• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041812540
  • خبرنگار : 50570

/۱۸ تیر؛ روز ادبیات کودک و نوجوان/

پایه‌گذاری مفاهیم دینی در کودکان با استفاده از تکنیک‌های به‌روز داستان‌نویسی

پایه‌گذاری مفاهیم دینی در کودکان با استفاده از تکنیک‌های به‌روز داستان‌نویسی

ایسنا/خراسان رضوی یک نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: برای پایه‌گذاری مفاهیم دینی در کودکان و نوجوانان باید به دنبال این باشیم تا داستان به درستی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و یکی از راه‌ها استفاده از تکنیک‌های به روز در داستان‌نویسی است.

مجید ملامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوه درست انتقال مفاهیم دینی توسط داستان به کودکان اظهار کرد: داستان و داستان‌نویسی بهترین شیوه انتقال مفاهیم دینی به کودکان است؛ مسائل دینی شامل موارد مهمی چون اخلاق، آداب، سبک زندگی، سیره اهل بیت(ع) و... است.

 وی افزود: با داستان می‌توان به بهترین وجه این موضوعات را منتقل کرد و لازمه کار این است که داستان باید با قلمی به روز و جذاب و با بهره‌گیری از تکنیک‌های مناسب داستانی کودکان نوشته شود تا بتواند تاثیرگذار باشد، کودکان با آثار ارتباط برقرار کنند و مفاهیم دینی بر آنان اثرگذار باشد.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید و به روز را باعث پایه‌گذاری مفاهیم دینی و ارزشی در کودکان دانست و بیان کرد: برای پایه‌گذاری مفاهیم دینی و ارزشی در کودکان و نوجوانان باید به دنبال این باشیم تا داستان به درستی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و یکی از راه‌های پایه‌گذاری استفاده از تکنیک‌های به روز در قصه‌نویسی است تا کودکان به خوبی با  داستان ارتباط برقرار کنند.

ملامحمدی ادامه داد: با شیوه درست و صحیح، داستان با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و پس از ارتباط گیری، مفاهیم در ذهن کودکان باقی می‌ماند و کودک در ذهن خود به این موضوع فکر می‌کند و به این صورت است که مطالب در کودکان حتی سنین پایین پایه‌گذاری می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کتاب‌های دینی چاپ شده در کشور گفت: خوشبختانه در زمینه کتاب‌های دینی چاپ شده در کشور از جایگاه خوبی برخوردار هستیم و نویسندگان ما در این سال‌ها به خصوص در دهه ۹۰ موفق عمل کرده‌اند و آثار خوبی در این حوزه ارائه شده است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با بیان اینکه حوزه کودک و نوجوان نیازمند ورود نویسندگان بیشتری به این بخش است، عنوان کرد: با این وجود توقع می‌رود تا آثار بهتر و کامل‌تری داشته باشیم. در زمینه کتاب‌های دینی نسبت به سایر کشورهای مسلمان آثار خوبی خلق شده است که از لحاظ کمی و کیفی روند پیشرفت را در آن می‌توان مشاهده کرد، اما باز هم کافی نیست و نیازمند هستیم تا نویسنده‌های بیشتری به این حوزه ورود کنند و این اتفاق تنها با حمایت و کمک متولیان فرهنگی کشور میسر خواهد شد.

ملامحمدی افزود: در حوزه سیره معصومین(ع)، مسائل و سبک اخلاقی کتاب‌های خوبی در کشور وجود دارد و رمان‌ها و داستان‌های بلند خوبی نیز نوشته شده است، اما نباید راضی باشیم و به این حد بسنده کنیم بلکه باید با ورود نویسندگان خلاق کودک و نوجوان کشورمان و حمایت از آن‌ها زمینه مناسبی برای چاپ کتاب فراهم و کتاب‌‎های مختلفی در تیراژ بالا چاپ شود تا هم دلیلی بر دلگرمی نویسنده باشد و هم فضای خوبی برای مخاطبان و تهیه کتاب مورد نظر آن‌ها فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های چاپ شده در وضعیت خوبی قرار دارد، همچنین آثار فاخری در کشور وجود دارد اما با این حال برای ارزیابی عملکرد کتاب‌های چاپ  شده کشور باید از متخصصین این حوزه کمک گرفت تا بتوان به یک نتیجه قطعی رسید، البته به عقیده من همیشه در زمینه انتقال مفاهیم دینی کتاب‌های  به روز و تاثیرگذاری داشته‌ایم.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با بیان چالش و مشکلات موجود برای نویسندگان کتاب گفت: در مسیر خلق یک کتاب مشکلات متعددی وجود دارد؛ عمده مشکل این است که نویسندگان دوست دارند کتاب‌هایشان بیشتر دیده شود و کتاب‌ها در تیراژ بالاتر به فروش و با قیمت مناسب به دست مخاطب برسد.

ملامحمدی افزود: یکی از دغدغه‌های نویسندگان بحث توزیع کتاب و ارتباط گیری با کودکان است که امیدواریم با حضور متولیان فرهنگی ارتباط بین ناشران و مخاطبان به خوبی ایجاد شود. البته به عقیده من یکی از راه حل‌های این مشکل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است که به‌ بهترین شکل توزیع کتاب صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: ایجاد ساعتی مخصوص در مدارس به خواندن و مطالعه کتاب یکی از مواردی است که همیشه خواهان آن بوده‌ایم تا کتاب‌هایی به روز در فرصت‌هایی خاصی در معرض دید و استفاده کودکان قرار گیرد که شرایط این اتفاق با کمک مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس باید ایجاد شود تا در فرصتی مناسب کودکان در مدارس با کتاب ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha