• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041812397
  • خبرنگار : 71129

گاردین: انتظار می‌رود دولت جدید انگلیس مخالفت با حکم دستگیری نتانیاهو را کنار بگذارد

گاردین: انتظار می‌رود دولت جدید انگلیس مخالفت با حکم دستگیری نتانیاهو را کنار بگذارد

انتظار می‌رود دولت جدید حزب کارگر در انگلیس مخالفتش را با حکم دستگیری نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌الملل لغو کند.

به گزارش ایسنا، این گمانه‌زنی در حالی مطرح شده که کر استارمر، نخست وزیر جدید انگلیس به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که باور دارد فلسطینی‌ها حق غیرقابل انکاری برای داشتن کشور دارند.

به نوشته روزنامه گاردین، استارمر همچنین در این گفت‌وگو با عباس که روز یکشنبه انجام شد درباره رنج مداوم و تلفات جانی ویرانگر مردم در غزه صحبت کرد.

استارمر همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و نیاز «واضح و فوری» به آتش‌بس در غزه را مطرح کرد.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: «مهم است که شرایط درازمدت برای راه‌حل دو دولتی فراهم شود، از جمله حصول اطمینان از اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین از امکانات مالی برای عملکرد موثر برخوردار شود.»

استارمر همچنین گفت، اوضاع در مرز شمالی اراضی اشغالی بسیار نگران کننده است و باید تمامی طرف‌ها با احتیاط رفتار کنند.

مقامات حزب حاکم انگلیس توضیح دادند که حزب همچنان بر این باور است که دیوان کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، صلاحیت قضایی برای رسیدگی به مساله غزه را دارد.

در درخواست ارسالی به دیوان کیفری بین‌المللی که توسط دولت قبلی انگلیس ارائه شد، لندن مدعی شده بود که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به شهروندان اسرائیلی را ندارد. درخواست انگلیس در ۱۰ ژوئن به صورت مخفیانه مطرح شد اما دو هفته پیش توسط دیوان بین‌المللی کیفری فاش شد.

دیوان تا ۱۲ژوئیه به انگلیس مهلت داده بود تا درخواست کامل خود را ارائه کند اما اکنون بعید به نظر می‌رسد که دولت جدید داونینگ استریت بخواهد چنین درخواستی را ارائه کند و دیگر به دنبال تاخیر احتمالی در صدور حکم دستگیری نتانیاهو نیست.

دولت قبلی انگلیس در چالش حقوقی خود این سوال را مطرح کرده بود که آیا دیوان کیفری بین‌الملل می‌تواند حکم دستگیری شهروندان رژیم صهیونیستی را بدهد یا خیر. وزارت خارجه انگلیس گفته بود که مقام‌های فلسطینی بر اساس پیمان‌های اسلو صلاحیتی برای قضاوت اتباع این رژیم را ندارند و برای همین نمی‌توانند از دیوان کیفری بین الملل درخواست قضاوت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha