• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403040503222
  • خبرنگار : 71038

دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات در حوزه سیاست خارجی

پاک باش و خدمتگزار؛ «وقت چیدن میوه‌های شانگهای و بریکس است»

پاک باش و خدمتگزار؛ «وقت چیدن میوه‌های شانگهای و بریکس است»

«علیرضا زاکانی» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با بیان اینکه «پیوستن به بریکس و شانگهای که دولت قبل آرزویش را می‌کرد، دولت شهید رئیسی آن‌ها را انجام داد و الان وقت چیدن این میوه‌های اساسی است»، گفت در برجام منافع ملی رعایت نشد.

 به گزارش ایسنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و در روزهای مانده به برگزاری این انتخابات، رقابت ۶ نامزد این انتخابات یعنی «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، علیرضا زاکانی، «امیرحسین قاضی‌زاده» و «محمدباقر قالبیاف» در فضای حقیقی و مجازی شدت گرفته است.

این نامزدها در سخنرانی‌ها، مناظره ها وگفت‌وگوهای تلویزیونی خود به تشریح مواضع و دیدگاه‌هایشان در حوزه‌های مختلف داخلی و سیاست خارجی می‌پردازند و سعی می‌کنند افق فکری خود را در این زمینه برای مردم ترسیم و تشریح و در همین چارچوب آرای آن‌ها را به سمت خود جلب کنند.

البته با توجه به ترسیم و ریل‌گذاری سیاست‌های کلان کشور در عرصه سیاست خارجی در نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی امنیت ملی، بیشتر حوزه اختیارت دولت‌ها در این حوزه در حیطه مسائلی چون تعیین اولویت‌ها و همچنین تدوین راهکارها و استراتژی‌ها در نحوه پیشبرد سیاست‌های کلان کشور است.

در همین چارچوب در گزارش‌های جداگانه‌ای، مرور کوتاهی بر مهم‌ترین دیدگاه‌های نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه سیاست خارجی  و تحولات جهانی خواهیم داشت.

در بخش‌های اول، دوم و سوم این گزارش به بررسی دیدگاه‌های مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حوزه سیاست خارجی پرداخته‌ایم.

پاک باش و خدمتگزار؛ «وقت چیدن میوه‌های شانگهای و بریکس است»
اجتماع انتخاباتی جامعه ورزش و جوانان حامی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که سیاست خارجی دولت خود را به صورت مکتوب و مجلد تهیه کرده است، می‌گوید که سیاست خارجی «ایده‌محور مبتنی بر منزلت‌طلبانه» را خود پیگیری خواهد کرد.

زاکانی، شهردار تهران که از سابقه حضور در رقابت‌های انتخاباتی برخوردار است، در روز شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی»  به بیان برنامه و دیدگاه‌هایش در حوزه سیاست خارجی کشور پرداخت.

او در این برنامه با بیان این‌که باید سیاست خارجی را در صدر اولویت برنامه‌های کشور قرار داد، در بخشی از سخنان خود از عملکرد شهدای خدمت و همچنین شهید سلیمانی در حوزه سیاست خارجی تقدیر کرد و گفت: آن‌ها مردان دیپلماسی بودند.

زاکانی با اعلام این‌که «اولویت اول بنده در حوزه سیاست خارجی ارتقای کرامت انسانی و سعادت بشری است» به جایگاه جغرافیایی ایران در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی ایران در غرب آسیا باید به عنوان توانمندی ویژه کشور مبنا قرار گیرد. کریدور شمال و جنوب نیز در این مسیر اهمیت زیادی دارد. باید از این کریدور در جهت منافع همه کشورهای منطقه استفاده کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی همچون دیگر نامزدهای حاضر در این رقایت یکی از محورترین برنامه سیاست خارجی خود را گسترش روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: ارتباط همسایگی و عمق بخشی محور مقاومت، ایجاد پیوستگی فرهنگی با ملت‌ها و ایجاد پیوستگی با همه دولت‌های همسایه حتی با عربستان جزو برنامه‌هایم در حوزه سیاست خارجی است. در این زمینه‌ها می‌توان پیمان‌های دفاعی و امنیتی با همسایگان بست. ایران می‌تواند محور نقش‌آفرین در منطقه قفقاز، یمن، لبنان و عراق باشد.

زاکانی یکی دیگر از برنامه‌های خود در عرصه دیپلماسی ایران را موضوع رفع تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: سیاست رفع تحریم‌ها را همچنان باید دنبال کنیم و از تجربه بنزین و واکسن کرونا که در دوران تحریم کسب شد، استفاده کنیم. در حوزه تامین مالی خارجی نیز می‌توانیم تجربه ۱۳ میلیارد یورویی که با چین داریم را در سایر زمینه‌ها اجرا کنیم. باید تحریم را باید از خنثی کردن آن شروع کرد و به دنبال شکستن شرایطی بود که ظالمان برای ما ایجاد می‌کنند. راه‌حل تحریم در داخل کشور و پیگیری دوجانبه با سایر کشورهاست.

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه زنده تلویزیونی که به همراه «جلال دهقانی فیروزآبادی» و «مجید غلام‌زاده» مشاوران خود در حوزه سیاست خارجی حضور پیدا کرده بود، درباره وزارت امور خارجه گفت: بازطراحی نهادی و کارکردی را برای وزارت خارجه در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست دنبال می‌کنم، نیازمند ارتباط و تعامل جهانی هستیم، ساختارها و مجموعه‌های وزارت خارجه باید اصلاح شود. دیپلمات‌های ایران در سراسر جهان نباید پایشان بلغزد.

زاکانی که می‌گوید از زمان تصویب برجام در مجلس دهم به این قرارداد نقد داشته است، در پاسخ به پرسش یکی از کارشناسان این برنامه درباره تجربه برجام گفت: برجام یک رویکرد و تفکر بود که به ظرفیت‌های داخلی باوری ندارد. در کمیسیون برجام بررسی کردیم و دیدیم که روی قانون برجام کار کارشناسی دقیقی انجام نشد. به عراقچی (معاون وزیر خارجه وقت) گفتم این پیمان، پیمانی دوستانه با دشمنان ایران بود. ما در کمیسیون برجام سعی کردیم با پیش‌فرض‌های صحیح سراغ این سند بریم. بند بند جهت‌گیری ما در این کمیسیون صحیح بود. برجام را که خواندم، گفتم من با برادرم هم اینگونه قرارداد نمی‌بندم. باید از تجربه بزرگ برجام عبرت بگیریم و برجام امروز نقد کردن می‌خواهد.

او که با شعار «پاک باش و خدمتگزار» در این انتخابات حضور پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: نگاه بنده درباره برجام، جناحی نیست بلکه ملی است. معتقدم در برجام منافع ملی رعایت نشد. اراده نظام برجام نبود، اراده نظام مذاکره بود؛ محصول اراده نظام، برجام نبود. برخی به جای نظام تصمیم گرفتند و گفتند این تصمیم نظام است اما حقیقت این نبود. از نکات منفی برجام عبرت می‌گیریم و به دشمن خوش‌بین نیستیم اما به دوستان داخلی‌مان خوش‌بین هستیم و حاضریم از آنان در بخش‌های مختلف دیپلماسی استفاده کنیم.

علیرضا زاکانی همچنین شامگاه دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳ و در چهارمین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخشی از سخنان خود به نقد عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی به خصوص موضوع برجام پرداخت و گفت: آقای روحانی گفت پاسپورت ما معتبر می‌شود اما به نماینده ایران در سازمان ملل ویزا ندادند و بنزین به هواپیمای وزیر امور خارجه وقت داده نشد. مشکل گدایی کردن از غرب است تا حق‌مان را بدهند.

او ادامه داد: از غرب نمی‌شود التماس و گدایی کرد. تا جریان تحریف در کشور شکست نخورد، جریان تحریم هم درست نمی‌شود. نامه ظریف به شهید رئیسی درباره واکسن کرونا خوب نبود، مردم می‌فهمند. کارنامه بنده در کمیسیون برجام روشن است. گزارش برجام را بند به بند در مجلس خواندم. این گزارش حکایت از خسارت‌های فراوانی دارد. رهبر انقلاب مذاکره را می‌خواستند اما در دیدار با دانشجویان گفتند خطوط قرمز رعایت نشد.

زاکانی افزود: گزارشهای ۳، ۶ و ۹ ماهه ظریف به مجلس را بخوانید. در سال ۱۳۹۵ همه آن‌ها حکایت از «نشد» داشت. چرا یادمان می‌رود این گزارش‌ها ثبت تاریخ شد؟!. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کسی جلوی برجام را نگرفته است. ما اتفاقا دنبال برجام هستیم. ما سهم خودمان را انجام داده‌ایم آنان نیز باید سهم‌شان را اجرا کنند، اما نمی‌دهند. آنان خیانت کردند و برجام را آتش زدند. علتش هم این بود که گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند، دقت نکردند و این کاملا معلوم و مشخص است.

او همچنین با حمایت از عضویت ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی به عضویت  کامل و دائمی ایران در سازمان‌های بریکس و شانگهای اشاره کرد و گفت: عرصه جهانی و پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است. پیوستن به بریکس و شانگهای که دولت قبل آرزویش را می‌کرد، دولت شهید رئیسی آن‌ها را انجام داد. الان وقت چیدن این میوه‌های اساسی است. نباید با حرف خودمان را سرگرم کنیم.

زاکانی در بخش جمع‌بندی اظهاراتش در چهارمین مناظره تلویزیونی با نشان دادن یک کلید که در واقع نماد انتخاباتی «حسن روحانی» در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بود، گفت: مردم این کلید یادتان هست؟ سال ۱۳۹۲ گفتند قرار است قفل از زندگی‌تان باز کنند اما هیچ قفلی را باز نکردند، حتی قفل‌های متعدد دیگری هم زدند و کلیدسازی هم نیامد. تحریم برداشته نشد، پاسپورت عزیز نشد، سال آخر دولت روحانی آمد اما نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha