• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403041207704
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در دولت شهید رئیسی

رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در دولت شهید رئیسی

ایسنا/سیستان و بلوچستان دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در راستای تحقق عدالت آموزشی، گام‌های اساسی و بلندی را به‌منظور افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی در سیستان و بلوچستان برداشته است.

به گزارش ایسنا، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود و به لحاظ پهناوری و پراکندگی روستاها و مناطق شهری و نبود زیرساخت‌های اصلی مانند جاده در برخی نقاط صعب‌العبور بسیاری از دانش‌آموزان به مدرسه و فضاهای آموزشی دسترسی نداشتند.

در طول این سال‌ها این استان کمترین سرانه فضاهای آموزشی را در کشور دارا بود و اگر چه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه فضاهای آموزشی انجام شده، اما با رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی این اقدامات جوابگوی نیاز جمعیت دانش‌آموزی نیست و لازم بود تا مسئولان دست‌اندرکار توجه ویژه‌ای جهت توسعه فضاهای آموزشی در استان انجام دهند.

در این راستا با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این بخش در استان شد و با درک درست و منطقی از اهمیت و نقش آموزش‌وپرورش در دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار، بیشترین توجه را به دستگاه تعلیم‌ و تربیت کشور داشته است به‌گونه‌ای که تحویل ۴ هزار و ۳۶۳ کلاس درس استاندارد در سیستان و بلوچستان و احداث ۶ هنرستان در هنرستان‌های قطب سیستان و بلوچستان تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت مردمی سیزدهم در مناطق مختلف کشور است.

در دولت پرافتخار سیزدهم شاهد مشارکت مثال‌زدنی خیرین در امر مهم مدرسه‌سازی بوده و طبق آمار در این دولت بیش از نیمی از سرمایه موردنیاز حاصل مشارکت خیرین بوده است.

شهید رئیسی یک خیّر بود و حضور در جمع خیرین را مغتنم می‌دانست. در دولت سیزدهم فرهنگ تکریم خیر به گفتمان مشترک کابینه شهید جمهور تبدیل شده بود،

دولت مردمی سیزدهم با درک درست و منطقی از اهمیت و نقش آموزش‌وپرورش در دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار، بیشترین توجه را به دستگاه تعلیم‌وتربیت کشور داشته است به‌گونه‌ای که تحویل ۴ هزار و ۳۶۳ کلاس درس استاندارد در سیستان و بلوچستان و احداث ۶ هنرستان در هنرستان‌های قطب سیستان و بلوچستان تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت مردمی سیزدهم در مناطق مختلف کشور است.

در دولت پرافتخار سیزدهم شاهد مشارکت مثال‌زدنی خیرین در امر مهم مدرسه‌سازی بوده و طبق آمار در این دولت بیش از نیمی از سرمایه موردنیاز حاصل مشارکت خیرین بوده است.

 شهید رئیسی یک خیر بود و حضور در جمع خیرین را مغتنم می‌دانست. در دولت سیزدهم فرهنگ تکریم خیر به گفتمان مشترک کابینه شهید جمهور تبدیل شده بود.

مسئولان دولت سیزدهم در استان با استفاده از اعتبارات دولتی و جذب کمک‌های خیران توانسته‌اند تعداد زیادی طرح آموزشی، ورزشی و فرهنگی را در میدان عمل اجرا کنند اقدامی که منجر به افزایش سرانه آموزشی شده است و باعث شد تا دانش‌آموزان با آرامش خیال و راحت تحصیل کنند و دیگر سختی راه را به جان نمی‌خرند و برای یادگیری سواد کیلومترها راه را نمی‌پیمایند.

 اقدام ماندگار دولت سیزدهم در توسعه فضاهای آموزشی

میثم لکزایی مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان بیان کرد: نیک‌اندیشان مدرسه‌ساز در سال گذشته رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال به امر نهضت مدرسه‌سازی در استان کمک کرده‌اند. سیستان و بلوچستان کانون توجه خیرین بوده در سال گذشته بوده و حضور ویژه سران طوایف و ریش‌سفیدان در عرصه مدرسه‌سازی در استان اتفاق خوبی در استان بوده به‌طوری‌که تعدادی از طوایف در شهرهای مختلف استان ضمن انعقاد تفاهم‌نامه در این امر ورود داشته‌اند.

وی همچنین از همراهی و توجه بنیاد برکت در ساماندهی مدارس کانکسی استان تشکر کرد و گفت: با مشارکت ۴۰ درصدی بنیاد برکت ساماندهی این مدارس در دستور کار اداره نوسازی مدارس استان قرار دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران در حوزه احداث مدارس خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه اول سازمان نوسازی مدارس با سپاه پاسداران و احداث یکصد مدرسه به اتمام رسید و در حال حاضر در مرحله امضای تفاهم‌نامه دوم هستیم این مطلب نشان از آن دارد که حوزه فضاهای آموزشی استان از اولویت‌ها بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه دولت با ایجاد ردیف‌های ویژه اعتباری فضاهای آموزشی و طرح محرومیت‌زدایی در لایحه بودجه کشور به مناطق کم‌برخوردار استان توجه ویژه‌ای داشته است افزود: این امر منجر به تحویل ۴ هزار و ۳۶۳ کلاس درس استاندارد در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم شده است که نسبت به مدت مشابه افزایش ۵۰ درصدی را شاهد هستیم.

لکزایی با اشاره به مصوبات نخستین سفر رئیس‌جمهور شهید به استان عنوان کرد: به طور ویژه به مباحث فضاهای آموزشی در آن سفر پرداخته شد و مصوبات به طور کامل اجرا شد که می‌توان به احداث ۶ هنرستان در هنرستان‌های قطب سیستان و بلوچستان، تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان به استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس استان و تخصیص کامل طرح ایجاد فضاهای آموزشی استان اشاره کرد.

این مقام مسئول در خصوص اعتبارات استانی تصریح کرد: اتفاق بسیار خوبی در شورای برنامه‌ریزی استان در سال‌های اخیر رقم خورده و باید از نگاه استاندار و ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بابت اولویت قراردادن حوزه فضاهای آموزشی استان قدردانی کرده و آن این است که در اعتبارات استانی هر سال نسبت به سال قبل آن از سال ۱۴۰۰ تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

 وی ادامه داد: میزان اعتبار در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان در خصوص استانداردسازی سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس استان بیان کرد: در این حوزه بیش از ۱۲ هزار کلاس درس به تجهیزات استاندارد سرمایشی و گرمایشی و سیستم موتورخانه مرکزی مجهز شده‌اند.

لکزایی با اشاره به طرح بهسازی و شاداب‌سازی مدارس در قالب طرح شهید عجمیان گفت: بیش از ۶۰۰ مدرسه شاداب‌سازی و بهسازی آنان در سطح استان انجام شده همچنین ۵۰۰ هزار مترمربع آسفالت و ایزوگام در سطح مدارس استان اجرا شده است.

وی به اولویت‌بندی انجام شده در استان در پوشش تحصیلی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی به ۹۲ درصد رسیده‌ایم؛ اما در حوزه پوشش تحصیلی در متوسطه‌ها ۷۲ درصد و ۵۰ درصد هستیم که نیازمند توجه ویژه علی‌الخصوص ایجاد فضاهای شبانه‌روزی و هنرستانی است تا شاهد افزایش پوشش تحصیلی باشیم.

این مسئول در پایان به عدالت آموزشی و توجه به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: سرانه فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان در سال‌های اخیر ۳ برابر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha