• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041208028
  • خبرنگار : 71402

ادعای اندیشکده آمریکایی درباره گسترش پایگاه‌های جاسوسی چین در کوبا

ادعای اندیشکده آمریکایی درباره گسترش پایگاه‌های جاسوسی چین در کوبا

براساس یک گزارش جدید، تصاویر گرفته شده از فضا، توسعه ایستگاه‌های شنود الکترونیکی کوبا را نشان می‌دهد که گمان می‌رود با چین مرتبط باشند، از جمله ساخت و سازهای جدید در سایتی که قبلا گزارش نشده و در حدود ۷۰ مایلی پایگاه دریایی ایالات متحده در خلیج گوانتانامو واقع است.

به گزارش ایسنا، این مطالعه «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» (CSIS) که اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن است، به دنبال گزارش سال گذشته نشریه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» مبنی بر مذاکره چین و کوبا درباره روابط دفاعی و اطلاعاتی نزدیک‌تر، از جمله ایجاد یک مرکز آموزشی نظامی مشترک جدید در این جزیره و یک مرکز استراق سمع، انجام شد.

در آن زمان، وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که به گفته مقامات آمریکایی، کوبا و چین به طور مشترک ایستگاه‌های شنود در این جزیره را اداره می‌کنند. نمی‌توان تعیین کرد که، در صورت وجود، کدام یک از آنها در سایت‌های تحت پوشش گزارش سی‌اس‌آی‌اس گنجانده شده است.

ادعای اندیشکده آمریکایی درباره گسترش پایگاه‌های جاسوسی چین در کوبا
سایت بژوکال در کوبا

مقامات و تحلیلگران سابق مدعی هستند، نگرانی در مورد این ایستگاه‌ها این است که چین از نزدیکی جغرافیایی کوبا به جنوب شرقی ایالات متحده برای به دست آوردن ارتباطات الکترونیکی حساس از پایگاه‌های نظامی آمریکا، تأسیسات پرتاب فضایی و کشتی‌های نظامی و تجاری استفاده می‌کند.

«لیلاند لازاروس» کارشناس روابط چین و آمریکای لاتین در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا گفت: «تأسیسات چین در این جزیره همچنین می‌توانند استفاده چین از شبکه‌های مخابراتی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی را تقویت کنند.»

کاخ سفید و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از اظهارنظر خودداری کرده‌اند.

نویسندگان گزارش سی‌اس‌آی‌اس، پس از تجزیه و تحلیل سال‌ها تصاویر ماهواره‌ای، دریافتند که کوبا در سال‌های اخیر امکانات جاسوسی الکترونیکی خود را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا و گسترش داده و به‌طور خاص به چهار سایت «بژوکال، ال سالائو، واجای و کالابازار» اشاره کرده‌اند.

در حالی که برخی از سایت‌هایی که توسط سی‌اس‌آی‌اس توصیف شده‌اند، مانند سایت بژوکال قبلا به‌عنوان پست‌های شنود شناسایی شده‌اند، تصاویر ماهواره‌ای جزئیات جدیدی در مورد قابلیت‌ها، رشد آنها در طول سال‌ها و پیوندهای احتمالی با چین ارائه می‌دهند.

«متئو فونایوله» از اعضای ارشد سی‌آس‌آی‌اس و نویسنده ارشد گزارش مذکور گفت: «اینها مکان‌های فعال با مجموعه ماموریت در حال تکامل هستند.»

ادعای اندیشکده آمریکایی درباره گسترش پایگاه‌های جاسوسی چین در کوبا
ساخت و سازهای چین در پرو

این گزارش در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره رقابت قدرت‌های بزرگ در دریای کارائیب و جاهای دیگر در آمریکای لاتین منتشر می‌شود، جایی که واشنگتن برای دهه‌ها تلاش کرده است تا از دستیابی رقبا به مزیت نظامی و اقتصادی جلوگیری کند.

چین در حال ساخت یک بندر بزرگ در سواحل اقیانوس آرام پرو است. در همین حال، روسیه اخیرا یک زیردریایی هسته‌ای با قابلیت شلیک موشک‌های کروز کالیبر و یک ناوچه را به بندر هاوانا کوبا فرستاد. جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی سالانه تهدیدات خود که در فوریه منتشر شد، برای اولین بار علنا اعلام کرد چین به‌دنبال تأسیسات نظامی در کوبا است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این در حالیست که مقامات چینی تاکید می‌کنند که ایالات متحده شبکه جهانی گسترده‌ای از پایگاه‌های نظامی و پست‌های شنود دارد. «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده بدون شک قدرت پیشرو در شنود است و حتی به متحدانش رحم نمی‌کند. طرف آمریکایی بارها درباره ایجاد پایگاه‌های جاسوسی یا انجام فعالیت‌های جاسوسی توسط چین در کوبا تبلیغات کرده است.»

سفارت کوبا به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

ادعای اندیشکده آمریکایی درباره گسترش پایگاه‌های جاسوسی چین در کوبا
تاسیساتی در ال سالائو کوبا

این گزارش می‌گوید که ۲ مورد از سایت‌های نزدیک هاوانا - بژوکال و کالابازار - شامل دیش‌های ماهواره بزرگ هستند که به نظر می‌رسد برای نظارت و ارتباط با ماهواره‌ها طراحی شده‌اند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که اگرچه کوبا هیچ ماهواره‌ای ندارد، اما آنتن‌ها برای چین که برنامه فضایی قابل توجهی دارد، مفید خواهد بود. در این گزارش آمده است که جدیدترین دیش‌ ماهواره در ماه ژانویه در بژوکال نصب شد که نشان می‌دهد این و سایر زیرساخت‌ها در این سایت‌ها در دهه گذشته ارتقا یافته است.

 جدیدترین سایت از چهار سایت، که هنوز در حال ساخت است و قبلا به طور عمومی شناخته نشده بود، در ال سالائو، خارج از شهر «سانتیاگو د کوبا» در بخش شرقی کشور و نه چندان دور از پایگاه دریایی ایالات متحده در گوانتانامو است.

براساس این گزارش، ساخت و ساز در آنجا در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و به نظر می‌رسد این سایت برای نگهداری یک شکل بزرگ از آنتن‌ها به نام «آرایه آنتن دایره‌ای» طراحی شده است که می‌تواند برای یافتن و رهگیری سیگنال‌های الکترونیکی استفاده شود.

فونایوله گفت که این سایت، زمانی که تکمیل شود، به طور بالقوه می‌تواند ارتباطات و سایر سیگنال‌های الکترونیکی را که از پایگاه گوانتانامو می‌آید، نظارت کند. به ادعای او، ایالات متحده و روسیه تا حد زیادی این نوع آرایه آنتن را به نفع فناوری‌های جدیدتر کنار گذاشته‌اند، اما چین آنها را در چندین پایگاه نظامی در دریای چین جنوبی ساخته است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha