• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403040603734
  • منبع : نمایندگی کردستان

رئیس حوزه‌های علمیه استان کردستان:

صداقت از مهم ترین شاخصه های اخلاق انتخاباتی است

صداقت از مهم ترین شاخصه های اخلاق انتخاباتی است

ایسنا/کردستان رئیس حوزه‌های علمیه استان کردستان، صداقت را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اصلی اخلاق انتخاباتی ذکر کرد و گفت: کاندیداهای انتخاباتی برای کسب رأی مردم، دروغ‌پردازی و وعده‌های غیرعملی را می‌دهند که این امور به مرور زمان موجب دلسرد شدن مردم می‌شود.

حجت الاسلام نادر رنجبر، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در دین اسلام به هم پیوستگی اخلاق و سیاست مورد توجه قرار گرفته است، تأکید کرد: با دقت در زندگی بزرگان دین و نگاه آنان این حقیقت برما روشن خواهد شد که مهم‌ترین مسئله در آموزه‌های دینی ما اخلاق بوده است.

وی افزود: دین هیچگاه سیاست را از اخلاق تفکیک نمی‌کند و با مقایسه دیدگاه اندیشمندان غربی با زندگی امام علی(ع)، پیوستگی اخلاق و سیاست بر ما روشن‌تر خواهد شد و امام در توصیه‌های خود به مالک اشتر عنوان می‌کند زمامدار اسلامی باید نسبت به مردم محبت بورزد و اخلاق باید سرچشمه کار یک سیاستمدار باشد.

حجت‌الاسلام رنجبر ادامه داد: زمامداران و مسئولان نباید مسئولیت خود را طعمه‌ای برای دستیابی به قدرت بیشتر بدانند، امام علی(ع) می‌فرماید: مسئولیت یک امانتی در دست فرد است و باید امانتداری کند لذا همواره به تمام زمامداران خود توصیه‌های اخلاقی دارند.

وی با تأکید بر اینکه امام علی(ع) معتقد است که زمامدار باید از درون مردم کینه و عقده را باز کند، اظهار کرد: عدم سخن‌چینی، وفاداری به عهد و پیمان، خوش اخلاقی و خوش برخورد بودن از اصول اخلاقی بوده است که باید مورد توجه زمامداران قرار گیرد و با رعایت این اصول، سیاست جنبه اخلاقی پیدا می‌کند و این مسئولیت موجب سعادت فرد در دنیا و آخرت خواهد شد.

رئیس حوزه‌های علمیه استان کردستان در ادامه گفت: امام خمینی(ره) در بیاناتشان از سیاست جهان غرب به عنوان سیاست شیطانی نام می‌برد و رویکرد خود را در عرصه سیاست، سیاست توأم با اخلاق می‌داند، لذا وقتی ما با این دیدگاه به عرصه سیاست نگاه کنیم اهمیت اخلاق در انتخابات بر همگان مشخص می‌شود.

وی افزود: حدود و مرزهای دینی و انسانی در انتخابات چه از طرف فرد کاندیدا و چه از طرف افرادی که طرفدار فرد کاندیدا هستند، باید رعایت شود، لذا باید این دو گروه دایره اخلاقیات را در انتخابات مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: در دوره‌هایی از انتخابات وقتی نامزدها اخلاق انتخاباتی را رعایت نکردند و به جای ارائه ایده‌ها و برنامه‌های خود به یکدیگر توهین کرده و تهمت زدند و اخلاق انتخاباتی رعایت نشد و این مخالف با اندیشه‌ها و آموزه‌های اسلامی ماست.

رئیس حوزه‌های علمیه استان کردستان گفت: عدم رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی کاندیداها و طرفداران موجب ایجاد آشوب و اختلاف و تفرقه در جامعه خواهد شد و این امر به نفع دشمنان ماست.

وی صداقت را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اصلی اخلاق انتخاباتی دانست و اظهار کرد: کاندیداهای انتخاباتی برای کسب رأی مردم، دروغ‌پردازی و وعده‌های غیرعملی را می‌دهند که این امور به مرور زمان موجب دلسرد شدن مردم می‌شود.

حجت‌الاسلام رنجبر با اشاره به اینکه صداقت یک معیار اصلی در رفتار انسان‌هاست، یادآور شد: عدم تحقق وعده‌های کاندیداهای انتخاباتی موجب ناامیدی مردم و در نتیجه پایین آمدن میزان مشارکت در انتخابات می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی که امروز در عرصه بین‌المللی به یک کشور مقتدر تبدیل شده است، حاصل خون هزاران شهید بوده است لذا پذیرفتن مسئولیت در نظام مقدس اسلامی یک امانت است و هر فرد باید امانتدار خوبی برای این امر باشد.

رئیس حوزه‌های علمیه کردستان، پرهیز از سیاه‌نمایی در دوران تبلیغات انتخابی را یکی از معضلات در عرصه انتخابات ذکر و تأکید کرد: کسانی که به عنوان نامزد انتخاباتی در این عرصه شرکت کرده‌اند خود از سیاستمداران نظام بوده‌اند لذا نباید با سیاه‌نمایی به دنبال کسب آرای مردم باشند چراکه اگر ناکارآمدی در عرصه‌ نظام بوده خود به عنوان مسئول باید جوابگو باشند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات نباید صحنه جنگ باشد بلکه صحنه رقابت سالم باشد، افزود: در پایان انتخابات همه نامزدهای انتخاباتی باید انتخاب مردم را بپذیرند تا شاهد انتخابات خوب و پرشور در کشور باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha