• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041913076
  • خبرنگار : 71415

افشای بدعهدی اتحادیه اروپا درباره ظرفیت تولید مهمات در قبال اوکراین

افشای بدعهدی اتحادیه اروپا درباره ظرفیت تولید مهمات در قبال اوکراین

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، ادعاهای اروپایی‌ها درباره ظرفیتشان برای تولید گلوله‌های توپ شدیدا اغراق شده است و آنها نخواهند توانست به رقم تعداد گلوله‌های توپی که قولش را به اوکراین داده‌اند، حتی نزدیک شوند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اروپا مدتی پیش ادعا کرد ظرفیت تولید سالانه گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری در اروپا تا ژانویه سال جاری میلادی معادل یک میلیون گلوله در سال برآورد می‌شود.

«تی‌یری برتون» کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا هم در ماه ژوئن ادعا کرد این بلوک برنامه داشته که تا پایان ۲۰۲۴ به نرخ تولید سالانه ۱.۷ میلیون گلوله توپ برسد.

اما گروهی از خبرنگاران محقق چند رسانه شامل «دی ولت» و «رادیو فری یوروپ» در تحقیقاتی شامل گفت‌وگو با تولیدکنندگان، کارشناسان و مقام‌های دولتی مشخص کردند که این ادعاهای اروپایی‌ها درباره ظرفیتشان برای تولید گلوله‌های توپ خیلی از واقعیت به دور هستند.

در گزارش این گروه تصریح شد، یک سند داخلی متعلق به شرکت تسلیحات‌سازی سرشناس آلمانی «راینمتال» که یکی از بزرگترین شرکت‌ها در اروپا است، فاش کرده که نرخ تولید سالانه گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری اتحادیه اروپا در ابتدای سال جاری میلادی نزدیک به رقم ۵۵۰ هزار بوده است.

به نوشته وبگاه «بیزنس اینسایدر» یک گزارش دیگر که از سوی وزارت دفاع استونی در حوالی اواخر ۲۰۲۳ انتشار یافت، برآورد کرد که کل تولید گلوله‌های توپ اتحادیه اروپا برای آن سال چیزی بین ۴۸۰۰۰۰ و ۷۰۰۰۰۰ گلوله بوده که خیلی با رقمی که یک ماه بعد از آن از سوی کمیسیون اروپا ادعا شد، فاصله دارد.

نگارندگان این تحقیقات که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد، تاکید کردند که کارشناسان و مقام‌های صنایع نظامی عمدتا با ارزیابی آنها موافق بوده‌اند.

یک منبع مطلع در این صنایع برآورد کرد، اروپا تا پایان سال جاری میلادی کمتر از نیم میلیون گلوله را تولید خواهد کرد و این که مقام‌های این قاره رقمی غیرواقعی را برای این تولید ذکر می‌کنند ضعف سیاسی آنها را نشان می‌دهد.

این گزارش چند عامل موثر بر کم بودن تولید گلوله‌های توپ را ذکر کرد که شامل کمبود جهانی باروت و کمبود قراردادهای بلند مدت دولت‌ها به منظور تشویق افزایش تولید می‌شوند.

گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری یکی از مهمات محوری برای هر ۲ طرف جنگ در اوکراین محسوب می‌شوند. شبکه «بلومبرگ» به نقل از برآوردهای درون سازمانی ارتش اوکراین نوشت، نیروهای ارتش اوکراین تا ماه ژانویه گذشته به طور متوسط در هر ماه ۲۰۰ هزار  گلوله شلیک کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha