• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403041308990
  • خبرنگار : 50040

رئیس علوم پزشکی گیلان:

۹۵ درصد سوختگی‌ها با آموزش قابل پیشگیری است

۹۵ درصد سوختگی‌ها با آموزش قابل پیشگیری است

ایسنا/گیلان رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۹۵ درصد سوختگی‌ها با آموزش قابل پیشگیری است، گفت: با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کرد.

دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۱۳ تیرماه در آیین افتتاح دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه توسعه نظام آموزشی در علوم پزشکی و ارتقاء آن در استان گیلان یکی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی استان است، اظهار کرد: کنگره ملی سوختگی فرصت مغتنمی را در استان فراهم کرده تا اساتید و دانشمندان با تجربه و متخصصان جوان سوختگی کشور دور هم جمع شوند و مطالب علمی نوین و موضوعات قابل بحث در این زمینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند، افزود: در گیلان طی سال گذشته حدود ۶۰۰۰ نفر در اثر سوختگی به اورژانس مراجعه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ بیمار در مرکز آموزشی - درمانی ولایت رشت بستری شدند، گفت: متاسفانه ۹۱ تن از هموطنان ما در اثر انواع سوختگی‌هایی که برای آنها حادث شده، جان خود را از دست دادند.

آشوبی با بیان اینکه سوختگی یک بیماری شایع است و افراد مختلف را درگیر می کند، متذکر شد: توده مردم درگیر سوختگی هستند لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم؛ چرا که ۹۵ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری بوده و با آگاهی دادن به مردم می توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کرد.

وی مشکلات زیرساختی در بخش های گرمایی را از جمله عوامل ایجاد سوختگی در کشور و حتی گیلان دانست و تصریح کرد: با اصلاح الگوهای مصرف و بهره‌گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن‌ها و موارد این چنینی می‌توان از سوختگی پیشگیری کرد.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سوختگی می تواند تا سال ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، ادامه داد: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

آشوبی با بیان اینکه نظام سلامت به عنوان متولی تامین و ارتقای سطح سلامت جامعه در کاهش بروز سوانح سوختگی تکلیف دارد، افزود: به کار گرفتن شیوه‌ها و سبک‌های نوین برای کاهش بروز بلایای سوختگی و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی موثر بر سلامت از جمله تکالیف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با اشاره به آمارهای سوختگی در استان گیلان، عنوان کرد: گروه‌های سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر سوختگی هستند.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سوختگی با آتش شایع‌ترین نوع سوختگی است، اضافه کرد: سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر بوده و برخی از مردم در معرض سوختگی های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی قرار دارند، اما عموما مردان بیشتر درگیر سوختگی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha