• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403040503045
  • خبرنگار : 50037

۲۰ مورد آتش‌سوزی در مزارع و اراضی ملی اسدآباد طی روزهای اخیر

۲۰ مورد آتش‌سوزی در مزارع و اراضی ملی اسدآباد طی روزهای اخیر

ایسنا/همدان با توجه به بارش‌های خوب امسال میزان پوشش گیاهان به‌ویژه گیاهان یک ساله در سطح اراضی ملی بالا بوده و در این رابطه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و احتمال هرگونه حریق، مراقبت دو چندان و اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشگیری از موارد حریق احتمالی ضروری بوده تا با این اقدامات، موردی از حریق اتفاق نیفتد و در صورت اتفاق در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطفا شود.

چندی پیش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اعلام کرد: بارش‌های مناسب فصل زمستان و اوایل بهار و افزایش رویش گیاهان، مراتع همدان را در فصل گرم سال آسیب‌پذیر کرده به گونه‌ای که بر اساس آخرین بررسی‌ها ۶۰ درصد مراتع و اراضی جنگلی این استان مستعد آتش‌سوزی است.

متأسفانه هنوز چند روزی از فصل تابستان نگذشته که موارد متعددی از آتش‌سوزی در اراضی ملی و نیز اراضی کشاورزی شهرستان اسدآباد به دلیل عوامل انسانی و البته اکثرا غیرعمد رخ داده که این امر توجه ویژه به  حفاظت از منابع طبیعی از جمله حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، جلوگیری از تشدید فرسایش خاک  و نیز حفظ اراضی کشاورزی را  با فرهنگ سازی دو چندان ضرورت می‌بخشد ضمن اینکه در سال‌های اخیر با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش پوشش گیاهی عرصه منابع طبیعی میزان موارد آتش‌سوزی عرصه ملی در این شهرستان با کاهش محسوسی مواجه شده بود.

۲۰ مورد آتش سوزی  در عرصه منابع طبیعی اسدآباد با شروع فصل گرم سال

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد از ۲۰ مورد آتش‌سوزی و حریق در عرصه منابع طبیعی این شهرستان در طی چند روز گذشته با آغاز فصل گرم سال خبر داد و به ایسنا گفت: از این تعداد موارد سه مورد آن در سطح وسیع بوده و بیش از یک هکتار بوده است.

بهزاد شاهمرادی علت این موارد آتش سوزی را عوامل انسانی به صورت غیر عمد و بی احتیاطی دانست و افزود: برخی از این آتش‌سوزی‌ها به دلیل واقع شدن در ارتفاعات و صعب‌العبور بودن تا رسیدن اکیپ برای اطفا حریق متاسفانه سطح وسیعی را دچار آتش‌سوزی می‌کند و اطفا آن به سختی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی مراتع اسدآباد عامل انسانی دارد و بیشترین مناطق مستعد آتش‌سوزی‌ها شهرستان مناطق کوهستانی به علت پوشش گیاهی بالاست.

شاهمرادی با بیان اینکه با توجه به بارش‌های خوب امسال مراتع شهرستان از نظر پوشش گیاهی در حد مطلوب و خوبی هستند و دام مازاد عشایر برای مراتع شهرستان مشکلی به وجود نمی‌آورد، یادآور شد: برای پیشگیری از هر گونه آتش‌سوزی مراتع  ناشی از فصل گرما چراندن علوفه مازاد از نقش موثری در این امر مهم  برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برخی از موارد قانونی در رابطه آتش‌سوزی، تصریح کرد: در ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع به صراحت اشاره شده آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخلی و مجاورت جنگل‌ها بدون اجازه و نظارت ماموران جنگل‌بانی ممنوع است و در صورتی‌ که در نتیجه بی‌مبالاتی در جنگل حریق ایجاد شود، مرتکب مورد نظر به دو ماه تا یکسال حبس محکوم خواهد شد.

شاهمرادی  همچنین با اشاره به ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع، یادآور شد: هر کس در جنگل به طور عمد آتش‌سوزی ایجاد کند، به حبس از سه تا ۱۰سال محکوم می‌شود و اگر در صورتی‌ که مرتکب مامور جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو همانند سال گذشته برای جلوگیری از هر گونه حریق احتمالی در مراتع و اراضی ملی بیشتر به دنبال فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه هستیم و در این رابطه تاکنون کلاس‌های آموزشی مختلفی از جمله در بین جامعه روستایی و عشایری برگزار شده و در حال برگزاری است.

۱۰۰ هکتار از مزارع جو اسدآباد دچار حریق شد

رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد هم  از حریق ۱۰۰ هکتار از مزارع جو دیم  این شهرستان در روز گذشته  خبر داد و اظهار کرد: در آتش‌سوزی روز گذشته شهر پالیز و  روستای احمدآباد  به دلیل سهل‌انگاری  ۱۰۰ هکتار  از مزارع جو  این شهرستان دچار حریق شد که خوشبختانه درصد بسیاری از  سطح  کشت این مزارع  برداشت شده بود.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر  رعایت جوانب احتیاط لازم در حاشیه اراضی زراعی و مزارع توسط کشاورزان و مردم، یادآور شد: هر ساله با گرم شدن هوا و خشک شدن پوشش‌های گیاهی شاهد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی  هستیم که متاسفانه علت بیش از ۹۰ درصد این گونه حوادث ناشی از عوامل انسانی به دلیل سهل‌انگاری و  بی‌احتیاطی و به صورت غیرعمد است.

مرادی ادامه داد: سهل‌انگاری و  خاموش نکردن هر گونه آتش بعد از استفاده توسط مردم  در طبیعت با توجه به فصل گرم سال  موجب سرایت آن به مزارع زراعی و یا عرصه منابع طبیعی بوده  و برخی افراد به طور غیر عمد موجب این گونه از اتفاقات و حوادث می‌شوند.

وی تصریح کرد:سوزاندن علف‌های هرز زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول باعث کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش و از بین رفتن جانوران مفید خاک، افزایش فرسایش آبی و بادی، کاهش آب پذیری خاک و افزایش ریز گردها بوده و این اقدام  می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی و آلودگی زیست محیطی شود و ضمن آنکه سرایت آتش سوزی به مزارع برداشت نشده، جنگل‌ها، مراتع، ساختمان و تاسیسات در حاشیه مزارع از پیامدهای دیگر  آن است.

به گزارش ایسنا، با توجه به چنین اتفاقات و حوادثی آموزش و فرهنگ‌سازی دو چندان کشاورزان، مسافران و گردشگران طبیعت از طریق رسانه‌ها ضرورت دو چندان داشته و می‌طلبد به ظرفیت اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی توجه ویژه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha