• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403041812247
  • خبرنگار : 50616

کتاب دستور زبان مازندرانی چاپ می‌شود

کتاب دستور زبان مازندرانی چاپ می‌شود

ایسنا/مازندران مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام حمایت کامل اداره کل استان از چاپ کتاب دستور زبان مازندرانی خبر داد.

احسان آهنگر، در حاشیه دیدار از «نصرالله هومند» تاریخ‌پژوه و پژوهشگر برجسته آملی در منزلش به خبرنگار ایسنا گفت: حفظ هویت ملی و اسلامی از الزام‌های مهم است و پاسداشت زبان و فرهنگ نیز نقش به سزایی در پویایی و پیشرفت مردم دارد.

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های استاد هومند در زمینه کاوش، پژوهش و گسترش آیین‌ها و زنده نگه داشتن زبان کهن مازندرانی تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از چاپ کتاب دستور زبان مازندرانی حمایت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین به وجود ۱۷۵ نویسنده و پژوهشگر در شهرستان آمل اشاره کرد و ادامه داد: باید با تهیه بانک اطلاعاتی مناسب، زمینه تولیدات فرهنگی به ویژه کتاب را در استان افزایش داد.

آهنگر با بیان اینکه شهرستان آمل در زمینه فرهنگی از جمله شهرستان‌های پیشرو استان مازندران است، بر بهره‌گیری از توانایی‌های خیّران فرهنگی زمینه ماندگاری آیین‌ها و فرهنگ مازندران تاکید کرد.

در این دیدار که به مناسبت روز قلم انجام شد، استاد هومند پژوهشگر و تاریخ پژوه آملی، نیز با اشاره به سابقه کهن استان مازندران گفت: در زمینه حفظ آیین‌ها، زبان و فرهنگ مازندران باید روش‌مند و با دیدی کلان عمل کرد.

وی همچنین، با اشاره به استخراج تقویم مازندران و چاپ سالیانه آن گفت: هدف از این کار شناسنامه‌دار شدن تاریخ کهن این مرز و بوم و آشنایی مردم مازندران با سابقه و تمدن گذشتگان است.

رشید محمدی از مولفان و پژوهشگر آملی هم در این دیدار با اشاره به لزوم آشنایی نسل جوان با سابقه تمدنی مازندران و آشنایی نسل جوان با ارزش و اهمیت پژوهش افزود: تاکنون ۱۷ کتاب در زمینه آمل پژوهی چاپ کردم و معتقدم حفظ آیین های کهن و آشنایی شهروندان با داشته های ارزشمند فرهنگی، هنری و تمدنی زمینه ساز حفظ هویت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha