• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403040603943
  • خبرنگار : 71589

ابتکار جدید ۸ میلیارد دلاری دبی برای مواجهه با سیل

ابتکار جدید ۸ میلیارد دلاری دبی برای مواجهه با سیل

در حالی که چند وقت پیش امارات شاهد بیشترین بارندگی ۷۵ سال اخیر خود بود که باعث سیل گسترده در این کشور شد و زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه دبی را مختل کرد و زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داد، اکنون به راه حل مبتکرانه‌ای رسیده است.

به گزارش ایسنا، دبی که به خاطر چشم انداز آینده نگرانه و سبک زندگی مدرن مردم خود شهرت دارد، یک طرح بلندپروازانه هشت میلیارد دلاری برای ساخت یک سیستم روان‌آب جامع سیلاب دارد.

این خبر تنها دو ماه پس از بارندگی بی‌سابقه‌ای اعلام شده است که منجر به سیل شدید در این شهر شد و این شهر کویری را به یک دریاچه بزرگ شبیه کرد.

اطلاعیه ساخت این سیستم جدید که توسط حاکم دبی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم در رسانه اجتماعی ایکس اعلام شد، حکایت از آن دارد که این شبکه گسترده تخلیه آب باران تا سال ۲۰۳۳ تکمیل خواهد شد و ساخت و ساز آن به زودی آغاز می‌شود.

شیخ راشد با تاکید بر مقیاس و اهمیت این پروژه برای دبی که مرکز تجاری شلوغ امارات متحده عربی است، گفت: این پروژه تمام مناطق دبی را پوشش می‌دهد و قادر است روزانه بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب را جذب کند.

واکنشی به باران‌های رکوردشکن و دفع سیل‌های آینده

نیاز به طرح‌ریزی چنین پروژه‌ای پس از بارش شدید باران در ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ که باعث روان شدن سیلاب در سراسر امارات شد، آشکار شد. در این واقعه خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند و بسیاری از خانه‌ها زیر آب رفتند. بارش شدید باران که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب مشکل‌ساز شد، همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در فرودگاه بین المللی دبی که شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است برای مسافران سایر کشورها شد.

بر اساس گزارش‌ها، این شدیدترین بارش در امارات متحده عربی در ۷۵ سال گذشته بوده است که باعث مرگ حداقل چهار نفر از جمله سه کارگر فیلیپینی و یک شهروند اماراتی شد. البته آمار رسمی هنوز از جانب مقامات اماراتی منتشر نشده است.

دبی پس از توقف بارش برای حفظ شهرت خود به عنوان یک شهر جهانی مشکل داشت. مقامات این شهر مجبور بودند از کامیون‌هایی با شلنگ‌های بزرگ برای پمپاژ کردن و خلاص شدن از شر آن همه آب استفاده کنند.

شیخ راشد تاکید کرد که این سیستم زهکشی جدید، ظرفیت تخلیه آب باران در امارات را ۷۰۰ درصد افزایش می‌دهد و آمادگی این کشور را برای رویارویی با چالش‌های اقلیمی آینده بهبود می‌بخشد.

او که این شبکه را بزرگ‌ترین شبکه در نوع خود در منطقه می‌نامد، تاکید کرد که چقدر برای کاهش خطرات سیل‌های آینده در جهانی که بیشتر و بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرد، اهمیت دارد.

تغییرات آب و هوایی و بارورسازی ابرها

سیل ویرانگر امارات بحث‌هایی را در مورد نقش تغییرات آب و هوایی و مداخله انسان در الگوهای آب و هوایی برانگیخت. کارشناسان شدت چنین بارش‌هایی را به گرمایش جهانی ناشی از انتشار سوخت‌های فسیلی نسبت می‌دهند و می‌گویند که چنین رویدادهای شدید آب و هوایی احتمالاً در آینده رایج‌تر خواهند شد.

همچنین برخی رسانه‌ها گفتند که بارور کردن ابرها در دبی ممکن است در این بارش شدید نقش داشته باشد.

باروری ابرها، تکنیکی که در آن هواپیماها مواد شیمیایی مانند کلرید پتاسیم را به ابرهای بارانی برای افزایش بارندگی وارد می‌کنند، به صورت مداوم توسط مقامات دبی برای رفع نیازهای آب شیرین این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احمد حبیب کارشناس هواشناسی در مرکز ملی هواشناسی امارات تأیید کرد که عملیات بارورسازی ابرها در روزهای منتهی به آن بارندگی انجام شده و هواپیماها از فرودگاه العین برای باروری ابرها اعزام شدند.

با این وجود، کارشناسان و مسئولان بارور شدن ابرها را به عنوان علت آن سیل شدید نمی‌دانند، چرا که به گفته آنان، باروری ابرها از سال ۲۰۰۲ بدون چنین نتیجه فاجعه باری تاکنون در دبی انجام شده و تبدیل به یک عمل معمول شده است.

شیخ راشد پس از جلسه هیئت دولت در ماه آوریل که در آن اعلام شد دو میلیارد درهم(۵۴۴ میلیون دلار) برای تعمیر خانه‌های خانواده‌های اماراتی آسیب دیده از سیل اختصاص داده می‌شود، گفت: ما درس‌های بزرگی در مورد مواجهه با باران‌های شدید آموختیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha