• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403041812577
  • خبرنگار : 50037

گزارش ۲ مورد ابتلا به گرمازدگی در همدان

گزارش ۲ مورد ابتلا به گرمازدگی در همدان

ایسنا/همدان رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه هنگام گرمازدگی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، گفت: از ابتدای سال تاکنون دو مورد ابتلا به گرمازدگی به اورژانس همدان گزارش شده است‌.

دکتر محمد شکوهی با بیان اینکه پارسال ۱۰ بیمار مبتلا به گرمازدگی در استان داشتیم، تصریح کرد: امسال هم از ابتدای سال تاکنون دو مورد  بیمار مبتلا به گرمازدگی گزارش شده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: گرمازدگی وضعیتی است که در نتیجه فعالیت جسمی و یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا در تابستان دیده می‌شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

شکوهی با تاکید بر اینکه عدم درمان به موقع گرمازدگی سبب آسیب به مغز، قلب، کلیه و ماهیچه‌ها می‌شود، افزود: هر چه درمان به تعویق بیفتد شدت آسیب هم بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر ساله با شروع فصل گرما با بیماری گرمازدگی روبرو هستیم و تعدادی دچار این بیماری می‌شوند، ادامه داد: بدن ما دمای خود را در حد ۳۶۰۵ تا ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند و این دما برای فعالیت‌های متابولیک بسیار مساعد است، در گرمازدگی دمای بدن بیمار به بالای ۴۰ درجه می‌رسد.

وی درباره علائم گرمازدگی‌ تصریح کرد: دمای بالای ۴۰درجه‌ سانتی‌گراد، گیجی، بی قراری، گفتار نامفهوم، هذیان، تشنج و نهایت کما، تهوع و استفراغ، برافروختگی پوست، تنفس سریع  و ضربان قلب سریع از مهمترین علائم ابتلا به گرمازدگی است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی در استان همدان گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم، فعالیت شدید جسمی در هوای گرم، کم آبی بدن و عدم مصرف آب کافی و نبود سیستم تهویه مطبوع در محل فعالیت از مهمترین علل گرمازدگی به شمار می‌رود.

شکوهی درباره اقدامات در برخورد با بیمار گرمازده، اظهار کرد: تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵، انتقال بیمار به محل سایه و خنک، خارج کردن لباس‌های بیمار، مرطوب کردن پوست‌، قرار دادن پارچه مرطوب سرد روی پوست کشاله ران، زیر بغل و روی سر به خنک شدن و کاهش دمای بدن بیمار کمک می‌کند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پوشیدن لباس‌های روشن نخی و نازک، جلوگیری از آفتاب سوختگی و استفاده از کلاه لبه پهن عینک آفتابی، مصرف مایعات فراوان، و عدم خروج از منزل در ساعات اوج گرما از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی همدان، شکوهی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی، کودکان را داخل خودرو پارک شده زیر آفتاب قرار ندهید، قبل از سوار شدن به ماشین درب‌ها را باز  کنید تا تهویه انجام شود و از فعالیت شدید در ساعت گرم روز خودداری کنید. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha