• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403041912959
  • خبرنگار : 50455

حل معضل گرد و غبار در قم؛ در گرو تخصیص حقابه‌ها و اعتبارات

حل معضل گرد و غبار در قم؛ در گرو تخصیص حقابه‌ها و اعتبارات

ایسنا/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، با بیان یکی از مهمترین موانع، عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی استان است، اظهار کرد: اقدامات جهت مقابله با بحران گرد و غبار در قم از سال‌های گذشته آغاز شده است، اما به دلیل کمبود اعتبارات با کندی مواجه شده و باید برای این معضل چاره اندیشی شود.

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: در حوزه مقابله با پدیده گرد و غبار برنامه جامعی داریم که راهبردها و اقدامات اولویت دار را مشخص کرده است؛ ما نیز در اداره کل حفاظت محیط زیست استان این برنامه را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، با بیان اینکه در برنامه جامع مقابله با گرد و غبار ۲۲ دستگاه اجرایی وظیفه‌مند هستند، گفت: سازمان محیط زیست و هواشناسی در راستای رصد و پایش، پیش‌بینی و اعلام هشدارهای پدیده گرد وغبار فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال تکمیل شبکه‌های پایش هستیم؛ تا امروز ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف استان نصب شده و آمار، اطلاعات و گزارش میزان غلظت ذرات را به روز بررسی می‌کنیم.

بازگیر گفت: اقدامات جهت مقابله با بحران گرد و غبار در قم از سال‌های گذشته آغاز شده است، اما به دلیل کمبود اعتبارات با کندی مواجه شده و باید برای این معضل چاره اندیشی شود.

وی با بیان یکی از مهمترین موانع، عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی استان است، اظهار کرد: خشکسالی مستمر و استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی، موجب فرسایش خاک و فرونشست زمین و ایجاد کانون‌های گرد و غبار شده است.

بازگیر یادآورشد: دستگاه مختلف از جمله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، صمت در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار تکالیفی دارند که پیگیری آن‌ها را در قالب یک کارگروه دنبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: وظیفه ما هماهنگی، پیگیری و راهبری است که در حد توان به دنبال آن هستیم و امیدواریم با هم افزایی بین دستگاه‌ها اقدامات موثرتری برای کاهش روزهای آلاینده صورت بگیرد.

قطع حق آبه‌های زیست محیطی از مهم‌ترین علل بیابان‌زایی

محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: چهار کانون ایجاد گرد و غبار استان قم عبارت است از کوه نمک، حسین آباد میش مست، قم و مسیله؛ تقریباً کانون کوه نمک طی سالیان گذشته باتوجه به فعالیت‌ها و اقدامات مهار شده است و در حال حاضر کانون بحرانی گرد و غبار سمت شرق قم در منطقه مسیله است.

وی اضافه کرد: قطع حق آبه‌های زیست محیطی یکی از مهم‌ترین عللی است که چرخه طبیعت را بهم ریخته و بستر را برای ایجاد کانون گرد و غبار فراهم می‌کند. یکی از اقدامات ما در این راستا انعقاد یک قرارداد مطالعاتی برای بررسی ۴۲ هزار هکتار از اراضی بحرانی با هدف ارائه راهکار برای مهار این کانون‌ها است.

شعاعی اظهار کرد: بیابان زایی به عنوان یک مبحث علمی علل مختلف طبیعی و انسانی دارد؛ در استان قم مهم‌ترین علت قطع حق آبه‌های زیست محیطی است؛ اگرچه تاثیر چرای بیش از حد دام را نمی‌توان انکار کرد، اما قطع حق آبه زیست محیطی و به تبع ضعف پوشش گیاهی مهم‌ترین علت مسئله بیابان زایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha