• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403041006502
  • خبرنگار : 71963

جایگاه بالای ایران در هوش مصنوعی؛

پیشتازی ایران در تولید علم فناوری شبکه‌های عصبی

پیشتازی ایران در تولید علم فناوری شبکه‌های عصبی

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با اعلام رتبه بندی جهانی تولید علم فناوری‌های شاخه هوش مصنوعی در جهان گفت: براساس داده‌های پایگاه جهانی وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولیدات علمی فناوری شبکه‌های عصبی رتبه ششم جهان و رتبه نخست را در میان کشورهای اسلامی کسب کرد.

به گزارش ایسنا، سید احمد فاضل‌زاده روز یکشنبه با اعلام این خبر، افزود: جمهوری اسلامی ایران در فناوری‌های هوش مصنوعی نیز رتبه ۱۶، در رایانش بصری و پردازش زبان طبیعی رتبه ۲۵، در یادگیری ماشینی رتبه ۱۷، در فناوری رباتیک رتبه ۲۷ و در فناوری سیستم‌های چندعاملی رتبه ۱۲ جهان را در اختیار دارد.

وی عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی بیشترین تولیدات علمی ایران مربوط به دانشگاه‌های تهران، تبریز و صنعتی امیرکبیر بوده، در رایانش بصری و پردازش زبان طبیعی، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف است، در یادگیری ماشینی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس پیشتازند، در رشته رباتیک بیشترین تولیدات را دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر دارند، بیشترین تولیدات حوزه شبکه‌های عصبی را پژوهشگران دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز و دانشگاه علم و صنعت ایران و در سیستم‌های چند عاملی، دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران بیشترین تولیدات را داشته‌اند.

پیشتازی ایران در تولید علم فناوری شبکه‌های عصبی

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام مستقر در شیراز ادامه داد: هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در دهه‌های اخیر و به عنوان قلب انقلاب صنعتی چهارم است که می‌تواند مزایای زیادی را برای کسب و کارها، صنایع و افراد جامعه داشته باشد.

وی اضافه کرد: هوش مصنوعــی دانشــی بســیار گســترده و پیچیده است که شاخه‌های متعددی از جمله رایانش بصری، پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی، رباتیک، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های چند عاملی را در بر می‌گیرد.

فاضل‌زاده عنوان کرد: آمریکا و چین در فناوری و شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی از نظر تعداد مدارک علمی منتشر شده در پایگاه وب آو ساینس، رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

پیشتازی ایران در تولید علم فناوری شبکه‌های عصبی

وی با اشاره به جایگاه ایران در تولیدات علمی این حوزه گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه هوش مصنوعی در ابتدای راه است و تحولات ناشی از انقلاب صنعتی چهارم چنان که باید در صنعت ایران اتفاق نیفتاده است؛ در چنین انقلابی، فناوری و شاخه‌های هوش مصنوعی سهم مهمی در ارزش آفرینی اقتصادی دارند.

فاضل‌زاده گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی سندهای مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند و در ایران نیز اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در خرداد ماه ۱۴۰۳، کلیات سند ملی تاسیس سازمان و شورای راهبری هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: با تصویب کلیات سند ملی هوش مصنوعی و تأسیس سازمان ملی و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شده که کشور تا افق ۱۴۱۲ با برخورداری از زیست‌بوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزش‌ها، اتکا بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های ملی و تعاملات بین‌المللی، در بین کشورهای پیشرو در فناوری‌های هوش مصنوعی دنیا قرار گیرد.

وی گفت: بررسی و تحلیل جایگاه علمی در فناوری و شاخه‌های هوش مصنوعی در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی اهمیت زیادی دارد و با اینکه جمهوری اسلامی ایران در برخی از شاخه‌های هوش مصنوعی از لحاظ توسعه فناوری و محصول وضعیت مناسب‌تری دارد، ولی به دلیل بعضی از محدودیت‌ها تولیدات علمی کمتری در عرصه بین‌المللی انتشار یافته است.

فاضل‌زاده گفت: روند تولیدات علمی فناوری‌های شبکه‌های عصبی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته در مقایسه با سایر فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی بیشتر صعودی است.

پیشتازی ایران در تولید علم فناوری شبکه‌های عصبی

او افزود: با توجه به نتایج به دست آمده از پایگاه وب آو ساینس، در حوزه شبکه‌های عصبی روند تولیدات علمی صعودی بوده و از ۹۵۰ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۲۲۰۷ مدرک در سال ۲۰۲۳ رسیده، در حوزه یادگیری ماشینی، تولیدات علمی از ۸۱ مدرک در سال ۲۰۱۴ به یکهزار و ۶۵۶ مدرک در سال ۲۰۲۳ رسیده و در حوزه هوش مصنوعی، تولیدات علمی از ۹۸ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۶۴۷ مدرک در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha