• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403040603748
  • خبرنگار : 71282

آموزش ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در قالب طرح «آماک»

آموزش ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در قالب طرح «آماک»

در راستای امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری میان مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی،‌ آموزش حدود ۱۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در قالب قرارگاه «آماک» در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، ارتقای ایمنی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار از جمله مطالبات مهم جامعه کارگری و کارفرمایی است و در دو سال و نیم گذشته اقدامات موثری درباره کاهش حوادث ناشی از کار، گسترش آموزش و رعایت نکات ایمنی صورت گرفته که منجر به کاهش آمار تلفات و حوادث کار شده است.

بی‌تردید موضوع ایمنی و بهداشت محیط کار نیازمند مشارکت معنادار همه شرکای اجتماعی و دولت‌هاست و این امر علاوه بر بهبود ارتقای شاخص‌های ایمنی و سلامت در محیط کار، زمینه تحقق رفاه اجتماعی کارگران و جامعه را در پی خواهد داشت.

در راستای آغاز به کار قرارگاه آماک، بیش از ۲۲۰۰۰ نفر-ساعت آموزش ایمنی کار برای زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی و اجرا شده و در فاز دوم اجرای طرح، آموزش ۱۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفته است.در حال حاضر مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور رعایت ایمنی در محیط کار، حضور بازرسان کار جهت بازدید از محل و انجام نظارت امری ضروری است. بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آئین‌نامه‌های قانونی از اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

بهمن ماه سال گذشته و همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، «قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر» در راستای اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ آغاز به کار کرد و همایشی با این عنوان در ۳۱ استان کشور با رویکرد ارائه دوره آموزشی ویژه کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر به منظور آشنایی با قوانین و مقررات ایمنی کار برگزار شد. با ابلاغ طرح قرارگاه آموزش ایمنی کار، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها به عنوان رؤسای قرارگاه آموزش ایمنی کار در استان‌ها تعیین شدند.

در حال حاضر راه‌اندازی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار بستر استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه برای ارتقاء دانش فنی کارگران را به منظور کاهش حوادث و خسارات فراهم می‌کند.

در همین راستا حبیب‌الله جلیلی - رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه آموزش ایمنی کار اظهار کرد: به دنبال شکل‌گیری قرارگاه آموزش ایمنی کار (آماک) برای اقشار و کارگران آسیب‌پذیر کل کشور در بهمن ماه سال گذشته، در مرحل نخست برنامه عملیاتی قرارگاه، بیش از ۲۲۰۰۰ نفر-ساعت آموزش ایمنی کار برای زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی و اجرا شد.سپس در قالب تفاهم‌نامه مشترک میان مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی آموزش حدود ۱۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

آموزش ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در قالب طرح «آماک»

وی ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار را مربوط به بخش ساختمانی دانست و ادامه داد: در مرحله دوم اجرای طرح،‌ آموزش ایمنی کار به کارگران ساختمانی در سطح کشور به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه در دستور کار قرار گرفت.

به گفته جلیلی،‌ دوره‌های آموزش ایمنی کار برای کارگران ساختمانی در قالب قرارگاه آماک از روز یکشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۳ با هدف کاهش حوادث در کارگاه‌های ساختمان به اجرا درآمده است.

کارشناسان بر لزوم افزایش سالانه تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی و بهداشت‌ کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار تاکید دارند و معتقدند دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید با رشته‌های مرتبط با ایمنی تربیت شوند تا بتوانند با عنوان مسئول ایمنی یا عناوین مشابه در کارگاه‌ها فعالیت کنند.

مطابق آمارها بیش از ۲۰۰۰ مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی در کشور مشغول فعالیت هستند که لازم است از ظرفیت و توان آنها در این حوزه بهره‌گیری مناسب صورت گیرد. 

به گزارش ایسنا، ایجاد قرارگاه ایمنی در محیط کار فرصتی مغتنم برای ایجاد ساختار منظم، منضبط و کارآمد در راستای ساماندهی نظام آموزش ایمنی نزد کارگاه‌های کوچک خواهد بود و موجب کاهش حوادث شغلی و ارتقاء، حفظ و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha