• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041812105
  • خبرنگار : 71145

ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی؛ حرکت معترضان به سمت خانه نتانیاهو

ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی؛ حرکت معترضان به سمت خانه نتانیاهو

صدها تظاهرکننده صهیونیست سعی کردند به محل اقامت «بنیامین نتانیاهو» در بیت المقدس غربی وارد شوند تا دولت را برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جناح‌های فلسطینی تحت فشار قرار دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت که صدها ساکن اراضی اشغالی در نزدیکی محل سکونت «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خیابان غزه در بیت المقدس غربی تظاهرات کرده و سعی کردند خود را به مقر اصلی او برسانند، اما پلیس مانع از آن شد.

شهرک نشینان معترض در برابر مقر نخست وزیر و مقر «آرنون بار دیوید»، رئیس «هیستادروت» و مقر دیگر مقامات تجمع کردند و خواستار معامله تبادل اسیران شدند.

بر اساس گزارش‌های عبری، تعداد زیادی از تظاهرکنندگان در برابر محل سکونت آرنون بار دیوید، رئیس فدراسیون عمومی اتحادیه‌های کارگری این رژیم (هیستادروت) تجمع کردند و خواستار اعلام اعتصاب عمومی به منظور اعمال فشار برای انتخابات شدند.

معترضان در گرمای شدید معابر اصلی در سراسر سرزمنی‌های اشغالی را مسدود کردند و در چهارراه های کلیدی در تل‌آویو، حیفا و دیگر شهرها تجمع کردند. به گفته مقامات صهیونیست، این تظاهرات به منظور توقف زندگی عادی و نشان دادن سرخوردگی در ۹ ماه جنگ در غزه بود. بسیاری از معترضان با در دست داشتن بنرهایی با پیام‌هایی برای نتانیاهو مانند «تو رئیسی، تو مقصری»، ائتلاف او را «دولت ویران» خواندند، و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند. اعتراض به خیابان‌های آرام سرایت کرد و کافه‌های سراسر تل‌آویو با تابلوهایی که خواستار «هم‌اکنون توافق» بودند پر شده بود.

ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی؛ حرکت معترضان به سمت خانه نتانیاهو

به گفته همین منبع، ده‌ها تظاهرکننده در شهر تل‌آویو خواهان انعقاد معامله مبادله تبادل اسرا سعی کردند یکی از تقاطع‌های خیابان اصلی آیالون در مرکز شهر را ببندند.

در شهر نتانیا، صدها ساکن اراضی اشغالی در ورودی شهر تظاهرات کردند و بنر بزرگی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «بس است، دولت ویرانگر».

ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی؛ حرکت معترضان به سمت خانه نتانیاهو

مادر یکی از اسیران صهیونیست در جریان تظاهراتی در تل‌آویو به جمعیت گفت: «اسرا به مدت ۹ ماه رها شدند. نتانیاهو تعلل نکن! ما آنها را در خانه می‌خواهیم و این به تو بستگی دارد که آنها را به خانه بیاوری.»

«ایناو زنگاکر» که پسرش ماتان هنوز در بازداشت و اسارت در غزه است، از داخل یک قفس سیاه معلق روی پل هوایی با معترضان صحبت کرد.

زنگاکر گفت: «یک توافق روی میز وجود دارد که می‌تواند جان همه ما را نجات دهد. من می‌خواهم ماتان به خانه بیاید، می‌خواهم همه بازداشت‌شدگان اکنون به خانه بروند.»

وی افزود: می‌خواهم به نتانیاهو بگویم: کلید این قفس و همه قفس‌های دیگر در دست تو است.

اوایل روز یکشنبه، نتانیاهو گفت که طرحی که توسط دولتش تصویب شده و مورد استقبال جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت، به این رژیم اجازه می‌دهد اسرا را بدون به خطر انداختن دیگر اهداف جنگ بازگرداند.

بر اساس گزارش‌های رسمی عبری، مذاکرات غیرمستقیم بین اشغالگران و حماس برای دستیابی به توافق برای تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه از سر گرفته شده است.

ماه‌ها است که تلاش‌های میانجی‌گری به رهبری قطر، مصر و ایالات متحده در تلاش برای دستیابی به توافقی بین اشغالگران و حماس است که مبادله اسرا از هر ۲ طرف و آتش‌بس را تضمین کرده و منجر به اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه به محاصره‌شده‌ها شود. با این حال، تلاش‌های میانجی‌گری به دلیل امتناع نتانیاهو از پاسخگویی به درخواست‌های حماس برای توقف جنگ، با مشکل مواجه شده‌است.

ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی؛ حرکت معترضان به سمت خانه نتانیاهو

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، اسرائیلی‌ها به طور فزاینده‌ای نسبت به اینکه دولت آنها بتواند به اهداف جنگی خود یعنی از بین بردن کنترل نظامی و غیرنظامی حماس بر نوار غزه و بازگرداندن اسیران دست یابد، بدبین هستند. ۵۸ درصد از اسرائیلی ها در نظرسنجی که توسط ایستگاه خبری کانال ۱۲ انجام شد، فکر می کنند که تا رسیدن به وعده نتانیاهو برای پیروزی کامل فاصله زیادی هست و درصد مشابه، ۵۴ درصد، فکر می کنند که نتانیاهو به جنگ ادامه می‌دهد زیرا این جنگ به نفع اوست.  همین نظرسنجی نشان داد که ۶۷ درصد از اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند آزادی گروگان ها مهم‌تر از ادامه جنگ با حماس است.

سخنگوی ارشد ارتش صهیونیستی گفته است که راه حل دیپلماتیک برای آزادی اسیران مؤثرتر است و روز یکشنبه، یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم خواستار توافق در میان اعتراض‌ها شد. گالانت با متهم کردن نتانیاهو به سیاسی کردن توافق گفت: «لحظه حساسی است – ما باید برای بازگرداندن اسیران توافق کنیم.»

ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی؛ حرکت معترضان به سمت خانه نتانیاهو
بس است....

بسیاری از خانواده‌های اسیران احساس می‌کنند توسط دولت رها شده‌اند. آنها می‌گویند که اگر توافق نشود، احتمالاً تعداد بیشتری از عزیزانشان خواهند مرد. به گفته افراد آشنا با اطلاعات آمریکا، بسیاری از اسیران در حین اسارت جان خود را از دست داده‌اند، برخی در نتیجه حملات هوایی و فعالیت‌های عملیاتی اسرائیل. میانجی‌ها در مذاکرات تخمین می‌زنند که از ۱۱۶ گروگانی که هنوز در غزه باقی مانده‌اند، ۵۰ نفر هنوز زنده هستند، اگرچه تل‌آویو فقط علناً کشته شدن ۴۲ نفر را تایید می‌کند.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته جنگی ویرانگر را با حمایت آمریکا علیه غزه آغاز کرده است که تاکنون بیش از ۱۲۵ هزار فلسطینی را شهید و مجروح کرده که اکثر آنها کودک و زن هستند و بیش از ۱۰ هزار تن نیز مفقود هستند.

تل‌آویو به جنگ ادامه می‌دهد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری آن و دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیری به منظور ممانعت از نسل‌کشی و بهبود وضعیت بد انسانی در غزه را نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha