• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403041107337
  • خبرنگار : 50163

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان:

سد تهم و کینه‌ورس کمترین وروری آب از زمان بهره‌برداری را داشته‌اند

سد تهم و کینه‌ورس کمترین وروری آب از زمان بهره‌برداری را داشته‌اند

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: سد تهم ۱۹.۲ میلیون مترمکعب و سد کینه‌ورس ۴.۸ دهم میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ کمترین ورودی به این دو سد از ابتدای بهره‌برداری را داشتیم.

محمدعلی نادرخانی امروز (۱۱ تیر ماه) در نشست خبری با بیان اینکه رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی بسیاری از مسائل بویژه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی در آن، نقش کلیدی دارند، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند مردم را به این باور برسانند که با کمبود منابع آبی روبه‌رو هستیم و باید در مصرف آب صرفه‌جویی شود و تا این باور در مردم ایجاد نشود هیچ‌گونه اصلاحی در رفتارشان ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در موضوع آب سیاست مهم شرکت آب و فاضلاب مدیریت تقاضاست، ادامه داد: به این وسیله، بخشی از نیاز آبی جدید و افزایش جمعیت از محل مدیریت تقاضا بدون آن‌که مدیریت تامین انجام شود، تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در بحث مدیریت تقاضا پروژه‌های مختلفی تعریف شده است، گفت: بخشی از این امر برعهده بخش آبفاست که در بخش اجرایی پروژه‌های زون‌بندی و مدیریت فشار در شهرها با پیشرفت بالای ۸۰ درصد پروژه‌ها به پایان رسیده که نتیجه آن کاهش هدر رفت، کاهش حوادث و پایداری تامین آب شهروندان و روستاییان است.

نادرخانی با بیان اینکه بخشی از مدیریت تقاضا مربوط به مدیریت مصرف است، ادامه داد: در بخش مدیریت مصرف دو موضوع داریم که یکی از این موضوعات، اصلاحات تجهیزاتی است که از آن استفاده می‌کنیم. مانند استفاده از شیرآلات الکترونیک و اهرمی که ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف ایجاد می‌کند. همچنین استفاده از سردوش‌های کاهنده آب نیز در این زمینه مد نظر است.

وی با توضیح اینکه بخشی از مدیریت مصرف مربوط به اصلاحات رفتاری است که نقش رسانه‌ها در این بحث بسیار موثر و چشمگیر است، گفت: امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب فرمودند، اگر فرهنگ یک کشور اصلاح نشود، آن کشور پیشرفت نخواهد کرد.

او با توضیح اینکه در بخش اصلاحات رفتاری بویژه در بخش مصرف آب، اگر بتوانیم در مردم این باور و یقین را ایجاد کنیم مشکل آب داریم و منابع آب محدود است، مطمئناً چنین رفتاری با آب نخواهند کرد و از ابتدا تا انتهای مصرف شیر آب را باز نخواهند گذاشت، افزود: اصلاحات رفتاری اصلاحات بسیار فوری و بدون هزینه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه با توجه به شرایطی که ما عمدتاً در بارش‌ها داشتیم، تابستان بسیار پرتنشی را در پیش رو داریم، اظهار کرد: اکنون یک میلیون و ۱۴۳ هزار نفر در شهرها و روستاهای استان زنجان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند و تقریباً کل شهرهای ما تحت پوشش خدمات آب هستند و بیش از ۹۰ درصد روستاها نیز تحت پوشش قرار دارند و بقیه آنها به‌صورت خودگردان توسط مردم اداره می‌شوند.

او با توضیح اینکه تعداد کل مشترکان آب نزدیک ۳۸۴ هزار ۴۱۸ فقره است و طول شبکه توزیع آب ۴۷۶۷ کیلومتر در مجموعه شهر و روستاست که عمدتا نیز فرسوده است و نیاز به نگهداری دارند، گفت: طول انتقال نزدیک ۲۵۹۴ کیلومتر و حجم کل مخازن نیز در مدار ۲۷۰ هزار و ۱۵ مترمکعب است.

وی با یادآوری اینکه ۲۱ شهر استان تحت پوشش خدمات آب قرار دارد که ۸۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود، افزود: از ۲۱ شهر استان هشت شهر دارای تنش آبی است که این شهرها شامل زنجان، ابهر، خرم‌دره، قیدار، کرسف، سهرورد، ماهنشان و آببر است. برنامه‌هایی که اجرا کردیم عمدتاً برنامه رفع تنش آبی بوده است تا بتوانیم تابستان آرامی را سپری کنیم.

نادرخانی با توضیح اینکه برنامه‌ای که اکنون داریم حفر و تجهیز ۲۸ حلقه چاه تنش آب اضطراری است که نزدیک ۱۲ حلقه حفاری شده و هفت حلقه وارد مدار بهره‌برداری شده است، ادامه داد: در تامین آب مورد نیاز شهرهای ابهر، زنجان، خرم‌دره و بیشتر نقاط استان زنجان هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه در بحث آبرسانی روستایی ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ۵۱۰ روستا برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم رفع تنش آبی داشته باشیم که تا امروز۲۳۰ روستا انجام شده و به پایان رسیده است، اظهار کرد: به‌دلیل شرایط بارش‌ها ۵۰ روستا اضافه شد که در برنامه‌ریزی جدید برای ۳۳۰ روستای استان زنجان برنامه‌ریزی شده است.

نادرخانی با بیان اینکه رفع تنش آبی در روستاهای استان با چهار اولویت انجام می‌شود، گفت: در مرحله اول ۵۳ روستا که در همه فصول دارای مشکل تامین آب هستند، در مرحله دوم ۱۱۵ روستای استان که در فصل تابستان دارای مشکل هستند، در مرحله سوم ۷۰ روستا که مخازن آب آنها مشکل‌دار و یا ظرفیت پایینی دارد و در مرحله چهارم نیز ۹۰ روستای زیر ۲۰ خانوار که بدون تاسیسات آبرسانی هستند، رفع تنش می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان علت تنش آبی در برخی روستاها را افزایش انشعابات‌های جدید در تابستان دانست و افزود: برخی از افرادی که در شهر ساکن هستند، باغچه‌هایی را در روستاها ایجاد کردند که هنگام تابستان از آب آشامیدنی برای آبیاری این باغ و باغچه‌ها استفاده می‌کنند.

وی با توضیح اینکه یکی از پارامترهای مهم جوامع توسعه‌یافته وجود شبکه مدرن جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب است، گفت: در شهر زنجان با پروژه‌های ایجادشده ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد، به‌طوری که ظرفیت پذیرش فاضلاب ۴۲۰ هزار نفر ایجاد شده است که اگر این سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد معضل بزرگی به نام فاضلاب دامن‌گیر شهر زنجان می‌شد.

او با اشاره به اینکه گاهی محدودیت‌های اعتباری باعث ایجاد مشکل می‌شود، افزود: در بحث فروش پساب نیز شرکت آب و فاضلاب توفیق‌های خوبی داشته تا جایی که در بحث کیفیت پساب نیز تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان از بهترین تصفیه‌خانه‌های کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۳:۵۱

بیشترین هدر رفت آب در بالادست سد تهم هست.راهش اینه یا آبیاری پیشرفته بشه یا زمین‌ها رو دولت بخره