• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041106940
  • خبرنگار : 71129

اعتراضات هزاران نفری فرانسوی‌ها در پی پیشتازی راست‌های افراطی در انتخابات

اعتراضات هزاران نفری فرانسوی‌ها در پی پیشتازی راست‌های افراطی در انتخابات

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه، هزاران نفر در پاریس تجمع کردند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن رادیکال‌های «جنبش بلوک سیاه» در تظاهرات از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، این تظاهرات پس از اعلام اولین نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه به نفع راستگرایان، در میدان جمهوری پاریس آغاز شد. مارین لوپن، رهبر حزب «اجتماع ملی» که حزبش پیشتاز است، از مردم خواسته برای تعیین تکلیف کرسی‌های باقیمانده در دور دوم انتخابات که برای هفتم ژوئیه برنامه‌ریزی شده، با قدرت شرکت کنند تا در نهایت «جردن باردلا» برای پست نخست‌وزیری انتخاب شود. 

با این حال معترضان پس از اعلام نتایج اولیه، هزاران نفر در اعتراضات شرکت کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تظاهرات چندین ساعت مسالمت‌آمیز بود، اما پس از آن جوانان رادیکال از جنبش بلوک سیاه به این راهپیمایی پیوستند، تجمعات به خشونت کشیده شد. افراطی‌ها با پرتاب منور به سوی پلیس، آتش زدن سطل‌های زباله و شکستن شیشه‌های کافه‌ها شروع به تحریک پلیس کردند.

تظاهرات پاریس

بلوک سیاه تاکتیکی است که توسط گروهی از معترضان با پوشش سیاه به‌ کار گرفته می‌شود و آنها از پارچه، عینک آفتابی، ماسک اسکی، کلاه ایمنی موتورسیکلت یا اقلام دیگری که صورت را بپوشاند و محافظت‌ کند، استفاده می‌کنند. این پوشش برای پنهان کردن هویت معترضان و جلوگیری از تعقیب قانونی‌شان از طریق سخت کردن تشخیص شرکت‌کنندگان استفاده می‌شود. همچنین گاهی برای محافظت از صورت و چشم‌ها در برابر اسپری فلفل ماموران در تظاهرات به‌ کار می‌رود. این تاکتیک به گروه‌ها این امکان را می‌دهد تا به شکل یک جمعیت منسجم و یکپارچه بزرگ به‌ نظر برسند.

تظاهرات پاریس

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن در دور اول انتخابات با ۳۴.۲ درصد پیشتاز است و پس از آن ائتلاف چپ‌گرای «جبهه جدید مردمی» و ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با ۲۹.۱ درصد و ۲۱.۵ درصد قرار دارند. ماکرون ۹ ژوئن و در پی شکست سنگین ائتلافش در انتخابات پارلمان اروپا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود.

مارین لوپن پیروزی خود را در دور اول انتخابات پارلمانی اعلام کرد و گفت: «اردوگاه ماکرون عملا از بین رفته است.»

در این میان، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار تشکیل «ائتلاف بزرگ» برای مقابله با احزاب راست افراطی شده است. امانوئل ماکرون به تیم خود دستور داده است تا وضعیت هر حوزه انتخاباتی کشورش را بررسی کند تا ائتلاف‌هایی برای مقابله با راست افراطی پیدا کند که در مرحله اول انتخابات زودهنگام پارلمانی پیروز شده است. طبق گزارش‌ها، ماکرون امروز دوشنبه یک نشست راهبردی در کاخ الیزه برگزار خواهد کرد تا در مورد نتایج انتخابات گفت‌وگو کند.

تظاهرات پاریس

از سوی دیگر جردن باردلا، یکی از رهبران حزب اجتماع ملی فرانسه گفت، مردم فرانسه تمایل بیش از حد خود را برای تغییر نشان داده‌اند. وی افزود: «مردم فرانسه با این پیروزی گسترده به اجتماع ملی و متحدانش در دور اول تمایل بی‌سابقه‌ای برای تغییر نشان دادند و من از آنها سپاسگزارم.»

این سیاستمدار فرانسوی همچنین از مردم خواست تا در دور دوم انتخابات که هفتم ژوئیه است، شرکت کنند و خاطرنشان کرد: «این رای‌گیری در تمام تاریخ فرانسه قاطع است و اردوگاه ریاست جمهوری که امروز شکست خورده، دیگر توانایی پیروزی ندارد.»

باردلا همچنین تمایل خود را برای اینکه نخست‌وزیر فرانسه شود، اعلام کرده و افزود: «من قصد دارم نخست‌وزیر همه فرانسوی‌ها شوم، به حرف‌های همه گوش دهم، به مخالفان احترام بگذارم، برای گفت‌وگو و تلاش برای وحدت ملی، محافظت از قدرت خرید، بازگرداندن نظم و امنیت در سراسر کشور و کنترل مهاجرت‌ها آماده باشم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha