• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403041912937
  • خبرنگار : 30057

برگزاری یک المپیک چند مرحله‌ای فناوری و معرفی نیروی انسانی دانشی

برگزاری یک المپیک چند مرحله‌ای فناوری و معرفی نیروی انسانی دانشی

با اجرای برنامه المپیک فناوری از سوی پارک فناوری پردیس در ۵ رشته اصلی «هوش مصنوعی»، «برنامه‌نویسی»، «امنیت سایبری»، «رباتیک» و «پهپادی»، علاقه‌مندان علاوه بر شرکت در بخش رقابتی می‌توانند با فرصت‌های شغلی این حوزه‌ها آشنا شوند و معرفی نیروی انسانی دانشی از دیگر بخش‌های این رویداد به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، المپیادهای علمی دانش‌آموزی از دهه‌ شصت به‌بعد در ایران برگزار می‌شود. اولین المپیادی که در ایران برگزار شد، المپیاد ریاضی بود و از دهه‌ هفتاد موضوعات دیگری به المپیادها اضافه شد. عاملی که بر گسترش المپیادهای دانش‌آموزی در ایران تأثیر مستقیم و بسزا گذاشت، نیاز به گسترش رشته‌های فنی و مهندسی بود و لذا این رویکرد با تصویب اسناد بالادستی کشور ازجمله برنامه سوم توسعه، تقویت شد.

در سال‌های اخیر شاهد حضور رشته‌هایی مانند علوم زمین، جغرافیا، نجوم و اخترفیزیک و سلول‌های بنیادی و پزشکی ساختاری در جمع آزمون‌های المپیادهای ایران هستیم.

آنچه که از ۲۰ سال گذشته در دستور کار کشور قرار گرفته، اقتصاد دانش‌بنیان است و در این راستا توسعه فناوری به یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور تبدیل شد و اکنون المپیک فناوری در کنار المپیادهای علمی و مسابقات ربوکاپ قرار گرفته است.

رویداد المپیک فناوری، بستری برای شناسایی استعدادهای برتر فناوری به منظور معرفی و به‌کارگیری آنها در پروژه‌ها و مسائل واقعی است و با برگزاری سالانه این رقابت‌ اهدافی چون «ترویج حوزه‌های مختلف فناوری»، «ارزیابی سطح دانش فنی علاقه‌مندان به حوزه‌های فناوری»، «شناسایی برترین استعدادهای هر حوزه‌ فناوری» دنبال می‌شود.

المپیک فناوری برنامه جدید معاونت علمی است که قرار است از آبان ماه امسال اولین دوره آن از سوی پارک فناوری پردیس برگزار شود. این رقابت فناورانه در ۵ رشته اصلی «هوش مصنوعی»، «برنامه‌نویسی»، «امنیت سایبری»، «رباتیک» و «پهپادی» تعریف شده است و هر یک از این حوزه‌های رقابتی از چندین لیگ مختلف تشکیل شده تا حیطه‌های مختلف تخصصی را در هر حوزه پوشش دهد که به این شرح است:

ردیف حوزه لیگ‌ها
۱ برنامه‌نویسی لیگ‌های الگوریتم
PHP
JAVA
Front-end
۲ هوش مصنوعی پردازش متن
لیگ‌های پردازش صوت
پردازش تصویر
۳ رباتیک خودروهای خودران
ربات‌های ورزشی
ربات‌های امدادگر
ربات‌های جنگنده
ربات‌های پرنده
۴ پهپادی پرنده‌های سرعتی
پرنده‌های فضای بسته
۵ امنیت سایبری Red Team و Blue Team در حوزه رمزنگاری
دیجیتال فارنزیک
تست نفوذ
اکسپلویت و مهندسی معکوس
CTF

بخش‌های اصلی المپیک فناوری به این قرار است:

بخش‌های رقابتی: که رقابت‌های اصلی در ۵ حوزه فناوری ذکرشده در بالا در این بخش‌ها برگزار می‌شود.

بوت‌کمپ‌های تخصصی: ارائه آموزش‌های تخصصی فنی به افراد علاقه‌مند با رویکرد جذب آنها در شرکت‌های فناور.

ایستگاه کار و اشتغال: با احصای فرصت‌های شغلی از شرکت‌های فناور فعال، اقدام به معرفی نیروی انسانی دانشی و برگزاری جلسات مصاحبه در ایام برگزاری رویداد می‌کند.

استیج‌های تخصصی: محلی برای حضور صاحب‌نظران و سخنرانان برای بیان دیدگاه‌ها  و مسائل روز هر حوزه.

ثبت نام در رویداد المپیک فناوری از هم‌اکنون در سایت این رویداد به نشانی Olympics.tech آغاز شده و جدای از متخصصانی که برای محک زدن به سطح توانایی فنی خود در این رقابت‌ها ثبت‌نام می‌کنند، افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند از طریق ثبت‌نام در بوت‌کمپ‌های رویداد آموزش‌های لازم در هر یک از حیطه‌های فنی را دریافت کنند.

بر اساس برنامه زمان‌بندی شده زمان برگزاری بوت‌کمپ‌ها از اول شهریور و زمان برگزاری رقابت‌های انتخابی از اول مهر تعیین شده است.

رقابت‌ها در المپیک فناوری چند مرحله‌ای است، به گونه‌ای که ابتدا افراد در مرحله مقدماتی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ آن‌گاه برگزیدگان آنها برای حضور در المپیک فناوری و رقابت حضوری دعوت می‌شوند.

رقابت حضوری از اول تا ۷ آبان‌ماه و در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha