• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403041308636
  • خبرنگار : 50214

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور:

تمام ظرفیت‌های کشور باید پای کار اربعین بیاید

تمام ظرفیت‌های کشور باید پای کار اربعین بیاید

ایسنا/یزد معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان این که متاسفانه علیرغم پیگیری‌ها در توسعه و نوسازی ناوگان توفیق خوبی نداشته‌ایم، گفت: با توجه به شدت گرما در بازه زمانی اربعین باید تمام ظرفیت کشور برای بازگشت زائران پای کار بیایند والا احتمال تلفات انسانی وجود دارد.

«داریوش امانی» در نشست هم‌اندیشی مدیریت حمل و نقل اربعین حسینی که امروز چهارشنبه با حضور معاونین سازمان و روسای مدیران ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به میزبانی یزد برگزار شد، طی سخنانی به صورت ویدئو کنفرانسی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهید جمهور کشورمان و قدردانی از میزبانی یزد در این نشست، اظهار کرد: برنامه ریزی برای اربعین حسینی(ع) امسال از سال گذشته و پس از برگزاری مراسم اربعین در دستور کار قرار گرفته و تلاش داشته‌ایم با برنامه‌ریزی‌های منسجم همانطور که رهبر معظم انقللاب پس از حادثه تلخ شهادت ریاست محترم جمهور و همراهانشان فرمودند، هیچ خللی در کارها پیش نیاید.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی هفته‌های اخیر در کشورمان و بروز باران‌های سیل‌آسا علی‌رغم شدت گرما در کشورمان، از تلاش شبانه‌روز همکارانش و همبستگی موجود در سازمان برای خدمت رسانی به مردم از جمله در جریان سیل اخیر فیروزکوه قدردانی کرد.

امانی با تاکید بر این که مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید ضمن حضور در صحنه همواره آمادگی لازم برای خدمات رسانی به مردم را داشته باشند، گفت: کوچکترین سهل انگاری در خدمات و امدادرسانی عوامل سازمان می‌تواند منجر به یک فاجعه بزرگ شود.

وی در مورد برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت خدمات رسانی حمل و نقل زائران اربعین امسال، عنوان کرد: خوشبختانه در زمینه زیرساخت‌ها مشکلی نخواهیم داشت ولی تمام طرح‌های عمرانی باید ۲۰ روز قبل از اربعین، چه در سطح جاده‌ها و چه در پایانه‌های مرزی تکمیل و تعطیل شود.

 وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای خدمات دهی بهتر به زائران در پایانه‌های مرزی، تاکید کرد: امسال شاهد شدت بیشتر گرما نسبت به سال گذشته به طور غیرقابل تحملی در برخی ساعات هستیم لذا باید شرایط اضطراری در پیک برگشت اعلام کنیم چرا که حجم بالایی از مسافر را خواهیم داشت و باید حتما از تمام ظرفیت کشور برای این مهم استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: اگر در سه، چهار روز بازگشت زائران تمام ظرفیت کشور پای کار نیاید حتما با توجه به گرما و امکانات اندکی که در برخی مرزهای کشور داریم، شاهد تلفات انسانی خواهیم بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان این که متاسفانه علی رغم پیگیریهای زیادی که حتی در سطح وزارت نیز انجام شد، در حوزه حمل و نقل و توسعه و نوسازی ناوگان توفیق خوبی نداشته‌ایم و مصوبه وارد کردن دو هزار ناوگان برای اربعین حسینی نیز مجدداً پیگیری شده ولی امیدواریم در اربعین سال آینده شاهد استفاده از این امکان باشیم.

وی گفت: در همین راستا بر لزوم شناسایی تمام ظرفیت‌های استانها توسط مدیران استانی و هماهنگی با استانداران در این رابطه تاکید کرد و افزود: همچنین باید حتماً از ظرفیت ناوگان شخصی استفاده شود و بتوانیم از این ظرفیت نیز بهره گیریم.

وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر فعالیتهای تمام بخشهای مرتبط در جابجایی زائران حسینی، گفت: حتماً موضوع کرایه‌ها را دنبال خواهیم کرد تا همانند سال گذشته رضایت رانندگان را نیز داشته باشیم.

وی عنوان کرد: نظارت بر دفاتر، پایانه‌ها و شرکت‌های حمل و نقل و پیگیری مسائل زائران باید توسط مدیران استانها با جدیت پیگیری شود و در جلسات میدانی مسائل مربوطه بررسی و رفع شود.

امانی خاطرنشان کرد: در برخی مسیرهای کشور براساس توافقی که با کشور عراق صورت گرفته تلاش داریم سرویس مستقیم به نجف را همانند دیگر ایام سال در ایام اربعین نیز داشته و بر ظرفیت آن بیافزاییم.

وی بزرگترین ماموریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کشور را در حال حاضر آمادگی ۱۰۰ درصدی برای اربعین خواند و گفت: باید اهتمام کنیم مانند سال گذشته در شرایط سخت اضطرار قرار نگیریم و لازمه آن پیش بینی و تدبیر لازم در این خصوص است.

وی همچنین متذکر شد: پایانه‎های مرزی از هم اکنون پیگیر موضوع زائران خارجی کشورهای همسایه شرقی باشند، ضمن این که  پیگیر استفاده از ظرفیت ناوگان خود این کشورها برای زائرانشان هستیم.

معاون وزیر با تاکید بر مستندنگاری اقدامات، یادآور شد: راهدارخانه‌های در مسیرهای اربعین باید به لحاظ نظافت مورد توجه باشد و خدمات‌رسانی به مردم همانند ایام عید نوروز به صورت شبانه روزی صورت گیرد.

وی با بیان این که در بازه ایام اربعین حسینی تعداد ۹ میلیون نفر از جاده‌های کشور چه در مسیر مشهدالرضا و چه در مسیر پایانه‌های اربعینی تردد دارند و عوامل راهداری کشور را قضاوت خواهند کرد، گفت: البته خوشبختانه امروز تماس‎های مردم با سامانه ۱۴۱ سازمان بیانگر رضایت مردم است و باید تلاش کنیم آسایش و آرامش مردم را همواره فراهم سازیم.

امانی در پایان نیز اظهار کرد: همکاران ما توجه داشته باشند که سفر اربعین حسینی صاحب دارد و اگر کرامت امام حسین(ع) در سال گذشته نبود با وجود کمبود چندین هزار اتوبوس و شرایط سخت حاکم هرگز نمی‌توانستیم سربلند از خدمات رسانی به زائران باشیم ولی شاهد بودیم که خوشبختانه یکی از بهترین سال‌ها در برگزاری مراسم اربعین را شاهدیم و باید تلاش کنیم امسال نیز در کنار هم به بهترین شکل و به بهترین نحو این خدمت‌رسانی را ارائه دهیم.

تمام ظرفیت‌های کشور باید پای کار اربعین بیاید

«محمد رستگاری» مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به مدعوین این نشست هم‌اندیشی، اظهار کرد: با توجه به وضعیت جغرافیایی استان یزد، زانران اربعین حسینی از طریق سه مرز شامچه، چذابه و مهران عازم کشور عراق و زیارت اباعبداله در ایام اربعین می‌شوند.

وی با بیان این که نیمی از زائران استان از طریق مرز چذابه و نیمی دیگر به تساوی از طریق مرزهای مهران و شلمچه تردد دارند، گفت: به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی به مسافران و زائران هر ساله موکب اداره راهداری استان و نمایندگانی از این اداره کل در این مرزها مستقر می‌شوند.

مدیر کل راهداری استان ضمن اشاره به تعامل خوب استان با برخی از استانهای دیگر در جهت خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین، گفت: البته در سال گذشته از سایر روش‌های حمل و نقل برای جابجایی زائران نیز بهره گرفتیم به نحوی که با توجه به راه اندازی پرواز‎های یزدایر از مقصد یزد به نجف پرواز مستقیم داشتیم و در هفته‌های پایانی نیز از ظرفیت ریلی بین یزد تا شلمچه بهره گرفتیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه پارسال کمترین معطلی را برای زائران یزدی در پایانه‌های مرزی به مدت کمتر از ۲۰ دقیقه را شاهد بودیم و تلاش داریم در اربعین امسال نیز با استفاده از ظرفیت‌های استان و ساختارهای نرم‌افزاری، مدیریت بهتری را مخصوصاً در سفرهای برگشت زائران داشته باشیم.

رستگاری به برخی مشکلات موجود نیز مانند موضوع کرایه و همکاری سایر دستگاه‌ها نیز اشاره و خواستار پیگیری ساختار و پیاده سازی مناسب ان جهت رفع این مسائل و ارائه خدمات مناسبت‌تر به زائران شد.

در این نشست مدیران استانی و نمایندگان تشکل ها و بخشهای مرتبط با حوزه حمل و نقل زائران اربعین به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha