• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041409563
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان:

سالانه ۳۸۰۰ میلیارد ریال سود ناخالص از تولید گیلاس عاید کشاورزان نیشابوری می‌شود

سالانه ۳۸۰۰ میلیارد ریال سود ناخالص از تولید گیلاس عاید کشاورزان نیشابوری می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی سالانه از محل تولید و عرضه گیلاس بیش از ۳۸۰۰ میلیارد ریال سود ناخالص عاید کشاورزان نیشابوری می‌شود.

علی مبارکی، مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب و اشاره به اینکه امسال ۶۴۳ هکتار از باغ‌های نیشابور به کشت گیلاس اختصاص یافته است، اظهار کرد: از این میزان ۴۹۶ هکتار سطح زیر کشت بارور بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳۴۷۵ تن انواع گیلاس از این سطح برداشت شود.

وی با اشاره به جایگاه ویژه شهرستان نیشابور در خراسان رضوی از نظر محصولات باغی، گفت: کیفیت محصول تولیدی گیلاس شهرستان بسیار مرغوب است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور یکی از مشکلات عمده گیلاس‌کاران شهرستان را باروری کم درختان گیلاس، بخصوص رقم تک دانه مشهد دانست و افزود: در راستای از بین بردن این مشکل در باغ‌ها، چند سال است که با همکاری اداره تولیدات گیاهی واحد باغبانی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اقدام به اجرای طرح سرشاخه کاری باغ‌های کم‌بارده گیلاس شهرستان شده است.

وی اظهار کرد: در این طرح با استفاده از ارقام معرفی‌شده مرکز تحقیقات، در باغ‌های بهره‌برداران پیشرو اقدام به پیوند سرشاخه کاری و جایگزینی ارقام اصلاح شده و گرده‌افشان به‌صورت پایلوت در دو منطقه گیلاس کاری شهرستان (روستای میرآباد و فوشنجان بخش مرکزی) انجام شده است.

مبارکی بیان کرد: بیشترین سطح کشت گیلاس در بخش مرکزی شهرستان بود و امسال با برگزاری روز مزرعه گیلاس ضمن استقبال خوب گیلاس‌کاران نسبت به آموزش هرس اصولی و فنی، معرفی ارقام جدید خود گرده‌افشان گیلاس انجام شد.

وی اضافه کرد: ارقام استلا، برلت، سوئیت آن، سوئیت هارت، عطار، زشک جزو ارقام خود گرده افشان و پر محصول هستند که در استان قابل کشت هستند و نیشابور پس از طرقبه و شاندیز رتبه سوم استان را به لحاظ سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha