• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403041309062
  • خبرنگار : 50214

در جمع خبرنگاران تشریح شد؛

دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی استان یزد

دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی استان یزد

ایسنا/یزد مدیران حوزه دستگاه‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی در استان یزد طی نشستی با خبرنگاران به تشریح دستاوردهای خود در دولت سیزدهم پرداختند.

«احسان خواجه رضایی» مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد امروز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران وزارت راه و شهرسازی در استان یزد با خبرنگاران که به منظور بیان عملکرد هر یک از دستگاه‌های مربوطه در دولت سیزدهم برگزار شد، گفت: خوشبختانه به غیر از حمل و نقل دریایی در سایر بخش‌های حمل و نقل استان و در طرح بزرگ نهضت ملی مسکن و سایر بخشهای ذیل وزارت راه و شهرسازی در استان در سه سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

وی با اشاره به تایید نهایی تاکنون ۶۰ هزار و ۲۹۱ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان، گفت: هم اکنون ۲۲ هزار و ۹۵ واحد نهضت ملی استان در حال آماده سازی است.

به گفته خواجه رضایی، هفت هزار و ۸۸۲ واحد به صورت‎های مختلف تحویل متقاضیان شده است و در حوزه جوانی جمعیت نیز تمام متقاضیان تعیین تکلیف شده‌اند.

رئیس شورای هماهنکی مدیران وزارت راه و شهرسازی در استان از اخذ اولین مجوز تأسیس و بهره‌برداری از شهرک‌های مسکونی در استان خبر داد و گفت:  یزد اولین استان در حوزه شهرک سازی است که در همین رابطه ۷۰ هزار هکتار تامین زمین شده است.

توسعه حمل و نقل هوایی یزد در دولت سیزدهم

«کمال دهقان منشادی» مدیر کل فرودگاه‌های استان یزد نیز در این نشست از مهمترین دستاوردهای این بخش از استان را ایجاد شرکت هواپیمایی «یزد ایر» و اختصاص زمین‌های مجاور فرودگاه یزد برای توسعه این مجموعه خواند.

وی همچنین از نصب راه اندازی سیستم‌های کمک ناوبری جدید، توسعه باند فرودگاه یزد، خرید دوربین های مداربسته و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و نیز خرید سیستم‌های X-RAY‌ به عنوان دیگر اقدام صورت گرفته در این مدت خبر داد.

دهقان به انجام مطالعات شش طرح عمرانی دیگر در بخش فرودگاهی استان به ارزش دو هزار میلیارد تومان اشاره و ابراز امیدواری کرد: در سال جاری شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرحها در استان باشیم.

این مسئول همچنین از تلاش برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل هوایی استان خبر داد.

اجرای ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح ریلی در استان

«حسین منصوری» مدیر کل راه‌آهن یزد هم در این نشست به برخی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره و یکی از مهمترین این اقدامات را تکمیل و افتتاح طرح ملی راه‌آهن یزد – اقلید(شیراز) به طول ۲۷۰ کیلومتر ذکر کرد.

وی با بیان این که ۲۴۰ کیلومتر از این مسیر در حوزه ریلی استان یزد واقع شده است، ارزش امروز این طرح را بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

منصوری با اشاره به برخی از طرحهای اجرا شده در دولت شهید جمهور از جمله توسعه ایستگاه ارژنگ و بهره برداری خط ارژنگ عفدا به طول ۲۹ کیلومتر، بهسازی ۵۰ کیلومتر خطوط ریلی و  بازسازی کامل بیش از ۵ کیلومتر خط ریلی استان، همه روز شدن قطار یزد – مشهد و راه‌اندازی مجدد قطار ترانست یزد – تهران، میزان سرمایه گذاری در این طرحها را جمعاً حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

اجرای ۱۳۰ طرح هادی روستایی در استان

«علیرضا نادریان زاده» مدیر کل بنیاد مسکن استان یزد نیز با اشاره به توقف چندین ساله طرح‌های مسکن سازی کشور و درخواست انباشت شده مردم در ابتدای کار دولت سیزدهم، گفت: دولت رئیس جمهور شهید این مهم را در قالب طرح نهضت ملی در دستور کار قرار داد.

وی با بیان این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در روستای محمدآباد این طرح را در ۵۸۰ هکتار زمین برعهده گرفت، گفت: در این سالها حجم بی‌سابقه‌ای از طرح‌ها ساخت مسکن را در استان شاهد بودیم به طوری که هرچند در بهترین سال‌ها ساخت ۱۵۰۰ واحد را شاهد بودیم، هم اکنون عملیات ساخت ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد در حال اجراست.

نادریان زاده از اجرای این طرحها در مساحت ۱۱۴۰ هکتار با ۲۲ هزار مورد تملک زمین در شهرها و روستاهای استان خبر داد و گفت: در همین رابطه ۴۵۰۰ قطعه زمین تحویل متقاضیان روستایی شده است.

وی به انجام ۱۳۰طرح هادی روستایی در طول سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در همین مدت برای ۶۶۸۰ واحد روستایی و دو هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر سند صادر شده است.

افزوده شدن ۱۳ ایستگاه هواشناسی در یزد

«رضا برهانی» مدیر کل هواشناسی یزد نیز اظهار کرد: هواشناسی استان در طی سال‌های گذشته هشدارهای متعددی در مورد آلودگی و بروز طوفانهای ‌گرد و خاک را مورد توجه قرار داد.

وی یکی از اقدامات برجسته در این حوزه را نصب و راه اندازه سامانه کمک ناوبری فرودگاه برای تامین سلامت و امنیت پروازها خواند.

برهانی از ایجاد امکان پایش جو تا ارتفاع بالای ۳۰ کیلومتری زمین در استان خبر داد و با اشاره به توسعه ایستگاه‎های هواشناسی استانف گفت: در دولت سیزدهم ۱۳ ایستگاه هواشناسی ایجاد شده و دو ایستگاه نیز در حال تکمیل است.

به گفته این مسئول، هم اکنون امکان دسترسی برخط و با کیفیت به داده‎های هواشناسی به صورت شبانه روزی در تمام ایام سال فراهم شده است.

آسفالت ۵۵۰ کیلومتر از راه‎ها و محورهای مواصلاتی استان

 «سید حسین محمدی» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان نیز طی سخنانی گفت: در حوزه نگهداری راه‌های فرعی استان طی دولت سیزدهم ۱۲۲ قرارداد به ارزش ۱۲۴ هزار میلیارد تومان منعقد شده است.

وی از افزایش اعتبارات این بخش از پنج میلیارد تومان در سال ۹۹ به دو هزار میلیارد تومان در حال حاضر خبر داد و گفت: با ساخت ۳۰ کیلومتر راه روستایی در استان طی این مدت هم اکنون ۹۹ درصد روستاهای استان از راه روستایی برخوردارند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع نقاط حادثه خیز استان، گفت: در این مدت از ۱۵۵ نقطه حادثه خیر در استان تعداد ۱۲۷ نقطه رفع حادثه شده و یزد را در کاهش تصادفات جاده ای به جایگاه نخست ارتقا داده است.

معاون اداره کل راهداری استان از تامین ۵۸۰  هزار تن آسفالت برای مرمت ۵۵۰ کیلومتر از راه‎ها و محورهای مواصلاتی استان خبر داد و افزود: در بخش ابنیه فنی، تعداد ۱۹۱ پل در محورهای استان با اعتبار ۳۷۰ میلیارد تومان تعمیر و بهسازی شده است.

پرداخت تسهیلات به ۷۹۰۰ واحد مسکن نهضت ملی در استان

«محمد غفوریان» مدیریت شعب بانک مسکن استان یزد در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع تامین مسکن مردم، یکی از سیاست‌های این بانک را همراهی و هم‌سویی با دولت سیزدهم و منویات شهید آیت الله رئیسی خواند که نمونه بارز آن اقدامات مشهود صورت گرفته در مورد طرح نهضت ملی مسکن است.

وی افزود: طی سه سال اخیر در استان یزد قریب به ۳۰ هزار قرارداد به مبلغ ۶۳ هزار ملیارد ریال در حوزه مسکن منعقد شده که تسهیلات پرداختی مربوط به طرحهای نهضت ملی مسکن قریب هفت هزار و ۹۰۰ واحد مسکن با رقم ۳۵ هزار میلیارد ریال بوده است که البته تاکنون۲۴ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده و مابقی براساس پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شود.

غفوریان در بخش دیگری از سخنانش سهم بخش مسکن از تسهیلات استانی را بیش از ۷۰ درصد خواند که به گفته وی، صرفاً توسط بانک مسکن پرداخت شده است و امیدواریم در ادامه نیز در تامین مالی این بخش و تداوم این مسیر به خوبی ایفای نقش کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha