• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403041006897
  • خبرنگار : 50622

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز:

حفظ سرمایه‌های آبی برای انتقال به آیندگان ضروری است

حفظ سرمایه‌های آبی برای انتقال به آیندگان ضروری است

ایسنا/البرز مدیر عامل آب شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: استانداردهایی در خصوص مصرف آب وجود دارد که باید برای حفظ این سرمایه ملی و طبیعی به آن توجه کرد.

به گزارش ایسنا، داوود نجفیان روز یکشنبه، ۱۰ تیر در همایش مدیریت مصرف آب که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد؛ اظهار کرد: در خصوص آب بزرگترین مشکل نبودن حساسیت‌هاست که باعث شده از این سرمایه‌ ملی به خوبی مراقبت نشود و با چالش‌های بزرگی در این بخش مواجه شویم. در خصوص مصرف آب استانداردی وجود دارد به طوری که در جوامعی که به ظرفیت‌های آبی خود خیلی حساس هستند، حداکثر ظرفیت آبی که می‌توانند استفاده کنند ۴۰ درصد از منابع زیرزمینی است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته که مثل ما کشورهای کم آبی نیستند کمتر از ۲۰ درصد استفاده می‌کنند و ظرفیت‌های آبی خود را برای آینده نگه داشته‌اند. این در حالی است که در کشور ما حدود ۸۶ درصد مصرف کل این سرمایه است و با این شرایط به نوعی از سرمایه‌های آینده هم در حال قرض گرفتن منابع آبی هستیم.

نجفیان در ادامه افزود: علی رغم تمام اقدامات و با توجه به ظرفیت‌های موجود هنوز با ناترازی در بخش آب مواجه هستیم. در بخش آب شرب در بخش صنعت و کشاورزی مشکلاتی وجود دارد و از طرف دیگر موضوع با تغییر اقلیم و خشکسالی‌هایی مواجه هستیم که متاسفانه این رفتار و غلط در مدیریت مصرف آب را تشدید کرده است.

نجفیان بیان کرد: علاوه بر این محدود شدن آب‌هایی که حق آبی کشور بوده و از کشورهای دیگر وارد می‌شد، هم به ظرفیت آبی کشور فشار آورده است. بحث معیشت کشاورزان از طرف دیگر چالش‌های دیگری را در بخش مدیریت آب ایجاد می‌کند. همچنین توزیع نامتوازن جمعیتی یکی از مشکلات این بخش است، به ویژه که در فلات مرکزی از لحاظ منابع آبی کمبودها و ضرورت‌هایی را ایجاد کرده، چون مرز کشور توسعه نیافته است و مردم برای حداقل‌های زندگی به استان‌هایی چون تهران و البرز روی می‌آورند.

وی ادامه داد: در خیلی از گزارش‌ها و مقالات توصیه شده که یک جمعیت محدودی باید در این مراکز باشد و باقی در مرزها که مشکل آب ندارند باید مستقر باشند. متاسفانه علی رغم اقدامات توسعه‌ای برخلاف این عمل شده است. موضوع توسعه صنایع مخصوصا در استان البرز هم موضوع قابل توجهی است، به ویژه در اشتهارد توسعه صنعت زیادی اتفاق افتاده است و این صنایع هم به تامین آب نیاز دارند. در حالی که ظرفیت اکولوژیکی استان محدود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha