• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041610739
  • خبرنگار : 71402

ابراز تاسف زلنسکی از روند کُند کمک نظامی آمریکا

ابراز تاسف زلنسکی از روند کُند کمک نظامی آمریکا

ولودیمیر زلنسکی مدعی شده است که اوکراین «تمایل» به انجام یک ضد حمله جدید علیه روسیه را دارد، اما ابزار لازم برای انجام این کار را در اختیار ندارد و این وضعیت را ناشی از جریان آهسته کمک‌های نظامی از سوی حامیان غربی خود می‌داند.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با شبکه خبری «بلومبرگ» از توصیف وضعیت خط مقدم جنگ به‌عنوان «بن‌بست» خودداری کرد و در عوض اظهار داشت که این وضعیت همچنان «مشکل‌ساز» است. با این حال، او می‌گوید اوکراین فاقد ابزار کافی برای حل «مشکلات» ذکر شده است و تمرکز خود را بر عملیات دفاعی به جای انجام یک ضد تهاجمی جدید علیه روسیه دارد.

زلنسکی مدعی شد: «ما تمایل به راه‌اندازی یک ضد حمله داریم، اما ابزارها به دست ما نرسیده است. یعنی تیپ بدون سلاح داریم، نیروهای ذخیره داریم، ۱۴ تیپ با حداقل تجهیزات داریم که سلاح مناسب ندارند.» در حالی که رهبر اوکراین اعداد دقیقی ارائه نکرد، احتمالا او درباره حداقل 40 هزار نیروی ذخیره صحبت می‌کرد.

زلنسکی سپس از تحویل «آهسته» سخت‌افزار ساخت غرب برای جبران کمبود تجهیزات شکایت کرد و مدعی شد سیستم‌هایی که آنها قبلا تعهد داده بودند با سرعت کافی تحویل داده نمی‌شوند.

اوکراین در اوایل ژوئن گذشته و پس از دریافت سخت‌افزارهای پیچیده زیادی از حامیان غربی خود، عملیاتی را که مدت‌ها تبلیغ می‌کرد، علیه روسیه آغاز کرد. این ضد حمله شکست خورد و دستاوردهای جزئی سرزمینی همراه با تلفات سنگین نظامی و تجهیزاتی را به همراه داشت.

عملکرد ضعیف و سطح پایین اوکراین در میدان نبرد در طول ضد حمله فاجعه‌بارش، با یک بن‌بست چند ماهه در کنگره ایالات متحده دنبال شد. اکتبر گذشته، کاخ سفید ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین به عنوان بخشی از لایحه بودجه امنیت ملی درخواست کرد. این لایحه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و قربانی مبارزات سیاسی داخلی شد و سرانجام در اواخر آوریل به تصویب رسید. اوکراین آشکارا کمبود بودجه ایالات متحده را عامل شکست‌های زنجیره‌ای در میدان جنگ می‌داند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بارها قانونگذاران کشورش را به دلیل ناتوانی آنها در تأیید این بسته کمکی سرزنش کرده و ماه گذشته از زلنسکی عذرخواهی کرد. بایدن در آن زمان گفت: «برای آن چند هفته‌ای که نمی‌دانستیم چه قرار است بر سر کمک‌های مختص اوکراین بیاید، عذرخواهی می‌کنم. این تاخیر ۶ ماهه، تقصیر برخی از اعضای بسیار محافظه‌کار کنگره بود.»

به گزارش اسپوتنیک، کرملین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، همواره نسبت به ادامه تحویل تسلیحات به کی‌یف هشدار داده و گفته است که این امر منجر به تشدید بیشتر درگیری خواهد شد. در آوریل ۲۰۲۲، روسیه یک یادداشت دیپلماتیک به همه کشورهای ناتو درباره موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده است که هرگونه محموله حاوی تسلیحات برای اوکراین به هدف قانونی و مشروع برای حملات روسیه تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha