به‌ویژه طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران که دستور شهید رئیسی بود و مقام معظم رهبری نیز به‌صورت ویژه از آن حمایت کرده است و عملکرد همکاران سازمان در سال اول اجرای این طرح یعنی ۱۴۰۲به حدی مطلوب بود که رهبر انقلاب در ۱۴اسفند سال گذشته، بنده را به حضور پذیرفتند و ضمن بیان دغدغه‌های خودشان در حوزه منابع طبیعی از اجرای طرح یک میلیارد درخت در دولت سیزدهم تقدیر کردند.

نوبخت با تاکید بر این که همه مدیران و فعالان حوزه منابع طبیعی باید برای حفظ امنیت زیستی کشور بکوشند، گفت: امنیت زیستی، حلقه‌ای بین امنیت ملی و سایر مولفه‌های امنیت از جمله امنیت زیستی است. تا الان من فرمانده میدان حفظ امنیت زیستی کشور بودم و از این به بعد، دکتر وحید فرمانده این میدان است  و حتی فرمانده سازمانی خود بنده نیز او خواهد بود.

رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابراز امیدواری کرد که دولت دکتر پزشکیان در حل مشکلات معیشتی و سایر مشکلات مردم، موفق‌تر از همه دولت‌ها عمل کند و برای حسن وحید نیز در سمت سکان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آرزوی موفقیت کرد.

نقی شعبانیان - معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور - نیز در این مراسم گفت: یک عمر در دانشگاه مباحث درخت‌شناسی و گیاه‌شناسی را تدریس کرده‌ام  ولی در بسیاری از مواقع احساس کردم که اطلاعات دکتر نوبخت در این زمینه‌ها از من بیشتر است و مطالب زیادی از ایشان یاد گرفته‌ام و همکاری با او برای بنده یک افتخار بود.

 وی در ادامه اظهارکرد: از وقتی موضوع طرح کاشت یک میلیارد درخت سپس پروژه‌های آبخیزداری مطرح شد، میزان فعالیت‌های ما در سازمان منابع طبیعی چند برابر شد علاوه بر آن در موضوعات تخصصی که همکاران، اطلاعاتی را برای دکتر نوبخت بیان می‌کردند، او با درک بالا می‌توانستند موضوعات را به‌سرعت تحلیل کنند سپس با نظر جمعی کارشناسان، تصمیمات علمی و عملی می‌گرفتند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی همچنین خاطرنشان کرد: خوشحالیم بعد از دکتر نوبخت، جناب آقای دکتر وحید که از نظر علمی و تخصصی برای همه ما شناخته‌شده هستند، به عنوان سرپرست سازمان منابع طبیعی منصوب شدند. ایشان فردی است که از نظر توانایی، نوع مدیریت و جدیت در کار، مورد قبول همه همکاران سازمان قرار دارد و برای ایشان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.در دوره مسئولیت دکتر وحید، حتما طرح‌هایی که تا امروز در سازمان منابع طبیعی برنامه‌ریزی شده و پله‌های خوبی در آن طی شده است، ادامه خواهد یافت.

جلب مشارکت جوامع محلی با مدیریت صحیح منابع طبیعی

علی تیموری - مشاور پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی - نیز در این مراسم گفت: وقتی به تغییرات مدیریتی سازمان منابع طبیعی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تقریبا هر دو سال یک‌بار رئیس سازمان تغییر پیدا کرده است که این مسأله نشان می‌دهد با یک سازمان حساس مواجه هستیم و برخی افراد که منافع آن‌ها در حوزه زمین یا عرصه‌های منابع طبیعی در خطر است، از روش‌های مختلفی برای وارد کردن فشار به مدیران این سازمان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر در مدیریت منابع طبیعی، منافع مردم را به گونه‌ای صحیح سهیم نکنیم، قطعا جوامع محلی در حفظ جنگل‌ها و مراتع و مقابله با آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی به ما کمک نخواهند کرد بنابراین این که در حال حاضر می‌بینم که جوامع محلی ما بدون توقع و با از خود گذشتگی در اطفای حریق و دیگر موارد به ماکمک می‌کنند و نشان می‌دهد که آن‌ها خودشان را شریک منافع طبیعت می‌دانند.

تیموری خاطرنشان کرد: دکتر نوبخت، انسانی صادق، سالم، پرکار و متواضع هستند که در دوره مسئولیتی خود، همیشه وقتی با درخواست‌های گوناگون افراد مواجه می‌شد، با قاطعیت و ادله علمی و قانونی جواب آن‌ها را می‌داد و هم با مردم و هم با نمایندگان مجلس و هم با مدیران دولتی و مسئولان محلی، به شکلی قانع‌کننده صحبت می‌کرد و حاضر به پذیرش درخواست‌های غیرقانونی برخی افراد نمی‌شد.

وی با بیان این که تغییرات مدیریتی در دستگاه‌های دولتی طبیعی است، اظهار کرد: دکتر نوبخت فردی سالم و صادق است که دکتر وحید به عنوان سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی می‌تواند از تخصص او در بخش‌های مختلف استفاده کند. برای انتصاب فرد جدید به سرپرستی سازمان نیز وزیر جهاد کشاورزی معتقد بود که هر چهار نفری که در حال حاضر معاون سازمان هستند، توانایی سکان‌داری سازمان منابع طبیعی را دارند و لزومی ندارد که فردی از بیرون سازمان برای مدیریت آن آورده شود.

مشاور پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دکتر وحید نیز مانند دکتر نوبخت، سیر پیشرفت‌های اداری خود را در همین سازمان منابع طبیعی طی کرده است و او جزو معاونان پاسخگوی این سازمان بود و تا کنون هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس نیز اعلام نکرده‌اند که نسبت به فعالیت‌های معاونت مرتع، بیابان و آبخیزداری در دوره حضور دکتر وحید، نظری منفی داشته‌اند.

وی در پایان گفت: دکتر وحید جزو مدیران بسیار متواضع است که در کار خودش تخصص دارد و حالا در مسئولیت حساسی قرار گرفته است که باید تمام دقت خود را برای ارائه خدمات مطلوب به مردم به‌کار ببند.

حجت‌الاسلام علاییان - مسئول حوزه  نمایندگی ولی فقیه در سازمان منابع طبیعی - در این مراسم گفت: بازه زمانی مسئولیت داشتن در یک دستگاه دولتی یا عمومی، در حقیقت فرصت خدمت کردن در نظام جمهوری اسلامی و حکومت علوی است که به ما به امانت سپرده می‌شود و باید این امانت را به سلامت به فرد بعدی برسانیم.

وی افزود: اگرچه طول همکاری ما با دکتر نوبخت کم بود ولی عمق آن زیاد بود و در حدود هفت ماهی که خدمت دوستان رسیده‌ام، از وجود همه سروران بخصوص دکتر نوبخت بهره برده‌ام و به ایشان خداقوت عرض می‌کنم. امیدواریم مسیری که در دوره مسئولیت دکتر نوبخت در سازمان تبیین شد، به‌ویژه طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران همچنین فعالیت‌های بخش آبخیزداری ادامه‌دار باشد و دکتر وحید نیز بتواند این امانت را با سربلندی و موفقیت به مدیران بعد از خود تحویل دهد.

علاییان با تاکید بر این که باید مدیرانی قوی و توانا برای آینده سازمان منابع طبیعی تربیت شوند، اظهارکرد: صداقت، انصاف،ایثار از جمله ویژگی‌های دکتر نوبخت اسیت و او در دوران مدیریت خود کوشید تا ضمن حفظ سرمایه انسانی گام‌هایی را در جهت بهبود وضعیت معیشتی کارکنان سازمان بردارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی، در پایان این مراسم، علی تیموری - مشاور  پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس - ضمن تقدیر از زحمات دکتر عباسعلی نوبخت - رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور - حکم انتصاب صادرشده توسط محمد علی نیکبخت - وزیر جهاد کشاورزی - را به حسن وحید - سرپرست جدید این سازمان - تقدیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha