• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403040603450
  • خبرنگار : 50130

/میزگرد/

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات + فیلم

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات + فیلم

ایسنا/کردستان انتخابات، عرصه‌ای سرنوشت‌ساز برای هر جامعه‌ای است که در آن، مردم با انتخاب خویش، مسیر آینده را ترسیم می‌کنند، در این میان، دانشگاهیان به عنوان قشری فرهیخته و صاحب‌نظر، نقشی خطیر در تبیین و روشنگری ابعاد مختلف انتخابات ایفا می‌کنند.

دانشگاه‌ها به مثابه مراکز اندیشه و تولید علم، همواره در بطن تحولات اجتماعی و سیاسی جوامع حضور داشته‌اند و در مسیر هدایت افکار عمومی و ارتقای سطح مشارکت سیاسی نقشی اساسی برعهده داشته‌اند.

دانشگاهیان به عنوان طلایه‌داران جامعه، رسالتی سنگین در قبال تبیین اهمیت انتخابات و تشویق مردم به حضور حداکثری در این عرصه دارند. این مهم از طریق روشنگری ابعاد مختلف انتخابات، از جمله بررسی برنامه‌ها و سوابق نامزدها، ترویج فرهنگ انتخاب اصلح و نقد سازنده عملکرد مسئولان، قابل تحقق است.

در ادامه به بررسی نقش و وظایف دانشگاهیان در تبیین انتخابات و همچنین تبیین ضرورت مشارکت حداکثری توسط این قشر که در میزگرد ایسنا بررسی شد، می‌پردازیم.

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات

انتخاب اصلح بر عهده مردم است

دکتر اکبر اسدی، رییس جهاددانشگاهی استان کردستان، در نشست تخصصی نقش جامعه دانشگاهی در تبیین انتخابات که با حضور روسای دانشگاه های استان کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم شریف ایران بار دیگر در آستانه یک آزمون بزرگ قرار گرفته اند و امید است بتوانند که ایفای نقش مهمی داشته باشند، اظهار کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از مهمترین نکات صحنه سیاسی امروز است و یکی از مولفه های امنیت کشور به شمار می رود.

وی مشارکت مردم در انتخابات را دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود دانست و افزود: هر اندازه که میزان مشارکت بالا باشد و مردم احساس مسئولیت کنند، ضمن ایجاد اقتدار بین المللی برای ایران اسلامی، قدرت چانه زنی فرد منتخب را نیز در بالاترین جایگاه اجرایی کشور رقم خواهد زد.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان، با بیان اینکه هر نهاد و مجموعه ای در راستای برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات ریاست جمهوری، تکالیفی بر عهده دارند، بیان کرد: یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها و جامعه نخبگانی این است که بتوانند در راستای تنویر افکار عمومی نقش آفرینی کرده و به صورت منطقی اهداف و برنامه های کاندیداها را شفاف سازی کنند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان افرادی را مورد تایید قرار داده که این امر به معنی تایید حداقلی و نه تایید اصلح است، بلکه تایید و انتخاب اصلح بر عهده مردم است و مردم باید تعیین کنند که کدام کاندیدا می تواند بالاترین جایگاه اجرایی کشور را برعهده بگیرد، بر همین اساس باید رویکردها و برنامه های کاندیداها را نگاه کرد و بر مبنای آن مردم به میدان آمده و کاندیدای اصلح انتخاب کنند، که در این مرحله نقش دانشگاه ها بسیار با اهمیت است.

اسدی، مشارکت حداکثری مردم را پشتوانه رییس جمهور بعدی، مایه اقتدار نظام و تامین کننده امنیت و وحدت در جامعه دانست و افزود: رقابت سالم میان کاندیداها لازمه برگزاری انتخابات سالم است و کاندیداها باید از توهین کردن به هم بپرهیزند، چرا که به نفع هیچ کس نیست.

 به گفته اسدی، تایید حداکثری کاندیداهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان به معنی اخذ حداقل امتیازات است و کسی که مورد تایید مردم قرار می گیرد باید اصلح بوده و دارای شرایط لازم برای ریاست جمهوری در سطح بالاتری باشد.

وی، حرکت در مسیر اهداف و آرمان های انقلاب و نظام، شجاعت، مطالبه گری، شناخت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی و بین المللی، ارجعیت منافع ملی به منافع شخصی و مردمی بودن را از جمله معیارهای انتخاب اصلح بر شمرد.

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات

مشارکت بالای مردم در انتخابات کمترین کج روی در نتایج را رقم می زند

دکتر حامد قادرزاده در ادامه این میزگرد، اهمیت این انتخابات را بیش از سایر انتخابات ادوار گذشته ذکر و اظهار کرد: ذات انتخابات که مبتنی بر جمهور مردم بوده بسیار با ارزش و دارای اهمیت است، اگر مشارکت در حد بالایی رقم بخورد، کمترین کج روی در انتخابات رخ می دهد، در غیر این صورت با مشارکت پایین مردم، شانس برنده شدن تفکر و نظر خاسی که برای همگان مناسب نباشد، به سمت تحقق نزدیک می شود.

وی انتخابات پیش رو را زودهنگام و غیر منتظره ذکر کرد و افزود: همانطور که خداوند صبحان وعده کرده، ما به هیچ عنوان نمی توانیم قضا و قدر و مشیت الهی را در برنامه ریزی‌ها نادیده بگیریم، لذا باید مصلحت را پذیرفت.

رییس دانشگاه کردستان، بیان کرد: رییس جمهوری 33 ماه در این کشور بالاترین جایگاه اجرایی را در اختیار داشت که الگوی خدمت و صبر و تثبیت بود و لحظه ای برای ارائه خدمت به ویژه در مناطق محروم درنگ نکرد، او الگوی بسیار مناسبی در برابر مقابله ها با توان کامل بدون توجه به تقابل ها بود و ارزش های انسانی و اسلامی، در کنار همه تلاش‌هایش نمایان بود. رییس جمهور شهید زمانی به شهادت رسید که هم عاقبت به خیری را برای او به دنبال داشت و هم درسی را به همه ما داد تا بدانیم که هیچ امری بدون مشیت الهی امکان پذیر نیست.

وی، عنوان کرد: مجموعه دانشگاهیان و نخبگان که در یک سازمان یادگیرنده فعالیت دارند، باید با درک کامل این مهم(پذیرش قضا و قدر) بتوانند نقش خود را در جامعه ایفا کرده و بتوانند در جهت ترویج و یاددان گام بردارند.

به گفته دکتر قادرزاده، دانشگاه های ما امروز بیش از پیش وظیفه دارند که جمهور مردم را با پدیده های ناشی از مشارکت و عدم مشارکت آشنا کنند، بر اساس مسائل علمی هر اندازه افراد بیشتری در رابطه با یک موضوع نظر دهند شانس اینکه این نظر به درست نزدیک تر باشد افزایش می یابد، پس مشارکت حداکثری، صرف نظر از اینکه چه کسی چه نامزدی را انتخاب می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است و به طور قطع چون تضارب آرا در جمعیت بالا به سمت نرمال و عادی حرکت می کند، نتیجه مطلوب خواهد شد.

وی، ادامه داد: همانطور  که مردم حس خدمت را درک کردند و در بدرقه رییس جمهور شهید به خوبی عمل کردند، این بار نیز با حضور در عرصه انتخابات تاییدی بر حرکت قبلی خود گذاشته و در تعیین سرنوشت و آینده کشور  سهیم می شوند.

رییس دانشگاه کردستان، با تایید بر اینکه خانواده محترم دانشگاهیان باید در مسیر انتخاب درست نقش خود را ایفا کنند، افزود: اگر چه امروز بسیاری از مسائل و مصائبی که در جامعه مطرح می شود به عنوان مطالبه از بخش اجرایی کشور و سایر بخش های تقنینی و قضایی مورد توجه است، اما نباید فراموش کرد که مسیر حرکت در جامعه توسط مردم تعیین می شود.

مشارکت مردم دستوری بی بدیل به مسئولان است

قادرزاده معتقد است که مردم سالاری از این جهت با اهمیت است که اگر مردم پای صحنه بیایند، مسئولان نمی توانند جز در جهت درست حرکت کنند، پس حضور مردم دستوری بی‌بدیل به مسئولان مبتنی بر تضمین پایداری و ماندگاری در جامعه در جهت مثبت است در غیر این صورت مسیر دیگری طی خواهد شد.

وی گفت که در ادوار گذشته و با تغییراتی که در یران ایجاد شده، شاهد بودیم که شعار دولتمردان و جت دهی آنها در جهت خاص و عموم مردم است نه یک قشر خاص، اگر چه در جامعه امروز فرصت مناسبی از سوی رسانه ها به ویژه رسانه ملی برای بالابردن قدرت تشخیص و تمیز فراهم شده، اما هنوز مردم در محافل خود نقش بسزایی دارند، لذا ما به عنوان دانشگاهیان مسئول هستیم که ارتباط خود را با جامعه تقویت و ویژگی های درست کسی که قرار است به عنوان بالاترین جایگاه اجرایی ایفای نقش کند را به درستی  بیان کنیم.

رییس دانشگاه کردستان عنوان کرد: اگر ویژگی های فرد کاندیدا  بر مبنای دعوت از مردم به تلاش و خدمت، دعوت جوانان به ایفای نقش، دعوت مسئولان به خدمت باشد و هدف آن نیز حفظ حریم حرمت ها و تثبیت صداقت در جامعه باشد، به طور قطع انتخاب ها درست خواهد بود، اما اگر اتهام زنی و توجیه آنچه که تا کنون نتوانسته انجام شود و عام فریبی که به بلند مدت توجهی ندارد، باشد، ما را در مسیر غلط هدایت خواهد کرد.

دانشگاهیان ویژگی های انتخاب درست را در جامعه تبیین کنند

قادرزاده تصریح کرد که دانشگاهیان در انتخاب درست باید  در جامعه تلاش بسیاری داشته باشند تا عدم تقارن جای خود را به تقارن بدهد، لذا  لازم است که  همه نخبگان و دانششگاهیان با هم و با شناخت عمیق، مسیری را انتخاب کنیم که پشیمان نشویم و اتفاق خوبی را برای آینده رقم بزنیم.

قادرزاده عدالت محوری را اصل بی بدیل نظام اسلامی ذکر کرد و گفت: مستلزم داشتن عدالت در جامعه دانشگاه خوب است، چرا که دانشگاه مطلوب مسیر درست را به جامعه القا می کند. در طول تاریخ کسانی بوده اند که نخواستند جامعه متعادل پیش برود، اما دانشگاه این سیاست اشتباه را نا محدود کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور بعدی باید به دانشگاه ها نگاه ویژه ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: استان کردستان یک دانشگاه جامع دارد و اگر این دانشگاه نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند جایگاه خود را از دست خواهد داد، لذا به کار گیری نخبگان و دانشگاهیان باید در اولویت دولت بعدی باشد و میل ماندگاری دانشجویان در دانشگاه کردستان فراهم شود.

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات

مشارکت و نوع انتخاب مردم اثر بسزایی در تبلور نقش رییس قوه مجریه دارد

دکتر شاهین فکور، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان، در ادامه این جلسه اظهار کرد: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری تفاوت های زیادی با انتخابات ادوار گذشته دارد و انتخابات زودهنگامی به واسطه شهید شدن رییس جمهور حادث شد که به جای حاکم شدن سوگ و غم در جامعه، تبدیل به یک رفتار خوب اجتماعی، هم افزایی و خلق حماسه بدرقه کردن رییس جمهور شد.

وی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاهیان در انتخابات و سایر صحنه های سیاسی افزود: تبلور نقش دانشگاهیان در میزگردهای رسانه ای به عینی مشخص است و کاندیداها به همراه خود مشاوری به همراه دشتند که از اساتید دانشگاهی بودند و کارشناسان برنامه ها نیز از اساتید دانشگاه ها انتخاب شده اند، در رسانه ملی این اثر بخشی توسط دانشگاهیان و استفاد از آنها دیده شد و این نشان از جایگاه دانشگاهیان در انتخابات دارد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان، به نقش دانشگاهیان در مسیر انتخابات ریاست جمهوری اشاره و عنوان کردکه بر اساس قانون اساسی اداره امور عمومی کشور با اتکا به آراء عمومی، به مردم واگذار شده و بعد از مقام معظم رهبری هم بالاترین مرجع رسمی هر کشوری رییس جمهور است که مجری در میدان و قانونی اساسی محسوب می شود، این امر مهم باید برای مردم تبیین شود.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان باید گاهی هم از سوی اذهان و چشم مردم صحبت هایی داشته باشند، تصریح کرد:  اگر این صحبت ها به موقع واکاوی و آسیب شناسی نشود و در جهت های صحیحی اصلاح نشود، به هدف اصلی مشارکت دست نخواهیم یافت.

دکتر فکور، با تاکید بر اینکه این امر که قوه مجریه اگر توانا باشد می تواند توسعه کشور را فراهم کند و این نکته باید برای مردم تبیین شود، ادامه داد: در دولت سیزدهم که با شهادت آیت الله رییسی انتظار می رفت که اداره امور دولت با مشکل مواجه شود، سطوح بالایی از مدیریت در سطح عالی کشور مشاهده و خدمتگزاری برای مردم نهادینه شد که این الگو، کار را برای سیاستمداران بعدی دشوار خواهد کرد.

جریان ساز بودن دانشگاهها باید تقویت شود

دکتر مریم مهد عراقی، رییس دانشگاه پیام نور استان کردستان،  در ادامه این میزگرد شهادت رییس جمهور را مصداق سر سپردن به مشیت الهی ذکر و اظهار کرد: نکته مهم این اتفاق ایجاد جریان مهم مشارکت و هم افزایی بود که نمونه آن در مراسم خاکسپاری شهید سلیمانی هم رقم خورد.

وی، ولایتمداری را از مهم ترین ویژگی های رییس جمهور شهید ذکر کرد و افزود: شهید آیت الله رییسی علاوه بر در نظر گرفتن نظرات کارشناسان با جوانب مختلف یک مسئله روبه رو شدند و نظر مقام معظم رهبری را نیز مد نظر داشتند. وی هرگز تلاش نداشت که خودشان و یا کارشان دیده شود و در واقع مصداق این جمله سردار سلیمانی بود که ما باید به بلوغی برسیم که دیده نشویم. این امر برای رییس جمهوری بعدی دو ملاک بسیار مهم خواهد بود.

رییس دانشگاه پیام نور استان کردستان، با اشاره به اینکه هم افزایی ایجاد شده توسط رسانه ها ظرف این مدت کوتاه برای شور و نشاط انتخاباتی بسیار مهم است و جای تقدیر دارد، بیان کرد: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر سیاسی بودن دانشگاه ها، این مهم هنوز بسیار محجوب مانده است و اکنون نقش روشنگری دانشگاه ها و جریان ساز بودن آنها در خصوص مشارکت مردم دچار مشکل شده است.

وی، جریان ساز بودن و ضرورت حضور احزاب سیاسی در دانشگاه ها را فعالیت هایی ضروری ذکر کرد که باید در طول سال در دانشگاه ها انجام شود و تصریح کرد: متاسفانه در این دو مقوله کاستی هایی وجود دارد که باید در آینده تقویت شوند.

دکتر مهد عراقی، در رابطه با وظایف ریاست جمهوری بعدی و مطالبه دانشگاهیان از وی اظهار کرد: حمایت از امنیت دانشجویان و فراهم آوردن بستر مناسب برای فعالیت های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه است تا دانشگاه بتواند جریان ساز باشد.

به عقیده وی، مشارکت بالا در انتخابات  مطالبه گری مردم و دانشگاه را بیشتر خواهد کرد و پاسخگویی مسئولان و رییس جمهور بعدی هم بیشتر خواهد بود.

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات

فساد ستیزی و خدمت به مکردم از مولفه های اصلی انتخاب اصلح است

دکتر قباد میمنت آبادی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، در ادامه این جلسه اظهار کرد: امروز دانشگاهیان ما در موضوع انتخابات باید شرایطی را فراهم کنند که در یک گفت و گو هوشمند و روشمند، زمینه مشارکت جدی مردم را در قبل، حین و بعد از انتخابات و زمان استقرار دولت بعد فراهم کنیم.

وی معتقد است که نخبگان و دانشگاهیان، سرمایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که می توانند حلقه واسطه مناسبی بین مردم با طبقه اجرایی و دولتمردان باشند.

رییس داشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ادامه داد: برای نشان دادن محدودیت های موجود، دسته بندی و اولویت بندی کردن و نشان دادن نگاه های خاص، ضرورت دارد که جامعه دانشگاهی در این راستا ورود جدی داشته باشد و با مسئله یابی و پیدا کردن مسیرهای گره گشا با توجه به توصیه و تاکیدی که مقام رهبری بر افزایش مشارکت داشته اند، زمینه را برای حضور مردم تسهیل و تسریع کنند.

وی با اشاره به ضرورت تبیین معیارهای انتخاب اصلح توسط دانشگاهیان میان جامعه بیان کرد: رییس جمهور شهید، تراز خدمت را در نظام جمهوری اسلامی تغییر داد، لذا پیدا کردن نشانه های اصلح برای مردم دشوار است، مردم متوجه شده اند که رییس جمهور باید پاکدست، کارآمد، پر انگیزه و صادق باشد، مردم امروز نیازمند فردی هستند که فساد ستیز بوده و در تامین منافع ملی و استفاده از ظرفیت های موجود جدی باشد.

وی برنامه محور بودن، اخلاق مداری، صادق و مشرف به همه فرصت ها و تهدید ها، فعال در عرصه بین الملل را از دیگر معیارهای انتخاب اصلح ذکر کرد.

به گفته میمنت آبادی، شرکت در انتخابات صرفا یک وظیفه نیست و دانشگاهیان باید با روشنگری میان جامعه، بستری را فراهم کنند که شرکت در صحنه های سیاسی را به عنوان حق مردم در جامعه نهادینه کنند و مردم نیز بپذیرند که با حق دخالت در تعیین سرنوشت خود، می توانند برای چهار سال آینده بر عملکرد دولت نظارت جدی داشته باشند.

دانشگاهیان، منادیان آگاهی در تبیین انتخابات

مشارکت مردم، ر ییس جمهور بعدی را وادار به تامین خواسته های ضروری می کند

 وی خاطرنشان کرد: مردم با مشارکت خود در انتخابات می توانند با ارتقائ مطالبه گری رییس جمهور بعدی را وادار به تامین خواسته های ضروری و اولویت بندی خود کنند تا هیچ منبعی در کشور هدر نرود و قدرت چانه زنی دولت در مجامع بین المللی هم افزایش یابد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مردم کردستان دارای وحدت و مودت خاصی هستند و بهره گیری از این موهبت زمینه ادامه خدمت را در استان تداوم می بخشد، یادآور شد: در استان کردستان باید نیروهای انسانی خوش فکر و شایسته احصا و استفاده شوند و منابع و ظرفیت های گردشگری و طبیعی در مسیر درست بهره گیری قرار گیرد و از مشکلات اقتصادی استان کاسته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha