• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041208389
  • خبرنگار : 50642

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مطرح کرد

راه‌اندازی سامانه‌های خودنویس و تعیین قیمت اجاره‌بها؛ برای اولین بار در دولت سیزدهم

راه‌اندازی سامانه‌های خودنویس و تعیین قیمت اجاره‌بها؛ برای اولین بار در دولت سیزدهم

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: سامانه‌های خودنویس املاک و تعیین اجاره بها از سامانه‌های مهمی هستند که در دولت سیزدهم راه‌اندازی و موجب کاهش بسیاری از تخلفات در حوزه مسکن شده است.

 وحید داعی در جلسه عملکرد شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی که امروز ۱۲ تیرماه در سالن جلسات شهید زاهدمقدم در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی بر حسب وظیفه قانونی و گستردگی وظایف آن در بخش‌های مختلف، کنشگری بسیار زیادی در جامعه و برای مردم ایفا می‌کند. تعدد وظایف در این سازمان بسیار زیاد است و شامل مسکن، جاده، راه و شهرسازی، هواشناسی، راهداری، راه‌آهن و ... می‌شود. این خدمات بسیار گسترده باعث شده است که علی‌رغم وجود تنگناهای اقتصادی و مالی، این وزارتخانه در سطح استانی و ملی به ارائه خدمات مستمر و جامع خود بپردازد.

وی بیان کرد: با توجه به حادثه ناگوار شهادت شهدای خدمت، بر خود لازم دانستیم که در جلسه‌ای، اقدامات خاص و پیشبردی این دولت را برای مردم و اصحاب رسانه بازگو کنم. اداره کل راه و شهرسازی در دو بخش حمل‌ونقل و مسکن فعالیت می‌کند. در حوزه حمل‌ونقل در ابتدای دولت سیزدهم قرارداد ۴۵ کیلومتر با اعتبار ۳۵۲ میلیارد تومان وجود داشته است که در انتهای دولت سیزدهم رشد ۶ برابری این امر را مشاهده کرده‌ایم. در انتهای دولت سیزدهم ۱۳۵ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان را دارا بوده‌ایم. پیشرفت فیزیکی در ابتدای دولت شهید جمهور حدود ۲۳ درصد بوده و امروز به ۲۷ درصد رسیده است. تحویل راه‌های ما ۳۵ کیلومتر بوده و در این دولت ۴۸ کیلومتر تحویل شده است.

داعی در خصوص ساخت ساختمان‌ها برای دیگر سازمان‌ها گفت: یکی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی ساخت ساختمان برای بقیه دستگاه‌ها مانند درمانگاه، مدرسه، کلانتری و بقیه بخش‌ها است که در این خصوص دولت سیزدهم بسیار موفق عمل کرده؛ زیرا در بخش ساختمان‌ها قرارداد ۹ هزار و ۱۷۰ متر مربع با مبلغ ۱۴.۵ میلیارد وجود داشته که امروز به ۲۴ هزار و ۲۳۰ مترمربع و مبلغی حدود ۱۵۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: دولت قبل در طول چهار سال ۴۰۰۰ متر مربع تحویل این ساختمان‌ها را داشته و در این دولت ۸۱۰۰ مترمربع در سه سال تحویل داده شده است، بدین ترتیب پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها در ابتدای دولت حدود ۳۹ درصد بوده که الان نزدیک به ۴۷ درصد رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص مسکن تصریح کرد: اولین اقدامی که در بخش مسکن رخ داده، راه‌اندازی سامانه تم بوده است. تا قبل از دولت سیزدهم سامانه یا پلتفرمی برای شناسایی، ثبت‌نام و پالایش متقاضیان بخش مسکن نداشتیم و بحمدلله در این دولت سامانه تم راه‌اندازی شد که این امر را تسهیل کرد. در این سامانه حدود ۵۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند و ۱۳۵ هزار نفر تعیین نهایی شدند.

داعی با اشاره به اینکه بخش دومی که در این دولت پایه‌گذاری شد، برنامه تولید مسکن برای استان‌ها بود که این برنامه به وزارت راه و شهرسازی تنظیم و ابلاغ شده است، افزود: طی این برنامه استان خراسان رضوی ساخت ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد در ۴ محور حمایتی، بازآفرینی، خود مالک و روستایی پایه‌گذاری کرده است و در مجموع این چهار محور امروز ۱۸۰ هزار و ۳۱۲ واحد مراحل اجرا را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: برنامه ساخت مسکن مهر در طول هشت سال دولت قبلی در خراسان رضوی ۱۲۰ هزار واحد بوده است که حدود ۱۰ هزار واحد از آن مسکن ملی است و هنوز تکمیل نشده، اما در این دولت ۱۸۰ هزار واحد در طول سه سال در واقع عملیاتی شده است. حمایت محور اول مسکن در ساخت مسکن است و در دولت سیزدهم حدود ۴۸۰۰ هکتار زمین به ظرفیت حدود ۱۴۰ هزار واحد تامین زمین شد که ارزش این زمین‌ها ۱۷۵ هزار میلیارد تومان است که دولت آن‌ها را به صورت رایگان به مردم واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان الحاقات زمین در نهضت ملی مسکن ۱۵ برابر مسکن مهر در زمینه  تامین زمین بوده است، افزود: گام سوم بعد از تامین زمین، آماده سازی است که برای آن اقدامات بسیار خوبی در دولت سیزدهم رقم خورده و ۴۲۴۰ هکتار قرارداد آماده‌سازی زمین در استان وجود دارد که از حیث حجم قرارداد آماده‌سازی زمین، این استان رتبه اول را در حوزه ملی مسکن در کشور کسب کرده است.

شناسایی ۱۲۰۰ واحد خانه خالی در مشهد 

داعی گفت: شناسایی خانه‌های خالی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند بازار خرید و اجاره مسکن را در کنترل خود قرار دهد. در سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی ۳۳۵ پرونده معادل حدود ۱۲۰۰ واحد خانه خالی در مشهد شناسایی شده  که برای آن‌ها دادگاه مالی تشکیل و مالیات آن هم صادر شده، اقدام دومی که در این خصوص صورت گرفته، سامان‌دهی مشاورین املاک است، زیرا در استان ۱۶ هزار و ۷۳۸ مشاور املاک داریم که تا امروز ۱۶ هزار و ۶۹۳ بازدید از این مشاورین املاک انجام شده است. برای این بازدیدها تیمی متشکل از راه و شهرسازی، اتاق اصناف، دستگاه‌های امنیتی حاضر، سازمان تعزیرات و ... تشکیل شده و به صورت مستمر مشاورین املاک را رصد می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه طی این اقدامات حدود ۱۸۰۰ مشاور املاک در استان پلمپ و حدود ۱۰ میلیارد تومان جریمه برای آن‌ها صادر شده و این جریمه به حساب دولت واریز شده است، بیان کرد: اقدام سوم تاسیس سامانه‌ای برای تعیین قیمت اجاره بها بوده است. این نرم افزار بیش از ۱۵۰ شاخص را در خود جای داده و با توجه به آن شاخص‌ها در شهر مشهد عملیاتی شده و به شهرهای سبزوار، نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام و قوچان ابلاغ شده است. همچنین طی مصوبه ارسال شده، مشاورین املاک موظف هستند که از این نرم‌افزار در تعیین اجاره مسکن استفاده کنند و اگر از این امر سرپیچی کنند، به عنوان تخلف صنفی باید پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: سامانه خودنویس املاک، یکی دیگر از سامانه‌هایی که در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است و مستاجر و مالک می‌توانند در آن سامانه قرارداد خود را ثبت کنند و کمیسیون پرداخت نکنند. لازم به ذکر است که این امر در سازمان مراجع قضایی معتبر است و برای اخذ قراداد نیازی به حضور در مشاورین املاک وجود ندارد.

داعی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات این دولت در خصوص تامین قیر بوده است و طی آن در نهضت ملی مسکن ۱۲ هزار تن قیر برای سایت‌های نهضت ملی مسکن، به صورت رایگان اختصاص داده شده که باتوجه به آن حدود یک میلیون و ۱۶۱ هزار مترمربع آسفالت به صورت رایگان در خراسان رضوی انجام شده است. علاوه بر این مورد، ۹۵۰ تن قیر رایگان برای سایت‌های مسکن مهر اختصاص داده شده است زیرا این مسکن‌ها از دولت‌های قبل بدون آسفالت بوده است و این امر در دولت سیزدهم رقم خورده است.

وی با اشاره به اینکه محور بعدی فعالیت دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی شهری است، بیان کرد: برای فعالیت در بازآفرینی شهری باید در مرحله اول این محلات را شناسایی کنیم. بنابراین در ابتدای این دولت ۳۱ شهر ما  محدوده محلات مورد هدف بوده و شناسایی شده است، اما با توجه به گذشت زمان امروز محلات هدف در ۹۶ شهر ما مطالعه و بافت فرسوده آن شناسایی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در خصوص بافت فرسوده استان یادآور شد: موضوع دومی که برای این امر اتفاق افتاده است، تخصیص بسته‌های تشویقی است که در دولت سیزدهم شورای عالی شهرسازی معماری مصوبه آن را اعلام کرده است. لذا در خراسان رضوی امروز برای ۹۶ شهر، ۹۶ بسته تشویقی موجود شده است که بر اساس بوم آن منطقه طراحی شده و حاصل این دو اقدام مهم؛ این است که اکنون ۲۶ هزار و ۱۶۷ واحد پروانه ساخت در بافت فرسوده دارا هستیم. بنابراین از این حیث رتبه دوم کشور در نوسازی مسکن متعلق به خراسان رضوی است. همچنین ۱۱۴۰ تن قیر رایگان معادل حدود یک میلیون مترمربع در محدوده بافت‌های فرسوده توزیع شده است.

انعقاد ۴۱۲۸ فقره قرارداد تسهیلات در نهضت ملی مسکن

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی در خصوص تسهیلات بخش مسکن، سیاست‌گذاری و توزیع را برعهده دارد؛ در استان ۴۱۲۸ فقره انعقاد قرارداد تسهیلات در نهضت ملی مسکن یعنی بانک مسکن، صادرات و تجارت صورت گرفته است. همچنین در ودیعه مسکن ۵۰ هزار و ۸۰۰ نفر در خراسان رضوی واجد شرایط بوده‌اند که تاکنون ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند. در ابتدای دولت، تسهیلات حدود ۳۵۰ میلیون تومان بوده است که در طول این دولت به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین تسهیلات مسکن روستایی در ابتدای دولت ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که به ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد تعمیم یافته است.

داعی باتوجه به اینکه یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی کمک به تامین خدمات زیربنایی آب و برق است، بیان کرد: یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی کمک به تامین خدمات زیربنایی آب و برق است که امروز ۱۵۰۰ میلیارد تومان وزارت راه و شهرسازی به شرکت‌های آب و برق استان کمک کرده است و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان آن واریز شده است و ۵۰۰ میلیارد آن هم ان‌شاالله امروز واریز می‌شود.

اختصاص زمین رایگان به ۶۱۱۸ نفر طبق قانون جوانی جمعیت

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص قانون جوانی جمعیت گفت: باتوجه به اینکه قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ مطرح  و به تصویب رسیده است، از آن زمان تاکنون در استان  به ۶۱۱۸ نفر زمین تخصیص داده شده و به صورت رایگان به آن‌ها واگذار شده است. یکی از نکاتی بسیار مهم که در دولت‌های قبلی وجود نداشته درخصوص نظارت بر ساخت و بازار مسکن است. بنابراین با پیگیری دولت سیزدهم در مجلس قانون سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مصوب شده است که آخرین قانون ابلاغی شهید جمهور بود. این قانون مفاد بسیار منحصر به فردی دارد که طی آن چند اقدام در حوزه بازار مسکن صورت گرفته است. سامانه ملکی املاک و اصلاحات اولین اقدام آن بوده است که طی این سامانه تمامی افراد باید در آن ثبت نام کنند و خروجی این سامانه، شناسایی خانه‌های خالی کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha