• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041208306
  • خبرنگار : 71415

وال‌استریت‌ژورنال: اسرائیل درگیر جنگ طولانی در غزه شده؛ حماس زنده است

وال‌استریت‌ژورنال: اسرائیل درگیر جنگ طولانی در غزه شده؛ حماس زنده است

رسانه آمریکایی با استناد به موج حملات گسترده موشکی اخیر نیروهای مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی، بر قابلیت این نیروها برای تسلیح و تجمیع مجدد قوای خود علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، نیروهای مقاومت فلسطین روز دوشنبه دست به یکی از بزرگترین حملات موشکی خود علیه سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر زدند؛ در حالی که نظامیان رژیم صهیونیستی نیز مجددا با نیروهای القسام در محله‌ شجاعیه در شهر غزه که پیش از این مورد حمله قرار داده بودند، درگیر شدند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه نشان می‌دهد نیروهای مقاومت فلسطین همچنان قابلیت تسلیح و تجمیع مجدد قوای خود و شرکت در جنگی فرسایشی علیه رژیم صهیونیستی را دارند.

طبق این گزارش، نیروهای جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز دوشنبه موجی از حملات موشکی را علیه جنوب سرزمین‌های اشغالی به راه انداختند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد این حمله با ۲۰ موشک از سمت خان یونس به اجرا در آمده است. این حمله به‌رغم عملیات چند ماهه‌ای که رژیم صهیونیستی در خان‌یونس تا اوایل ماه آوریل اجرا کرده بود، رخ داده است.

وال استریت ژورنال ارزیابی کرد: «این رگبار موشکی برجسته‌کننده چالش برای اسرائیل در ضمن پیگیری عملیات علیه نیروهایی است که ۹ ماه برای از بین بردن آن‌ها تلاش کرده اما همچنان آن‌ها توانمندی‌های خود برای حملات موشکی و خمپاره‌ای را حفظ کرده‌اند.»

وال‌استریت‌ژورنال: اسرائیل درگیر جنگ طولانی در غزه شده؛ حماس زنده است
کودک فلسطین در خانه تخریب شده توسط اسرائیل در خان یونس

به نوشته این نشریه آمریکایی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی در روز دوشنبه با ارسال این نشانه که برای ورود به یک فاز جدید از جنگ تدارک می‌بیند، ادعا کرده است: «ما در حال نزدیک شدن به پایان مرحله نابود کردن ارتش تروریستی حماس بوده و باید در ضمن حرکت به جلو باقی‌مانده‌های آن را هدف بگیریم.»

به نوشته روزنامه آمریکایی، در حالی که نتانیاهو مدعی پایان ندادن به جنگ در غزه بدون کسب «پیروزی کامل» بر حماس شده اما ارتش رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی علنا اعتراف کرد که نابودی کامل حماس یک هدف غیرقابل دستیابی است.

این نشریه آمریکایی تاکید می‌کند عملیات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی در محله شجاعیه شهر غزه که از هفته گذشته با آواره‌کردن خانواده‌های فلسطینی شروع شد، نشان می‌دهد کار این رژیم برای محقق کردن هدف ادعایی خود برای نابود کردن حماس در این باریکه چقدر دشوار شده است. این عملیات جدیدترین مورد از تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای بازگشت به مناطقی است که پیشتر از آن‌ها عقب نشینی کرده بودند، چون حماس مجددا تجمیع قوا و کنترل خود را اعمال کرده است. 

اسرائیل درگیر خطر گرفتار شدن در یک جنگ طولانی مدت با حماس شده و حماس قابلیت خود را برای زنده ماندن  و حمایت‌شدن توسط مردم غزه را نشان داده است

حماس بر مقابله با حمله رژیم صهیونیستی در شجاعیه تاکید کرده و روز یکشنبه ویدیویی را از حملات خمپاره‌ای نیروهای خود به نظامیان صهیونیست در این منطقه منتشر کرد.

وال استریت ژورنال نوشت نیروهای اسرائیلی به تعدادی از مناطقی که قبلا در غزه مورد حمله قرار داده بودند، از جمله جبالیا در شمال این باریکه و بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان غزه که به ادعای تل‌آویو یک مرکز کنترل و فرماندهی حماس است، برگشته‌اند. تحلیلگران امنیتی می‌گویند «اسرائیل درگیر خطر گرفتار شدن در یک جنگ طولانی مدت با حماس شده و حماس قابلیت خود را برای زنده ماندن به عنوان یک گروه شبه‌نظامی و حمایت‌شدن از جانب مردم غزه را نشان داده است».

وال‌استریت‌ژورنال: اسرائیل درگیر جنگ طولانی در غزه شده؛ حماس زنده است
ساختمانی تخریب شده در منطقه خان یونس

«جوست هیلترمان» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بحران بین‌الملل اظهار کرد: «این یک باتلاق و یک نبرد کم‌شدت دراز مدت خواهد بود. شما می‌توانید از عملیات‌های نظامی به منظور راندن حماس به نقاط مختلف غزه استفاده کنید اما آن‌ها بار دیگر به همان نقاط قبلی از طریق شبکه تونل‌هایشان یا عزیمت زمینی بازخواهند گشت. آن‌ها هر روز دارند نیروهای جدیدی جذب می‌کنند و جوانانی که خانواده‌هایشان را از دست داده‌اند، وارد آن می‌شوند.»

ارتش رژیم صهیونیستی بعد از موشک‌باران صبح روز دوشنبه حماس به مردم چند نقطه در جنوب غزه شامل خان یونس و رفح هشدار تخلیه محل سکونت را داده تا احتمال حملات بیشتر در این مناطقی که در اوایل جنگ اخیر غزه به آن‌ها حمله کرده بود را مطرح کند.

جنگ در غزه یک باتلاق خواهد بود. نیروهای حماس هر روز دارند نیروهای جدیدی جذب می‌کنند و جوانانی که خانواده‌هایشان را از دست داده‌اند، وارد آن می‌شوند

به نوشته وال استریت ژورنال، حماس قابلیت پایدار خود برای حمله به نیروهای اسرائیلی را اغلب در گروه‌های کوچکتر نیروها و با استفاده از تاکتیک‌های چریکی نشان داده است. یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا نشان داده که شاخه نظامی حماس انبار تسلیحات چشمگیری در اختیار دارد.

ماه فوریه گذشته دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در یک ارزیابی جداگانه علنی اعلام کرد «اسرائیل احتمالا تا سال‌ها باید با مقاومت مسلحانه حماس مواجه شود.»

وال‌استریت‌ژورنال: اسرائیل درگیر جنگ طولانی در غزه شده؛ حماس زنده است
محله شجاعیه در شهر غزه

رژیم صهیونیستی مدعی است در حال حاضر مشغول «خفه کردن» قابلیت حماس برای قاچاق بیشتر اسلحه به داخل غزه بعد از کنترل گذرگاه مرزی این باریکه با مصر است.

وال استریت ژورنال نوشته است: «نبرد در شجاعیه، یک محله بزرگ در شهر غزه که اوایل جنگ مورد حمله اسرائیل قرار گرفت، در حالی رخ می‌دهد که مقام‌های نظامی اسرائیل سیگنال فرستاده‌اند که به پایان عملیات‌های نظامی بزرگ در شهر رفح، در جنوب نوار غزه و به گفته اسرائیل آخرین پناهگاه حماس نزدیک می‌شوند.»

حماس برای حمله به اسرائیل از شجاعیه با شلیک خمپارها و راکت‌ها از مکان‌های مرتفع و همچنین از زیرزمین و از طریق تونل‌های مخصوص حمله تلاش کرده است.

نتانیاهو در ماه‌های اخیر ادعا کرده بود که عملیات در رفح برای دیدگاه او در مورد «پیروزی کامل» ضروری است. طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، انتظار می‌رود ارتش اسرائیل بعد از عملیات رفح به سراغ «مرحله جدیدی از جنگ کم شدت شامل حملات مبتنی بر اطلاعات» برود.

رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام نظامی ارشد نوشت: «عملیات نظامی در شجاعیه هدفش جلوگیری از تجمیع قوای مجدد حماس در آنجا بود. ما دوباره و دوباره در هر جا که شاهد تلاشی برای تجمیع مجدد قوا یا تلاش برای کسب کنترل مجدد و وارد کردن همه نوع اسلحه ببینیم مانور انجام خواهیم داد. حماس برای حمله به اسرائیل از آنجا با شلیک خمپارها و راکت‌ها از مکان‌های مرتفع و همچنین از زیرزمین و از طریق تونل‌های مخصوص حمله تلاش کرده است. ما نخواهیم گذاشت که این اتفاق بیفتد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha