• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040503034
  • خبرنگار : 71480

پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

جلیلی: با تعارف و نمایش کشور اداره نمی‌شود/ روستاها می‌توانند سلول جهش کشور باشند

جلیلی: با تعارف و نمایش کشور اداره نمی‌شود/ روستاها می‌توانند سلول جهش کشور باشند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستاها می‌توانند سلول جهش کشور باشند.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی سه‌شنبه پنجم تیر ۱۴۰۳  در پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «دولت کارآمد» در فرصت ۵ دقیقه اول بخش اول مناظره امروز، اظهار کرد: دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان هم ارائه کردم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. این دو اولویت ارزآوری و اشتغال است. برای حل گرانی، تورم، قیمت ارز باید در این دو زمینه برنامه موفقی اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستاها می توانند سلول جهش کشور باشند. در این ۱۱ سال خیلی از روستاها را دیده ام. روستای لیقوان در تبریز چند هزار میلیارد تولیدات لبنی دارد. در همدان روستاهایی دیدم که ۲۰۰ کارگاه دارد. یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است. شهید رئیسی در این ۳ سال رکورد صادرات غیرنفتی را زد. با چین می توان در زمینه پوشاک رقابت کرد. روستاها می توانند این کار را انجام دهند، ولی باید برای این کار برنامه داشت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید امنیت شغلی دهیاران تضمین شود تا آنها بتوانند به وظایف خود برای پیشرفت روستا برسند.۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص از روستا و کشاورزی شکل می گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود، ۶ درصد است. بودجه عمومی کشور فقط ۴ درصد به این سمت می‌رود که این روند باید اصلاح شود.

جلیلی ادامه داد: ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز برای بازاریابی محصولات خود نباید مشکل داشته باشد. در ارومیه ۲ میلیون تن سیب تولید می‌شود که این یک فرصت است نه اینکه کشاورز عزا بگیرد از این تولید چگونه استفاده کند و چگونه به بازار برساند. یکسری موانع اداری وجود دارد باید این فرصت برای روستاییان فراهم شود که با سند منزل روستایی، اراضی کشاورزی، صنایع تبدیلی و حتی اداوات کشاورزی، پروانه چاه یا دامداری بتواند وام دریافت کنند.

جلیلی افزود: باید دولت به کشاورز اطمینان لازم را بدهد و طبق قانون، تیرماه هر سال قیمت عادلانه اعلام شود، او می تواند برای الگوی کشت تصمیم بگیرد. کشاورز باید مطمئن باشد که اگر محصولی تولید می کند، نباید همزمان شاهد واردات هم باشد و باید اولویت با تولید داخلی باشد. اگر امروز یارانه ای به دامدار خارجی می دهیم، همین را باید به دامدار خود بدهیم. همچنین باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر شکل بگیرد.

 

********

جلیلی: زنان می‌خواهند دیده شوند و به حقوق آنها توجه شود

وی در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش اول مناظره گفت: یک بخش عمده جامعه توسط برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند. صحبت از حقوق زنان می‌شود اما زنان روستایی، خانه دار، سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست سانسور می شود و وقتی آنها خوب دیده نشود، تجویزی هم برای آنها انجام نمی‌شود. شعار می شود داد که ما طرفدار زن هستیم اما جامعه اصلی که نقش اصلی در شکوفایی کشور دارد، دیده نمی‌شوند. آنها می خواهند دیده شوند و به حقوق آنها توجه شود. این توجه به رشد، اقتصاد و فرهنگ کشور کمک می کند.

جلیلی ادامه داد: ۲۶ درصد جمعیت ما در روستا است، اما سهم شایسته برای آنها در بودجه و تسهیلات وجود ندارد. بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند پس اگر برنامه درستی برای استعدادیابی در زمینه ورزشی، علمی، هنری داشته باشید، خیلی کمک می کند؛ نه اینکه رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور شما مخصوص یک یا دو دهک جامعه باشد. باید در این زمینه‌ها برنامه داشت و این اقشار را دید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سفرهایی که این روزها داشتم، برخی طبقات بیان می کردند که آنها باید دیده شوند. باید امنیت شغلی کارگر شما تضمین شود و خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، در یک فرایند نادرست به یکسری واسطه‌ها تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می شود در حالیکه این حقوق باید به جیب کارمند شرکتی برود نه اینکه به این واسطه‌ها برسد. با استفاده از فناوری هایی که داریم می توان این واسطه‌ها را کم کرد و حقوق را به خود کارگر پرداخت کرد.

جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: باید حساب کشی شود که پول‌ها کجا می‌رود. در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می دهد، در حالیکه بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۷۰۰ همت است. ۲۵ درصد هزینه‌کرد این شرکت‌های دولتی ناکاراست که خودش حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می شود. اگر صحبت از انضباط مالی می کنیم و دنبال میترینگ و سامانه برخط هستیم برای این است که چند میلیارد دلار در سال مانع پرت منابع بشویم و ببینید چقدر دست دولت پر می‌شود.

****بخش دوم******

جلیلی: رئیس‌جمهور به دستوری که می‌دهد، اشراف داشته باشد

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ اول بخش دوم مناظره اظهار کرد: مردم مطرح می‌کنند که خدا نکند سر و کارت به ادارات بیفتد که این وضعیت مطلوبی نیست. بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری یعنی حقوق و دستمزد می شود. یک دستگاه بزرگ دولتی داریم که این ها باید پناهگاه مردم باشند نه اینکه مردم بگویند خدا سر و کارت را به این ادارات نیندازد.

وی ادامه داد: سال ۹۲ وقتی رقیب ما رای آورد به وی گفتم اگر ماشین دولت راه نیفتد، شما باید مدام هزینه کنید ولی این ماشین شما را تا سر کوچه هم نخواهد برد. خیلی از این برنامه‌ها وقتی اجرا می شود که ماشین دولت را راه بیندازید. سی سال عمر کارمندان در این دستگاه‌ها صرف می شود و آنها دوست دارند وجودشان مفید باشد و مشکلات را حل کنند.


کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما سه سال ۹۷ تا ۹۹ را بررسی کردیم که بخشنامه‌های دولت چه مشکلی دارد؟ بخشنامه‌های مربوط به صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیرخشک را بررسی کردیم که این ماشین نه تنها کمک نمی‌کند بلکه این بخشنامه‌ها متفاوت بوده و این موجب شده بازار ثبات پیدا نکند و مردم اطمینان نکنند. در بورس هم همین بود. در سال ۹۹ نامه ای به آقای روحانی نوشتم که وقتی اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد و رفتار غلط بروز کند، مردم متضرر می شوند. بحث بیمه سهام را همان جا مطرح کردم.

جلیلی همچنین گفت: رئیس‌جمهور به دستوری که می‌دهد باید اشراف داشته باشد که آن دستور به چه نتیجه‌ای رسیده است. ما ۲۵ حکم را برای ماه اول دولت آماده کرده‌ایم که عمده آنها در زمینه اقتصادی است. در اداره کشور باید گره‌ها را بشناسید. من از پایین‌ترین سطح وارد دولت شده ام و در دبیری شورای عالی امنیت ملی جلسات متعدد داشتیم که از قوه قضاییه شهید رئیسی و آقای اژه‌ای ، وزرای دولت، نواب مجلس و مرحوم فیزورآبادی از ستادکل نیروهای مسلح می آمدند این جلسات موجب می‌شد که وقتی اختلاف ها زیاد بود، به جمع بندی برسیم و آنجا مرکزی بود که همه می توانستند به جمع بندی برسند.

**********

جلیلی: با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود

وی در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم مناظره، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌ها مهم کشور رفع مشکلات معیشتی است. دولت برای حل گرانی و تورم باید برنامه زمان بندی داشته باشد. برادرمان آقای پزشکیان گفتند برنامه هفتم توسعه وجود دارد. برنامه هفتم توسعه از دولت خواسته است ۴۵ برنامه بنویسید و برای هر کدام زمان مشخص سه ماه، شش ماه یا دوازده ماه تعیین کرده است. این برنامه‌ها باید در اولین فرصت آماده شود و نباید زمان را از دست داد.

جلیلی ادامه داد: با این حال کشور صرفا با این برنامه‌ها پیشرفت نکرده و جهش نمی‌یابد. تحقق رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی و برنامه ریزی برای ارزاوری، اشتغال، جذب سرمایه دارد. باید از فرصت فناوری استفاده کرد. امروز فرصت مهم کشور دانشمندان و جوانان متخصص در بخش فناوری است. مهمتر از همه مدیریت این موارد است. بهره‌وری فقط با سرمایه بدست نمی آید. بلکه با مدیریت درست بدست می‌آید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاظرنشان کرد: برخی اشکالات مدیریتی وجود دارد. برخی مسائل در فرهنگ اداری سیاسی ما وجود دارد و برخی مناسبات غلط شکل گرفته است که این آسیب‌ها باید برطرف شود. باید بین کار واقعی و نمایشی تمایز داده شود. با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود. با ضعف مدیریت نمی توان از فرصت‌ها استفاده کرد. بسیاری از استان‌های ما که برخی شاخص‌های خوبی ندارند، فرصت‌های زیادی دارند؛ بنابراین باید قوی ترین مدیران به کار گرفته شوند تا کارهایی که در گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در همین دولت شهید رئیسی مدیران قوی و جوان در همین استان‌ها حضور داشتند که همین کار را انجام می دادند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین تصریح کرد: برای جهش ایران، باید موانع برطرف شود. شهید سلیمانی در یک جلسه بیان کرد که شما می‌توانید تصمیم بگیرید و دستور و بخشنامه بدهید، اما مهم نتیجه است. مثال می‌زد در زمین کشاورزی، اینگونه نیست که آب مستقیم پای درخت برود بلکه باید مسیر آب دنبال شود تا منحرف نشود. برخی منابع مالی کشور مثل این است که آب در لوله‌های فرسوده و انحرافات قرار می گیرد و هرز می‌رود. تا دفع موش نکنید، هر چه گندم جمع کنید، از بین می‌رود. اشراف به ساختار اجرایی اداری کشور و اینکه بدانید چه می خواهید و از چه مسیری آن را دنبال کنید، مهم است.

***جمع‌بندی****

جلیلی: در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف نکردم

جلیلی در بخش جمع‌بندی اظهارات خود در این مناظره بیان کرد: حضرت علی درباره فلسفه حکومت فرمودند که وقتی مردم پی کار می آیند و اعلام آمادگی برای برپایی دین خدا می کنند و از طرفی خدا عهد گرفته که در برابر گشنگی مظلومان و پرخوری ستمگران ساکت ننشینید، این وظیفه بر همه است که قیام کنند و اگر این نباشد، افسار حکومت را بر گردن شتر خودش می اندازم و این را نمی خواهم.

وی ادامه داد: امروز مردم پای کار آمده و برای کشور قدرت و عظمت تولید کرده اند و همین مردم می توانند برای ایران جهش ایجاد کنند. باید یک جهان فرصت را شناخت تا ایران به جهش برسد اما به شرطی که همه مردم را ببینید و استعدادی را کنار نگذارید و کسی را از این دایره خارج نکنید.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: در ۱۱ سال گذشته به جای اینکه در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف کنیم، سعی کردیم در روستاها و شهرهای مختلف حضور یافته و ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنیم. همه مسائل را از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از شهرهای شمال تا جنوب دنبال کرده‌ایم. به مردم به ویژه اهل سنت و اقوام عرض می کنم که بدترین چیز این است که کسی بخواهد در ایام انتخابات حقوق مردم را معامله کند.

جلیلی ادامه داد: وظیفه دولت خدمتگذاری به همه مردم است. وقتی می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه یعنی همه باید بتوانند در این عرصه بزرگ، ایفای نقش کنند. وظیفه دولت تعامل است نه معامله. کسانی که معامله می کنند به حقوق مردم بی‌احترامی می کنند. مردم چه به شما رای بدهند چه ندهند، وظیفه دارید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. همه اقوام و قومیت‌ها برای ما یک فرصت هستند. تنوع قومیت و مذاهب یکی از فرصت‌های ماست.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که به حداقل‌ها اکتفا نکرده و به قله‌ها نگاه کنیم. ما باید به چیزی که در شان ملت ایران است برسیم. ما جهش بزرگ ایران را بر اساس شعار اعلام نکرده ایم بلکه به آن باور داریم ولی عده ای قصد دارند با سیاه‌نمایی و افشاندن بذر ناامیدی، کشور را از جهش بزرگ ناامید کرده و به حداقل‌ها اکتفا کنند.

جلیلی در پایان گفت: ما آینده خوبی در پیش داریم. مردم پای کار آمدند و وظیفه ماست در خدمت مردم باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha