• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403040503047
  • خبرنگار : 71664

صدور هشدار زرد رنگ برای استان تهران/ رگبار و وزش باد شدید در راه پایتخت

صدور هشدار زرد رنگ برای استان تهران/ رگبار و وزش باد شدید در راه پایتخت

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زرد رنگ از وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک همچنین وقوع رگبار و رعد و برق طی روزهای آتی خبر داد.

به  گزارش ایسنا، براساس تحلیل الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، طی سه روز آینده آسمان استان تهران، صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعات بعدازظهر و شب همراه با افزایش ابر و سرعت باد پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت در برخی مناطق استان به‌ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات، گاهی رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید لحظه‌ای، در نواحی مستعد بارش تگرگ و در پاره‌ای نقاط به ویژه نیمه جنوبی و غرب استان، در بعضی ساعات، وزش باد شدید، گاهی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش موقت کیفیت هوا مورد انتظار است.

همچنین روزهای جمعه و شنبه (۸ و ۹ تیرماه) آسمان صاف و در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات همراه با افزایش ابر، رگبار پراکنده و در مناطق غربی و جنوبی همراه با افزایش وزش باد، گاهی وزش باد شدید و احتمال گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان فردای تهران (۶ تیر ماه) کمی ابری، در بعضی ساعات افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید  گردوخاک با بیشترین و کمترین دمای ۳۵ و ۲۴ درجه سانتیگراد و آسمان روز پنج‌شنبه (۷ تیر) صاف، از بعداز ظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک با بیشترین و کمترین دمای ۳۷ و ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زرد رنگ از افزایش سرعت وزش باد و فعالیت متناوب سامانه بارشی خبر داد. 

افزایش گرادیان فشاری و بروز ناپایداری‌های همرفتی از چهارشنبه تا شنبه (۶ تا ۹ تیرماه) منجر به وزش باد شدید، گاهی خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک، محدودیت دید و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در نیمه جنوبی و غربی پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به خطر سقوط اجسام از ارتفاع و خسارت به سازه‌های موقت مانند داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و تجهیزات موجود در نقاط مرتفع مانند برج‌ها و دکل‌ها، خطر شکستن درختان کهنسال و نهال‌ها در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک،  احتمال گسترش موقت گرد و خاک از استان‌های همجوار و کاهش کیفیت هوا و شعاع دید اشاره کرد.

اداره کل هواشناسی استان تهران به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، احتیاط در عبور و مرور جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها، عدم استقرار در مکان‌های مرتفع مانند برج‌ها و دکل‌ها، اجتناب از پرواز گلایدر و هواپیماهای سبک و بالگرد، اجتاب از تردد و توقف کنار درختان و سازه‌های ناتمام، مستحکم‌سازی پوشش گلخانه‌ها، عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع هنگام وزش باد، احتیاط در انجام امور عمرانی  را توصیه می‌کند. 

 در ادامه این هشدار آمده است: افزایش متناوب سامانه بارشی، رگبار و رعد و برق در نقاط مستعد بارش تگرگ در مناطق شمالی استان تهران به ویژه ارتفاعات از چهارشنبه تا پنج‌شنبه دور از انتظار نیست.

خطر لغزندگی و اختلال در تردد به‌ویژه در نواحی شمالی، امکان آبگرفتگی و جاری‌شدن روان آب، خطر صاعقه و بارش تگرگ و سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد خیلی شدید لحظه‌ای، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل ها، گاهی مه و محدودیت دید در گردنه‌های کوهستانی، گاهی رگبار و رعد و برق پراکنده درنیمه جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران احتیاط در سفرها به‌ویژه در نواحی کوهستانی و گردنه‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha