• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041308816
  • خبرنگار : 71610

«محدود کردن عملیات حزب‌الله»؛ طرح واهی فرستاده بایدن برای نجات صهیونیست‌ها

«محدود کردن عملیات حزب‌الله»؛ طرح واهی فرستاده بایدن برای نجات صهیونیست‌ها

همزمان با ازسرگیری تلاش‌های آمریکایی عربی و اروپایی برای متقاعد کردن حزب‌الله لبنان به توقف حملاتش به شمال اراضی اشغالی، شواهد و اخبار منتشر شده از جزئیات این تلاش‌ها و به‌ویژه تلاش‌های فرستاده واشنگتن حاکی از بی‌نتیجه بودن تکاپوی وی برای محدود کردن عملیات مقاومت لبنان به یک منطقه محدود، به دلیل پایبندی حزب‌الله به اصل ادامه پشتیبانی از نوار غزه تا زمان توقف کامل جنایات در این باریکه است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «الاخبار» در یادداشتی در این باره نوشت: همزمان با اعلام کابینه رژیم اشغالگر مبنی بر تلاش برای پایان دادن به عملیات زمینی خود در رفح به منظور آماده شدن برای حرکت به سمت مرحله بعدی جنگ نسل‌کشی در نوار غزه، فعالیت دیپلماتیک در قبال حزب‌الله نیز در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا، سوالات داخلی و خارجی درباره نحوه تعامل مقاومت لبنان با مرحله بعدی و اینکه آیا آتش در جنوب را متوقف می‌کند یا خیر، مطرح شده است.

حزب‌الله پاسخی رسمی به این سؤالات نداده است، اما موضعش بر اساس یک نکته ثابت بوده و آن نکته این است تا زمانی که جنگ غزه متوقف نشود، آتش‌بسی در جنوب لبنان و شمال اراضی اشغالی برقرار نخواهد شد. توقف جنگ از نظر حزب‌الله آنگونه که دشمن صهیونیست تعبیر می‌کند، نیست، بلکه بر اساس دیدگاه مقاومت فلسطین است و در غیر این صورت جبهه جنوب لبنان ملتهب باقی خواهد ماند.

این اصل ثابت، آمریکا را بر آن داشت تا از طریق «آموس هوکشتاین» فرستاده خود به دنبال راه‌حلی باشد که مانع از حرکت به سمت یک جنگ همه‌جانبه شود و «راه‌حل توافقی» را برای کاهش تنش از طریق محدود کردن عملیات مقاومت در یک منطقه محدود و مورد مناقشه مانند مزارع «شبعا» و در امتداد «غجر» تا «راس الناقوره» پیشنهاد کند.

منابع آگاه در این رابطه به الاخبار اعلام کردند، هوکشتاین در آخرین سفر خود به بیروت اعلام کرد رژیم صهیونیستی طی چند هفته به عملیات بزرگ غزه پایان می‌دهد و حملات بزرگ را متوقف خواهد کرد.

وی همچنین گفت دولت کشورش در حال تلاش برای احیای پیش‌نویس توافق پیشنهادی به جنبش حماس است.

هوکشتاین در دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان گفت: می‌دانیم که جبهه لبنان با جنگ غزه مرتبط است و پیش از پایان جنگ، جایی برای هیچ ترتیب سیاسی در مرزهای لبنان وجود ندارد.

 بر این اساس، نماینده آمریکا به چند نکته اشاره کرد؛ نکته نخست این است که حماس به دلیل ارتباط نزدیکش با جنبش حماس، با متقاعد کردن این جنبش به پذیرش پیشنهاد آتش‌بس «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به توقف جنگ کمک کند.

نکته دوم هوکشتاین، بر این موضوع تاکید دارد که اگر حزب‌الله مایل به برقراری ارتباط با حماس در این باره نیست، اگر اسرائیل تصمیم به توقف «عملیات بزرگ» بگیرد، چرا حزب‌الله می‌خواهد جبهه لبنان را باز نگه دارد؟

سوم، هوکشتاین اشاره کرده است: اسرائیل به دلیل بی‌خانمان شدن ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین با بحران بزرگی مواجه است و علی‌رغم مخالفت ما، اما هیچکس نمی‌تواند مانع از انجام هرگونه اقدام نظامی آن علیه لبنان شود.

نماینده آمریکا همچنین گفته است: آیا حزب‌الله موافقت می‌کند که درصورت توقف بخش بزرگی از حملات اسرائیل به غزه، به روند درگیری در روز هشتم اکتبر؛ یعنی محدود کردن حملات به مزارع اشغالی شبعا، بازگردد؟ چراکه در این صورت آتش‌بس در طول نوار مرزی برقرار و امکان بازگشت آوارگان جنوب لبنان و همچنین شهرک‌نشینان صهیونیست به خانه‌هایشان فراهم خواهد شد و سپس فکری به حال اوضاع جنوب لبنان خواهیم کرد.

طبق این گزارش، هوکشتاین در ادامه رایزنی‌هایش در این باره اعلام کرده است: آمریکا درصدد کمک به احیای اقتصاد محلی در جنوب لبنان بوده و آماده حمایت در صورت پاسخ مثبت حزب‌الله و آتش‌بس است.

الاخبار در ادامه نوشت، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در پاسخ به هوکشتاین تاکید کرد: توقف عملیات بزرگ در غزه به معنای توقف جنگ نیست. بنابراین، تا زمانی که تهاجم به طور کامل متوقف شود، نیروهای اشغالگر از غزه عقب‌نشینی نکنند و مقاومت در فلسطین اعلام آتش‌بس نکند، جبهه لبنان بسته نخواهد شد.

بری همچنین تاکید کرد: فکر نمی‌کنم حزب‌الله حاضر باشد با حماس درباره آنچه که در مدیریت نبرد میدانی یا مدیریت سیاسی مذاکرات انجام می‌دهد، گفت‌وگو کند.

چند روز قبل از انتقال به مرحله سوم جنگ غزه، هوکشتاین تماس‌های خود را این بار از پاریس فعال کرد و قرار است با «ژان ایو لودریان» نماینده فرانسه در امور لبنان درباره پرونده حزب‌الله دیدار و رایزنی کند.

سفر هوکشتاین به فرانسه با تلاش‌ها برای جلوگیری از وخامت اوضاع در مرز لبنان و اراضی اشغالی و تلاش‌های فرانسه در زمینه انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان در ارتباط است و در همین راستا، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد هوکشتاین همچنین با یک مشاور دیپلماتیک در کاخ الیزه دیدار خواهد کرد.

این تلاش‌ها به موازات ابتکارعمل‌های دیگری است که توسط طرف‌های عربی و اروپایی در زمینه پرونده لبنان صورت می‌گیرد و در همین راستا، آلمان شنبه معاون مدیر اطلاعات را به ضاحیه جنوبی بیروت فرستاد و وی در آنجا با شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله دیدار کرد و و آنها در این دیدار درباره آنچه که می‌توان برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه انجام داد، رایزنی و تبادل‌نظر کردند.

همچنین گفته می‌شود که «ابو فهد» فرستاده قطر قرار است به‌زودی به بیروت سفر کند و در رایزنی‌های خود بر پرونده اوضاع جنوب لبنان و احتمال کاهش تنش در غزه با آرامش در جبهه لبنان متمرکز شود. همچنین گزارش‌هایی از سفر احتمالی هیئتی از مصر به بیروت به منظور رایزنی با مقامات حزب‌الله لبنان منتشر شده است.

علی‌رغم این تلاش‌ها، اما هیچ نشانه‌ای از احتمال موفقیت آنها وجود ندارد، زیرا در شرایطی که رژیم اشغالگر بر ایجاد یک منطقه حائل به عمق هشت تا ۱۰ کیلومتر از طرق دیپلماتیک یا با قدرت نظامی پافشاری می‌کند، مقاومت نیز خود را ناگزیر به پذیرش آن نمی‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۰۹:۴۷

زنده باد حزب‌الله