• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403041208174
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد

تولید ناخالص ۷۲۳۱ میلیارد ریالی عشایر گیلان در سال گذشته

تولید ناخالص ۷۲۳۱ میلیارد ریالی عشایر گیلان در سال گذشته

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سهم عشایر استان در تولید گوشت و شیر استان را به ترتیب ۵.۲ درصد و دو درصد دانست و گفت: تولید ناخالص عشایر گیلان در سال گذشته ۷۲۳۱ میلیارد ریال بوده است.

صالح محمدی امروز، ۱۲ تیرماه در شورای عشایری استان گیلان، ترکیب اجتماعی جمعیت در کشور و استان را متشکل از سه جامعه متمایز شهری، روستایی و عشایری دانست و اظهار کرد: جامعه عشایری نقش بارز و تعیین کننده‌ای در سرنوشت سیاسی و حیات اقتصادی کشور دارند.

وی ساخت اجتماعی قبیله ای مبتنی بر سلسله مراتب ایلی، اتکای معاش به دامداری و شیوه زندگی مبتنی بر کوچ را سه ویژگی مردمان عشایر دانست و افزود: استان گیلان ۳۷۷۰ خانوار عشایر با جمعیت ۱۴ هزار و ۱۴۷ نفر دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان آمار ثبتی مبنایی عشایر استان را ۱۵۹۸ خانوار با جمعیت ۶۴۵۸ نفر دانست و یادآور شد: عشایر گیلان ۰.۵۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و ۱۷ طایفه مستقل داریم.

محمدی عشایر گیلان را ۰.۵۸ درصد جمعیت عشایر کشور دانست و عنوان کرد: عشایر گیلان تولیدکننده محصولات دامی و کشاورزی سالم و ارگانیک هستند و نحوه زندگی شان با اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل و محیط زیست انطباق دارد.

وی به جاذبه های گردشگری مناطق عشایر استان اشاره کرد و گفت: عشایر گیلان ۲۰۴ هزار و ۳۸۴ راس دام سبک دارند که ۲۳.۵ درصد کل دام سبک استان را شامل می شود. سهم عشایر در تولید گوشت و شیر استان نیز به ترتیب ۵.۲ درصد و دو درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه میزان تولید گوشت قرمز عشایر استان از ۱۳۱۴ تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۷۵ تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است، خاطرنشان کرد: در تولید شیر، عسل و گیاهان دارویی نیز به ترتیب شاهد تولید ۵۶۵۶، ۲۲ و ۵.۳ تنی در سال ۱۴۰۲ هستیم.

وی تولید ناخالص عشایر گیلان در سال ۱۴۰۲ را ۷۲۳۱ میلیارد ریال دانست و بیان کرد: عشایر گیلان در شهرستان های املش، رضوانشهر، رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت، تالش، فومن، لنگرود، ماسال و آستارا هستند.

محمدی با بیان اینکه مجموع تسهیلات پرداختی به عشایر از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است، گفت: این تسهیلات در بخش های پرواربندی، خرید دام و علوفه،  به‌گزینی و اصلاح نژاد دام، صنایع دستی و گیاهان دارویی هزینه شده و لذا طبق پیش‌بینی‌ها، شاهد افزایش تولید گوشت قرمز از ۵۸ تن در سال ۱۴۰۲ تا ۱۵۰ تن در سال ۱۴۰۳ خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha