• جمعه / ۱۵ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403041510590
  • خبرنگار : 71291

برگزاری مراسم آیینی - سنتی ۳۰۰ ساله نخل بندان در زواره

برگزاری مراسم آیینی - سنتی ۳۰۰ ساله نخل بندان در زواره

ایسنا/اصفهان مراسم نخل بندان در شهر زواره امروز طبق سنوات هر ساله با نزدیکی به ماه محرم امروز برگزار شد.

شهر زواره معروف به مدینه السادات امروز همزمان با نزدیکی به ماه محرم ماه عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین شاهد حضور عاشقانی بود که برای شرکت در مراسم نخل بندان در حسینیه بزرگ این شهر دور هم جمع شدند.

این مراسم جزء سنت‌هایی است که از قدیم الایام در این شهر رواج داشته‌ و در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور با شماره ۲۰۷۴ در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ به ثبت رسیده است.

یک فعال میراث فرهنگی در این باره گفت: ‌نخل که نماد تابوت و نخل گردانی نماد تشییع جنازه حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان است، در زواره اصفهان بر اثر شواهد و قرائن که سینه به سینه نیز بیان شده، قدمت بیش از ۳۰۰ ساله دارد که با ساخت حسینیه‌ها و ایجاد صفه نخل، نخل بندی و نخل گردانی، این آیین منظم تر و بیشتر قوت گرفت.

محسن هادی طحان زواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آیین سنتی - مذهبی ۳۰۰ ساله نخل بندی در شهر تاریخی زواره عنوان کرد: نخل این نماد مقدس که مورد احترام همه مردم است از چوب تهیه شده و بوسیله پارچه پوشیده و تزیین می‌شود و بستن پارچه‌ها و آماده سازی آن به نخل بندان معروف است.

مراسم نخل‌گردانی مردم زواره در روز عاشورا

وی افزود: آیین نخل بندان زواره در حسینیه بزرگ هر ساله چند روز به شروع محرم و ترجیحا آخرین جمعه منتهی به محرم برگزار می‌شود. این مراسم سنتی - مذهبی صبح زود با زیارت عاشورا روبروی صفه نخل و سپس با پذیرایی و صبحانه پخش نذری مختصری شروع و در پایان مراسم هم آش نذری توزیع می‌شود.

به گفته این فعال میراث فرهنگی، همراه با بستن نخل ۱۸ بیرق یا (کُتَل) که با پارچه پوشیده می‌شود و در جلد(جلوی) نخل به حرکت درمی‌آید. این ۱۸ بیرق نماد جوانان بنی هاشم(ع) ‌است.

هادی طحان افزود: در نخل بندان زواره دو علم که به گوشواره معروف است نیز با پارچه بسته می‌شود و دو طرف نخل به حرکت در می‌آید و این‌ها نماد حضرت علی اکبر(ع) و حضرت عباس(ع) هستند.

وی ادامه داد: در جلو نخل یعنی پیشانی، ۲۰عدد قبه فلزی نصب می‌شود که نماد خیمه‌های امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: برادران خدامی که نسل در نسل از صدها سال پیش سُکان دار این آیین هستند، به کمک دیگر خادمین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و افراد دیگر که هر کدام وظیفه مشخصی دارند، این آیین را انجام می‌دهند.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: بستن نخل به وسیله پارچه‌های رنگی که اصولا افراد از گذشته تا به امروز نذر این کار کرده‌اند، انجام می‌شود و بستن پارچه‌ها به نخل همراه با روضه‌های سنتی و اذکار و توسل به ائمه و حضرت سید الشهدا (ع) انجام می‌شود که هنگام کار زمزمه می‌شود و افرادی هم بلند می‌خوانند.

طبق یک سنت دیرینه چند روز مانده به آغاز ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا«ع» در دو حسینیه بزرگ و کوچک زواره آیین نخل بندان انجام می‌شود.

در این مراسم خادمین آقا اباعبدالله الحسین «ع» پارچه‌های رنگی اهدایی مردم را به نخل چوبی قدیمی به سبک خاصی می‌بندند و آن را برای محرم آماده می‌کنند.

در هنگام بستن نخل روضه و ذکر مصیبت نیز انجام می‌شود. بسیاری از مردم با متوسل شدن به امام حسین«ع» و شهدای کربلا در محل صفه نخل حاجت روا شده و اعتقاد خاصی به نخل دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha