• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040503009
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات خبر داد:

اجرای طرح تحول اقتصادی برای سه محصول مهم در مه‌ولات

اجرای طرح تحول اقتصادی برای سه محصول مهم در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی شهرستان مه‌ولات با سطح زیر کشت ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات پسته، ۱۲۰۰ هکتار باغات انار و ۳۲۰۰ هکتار مزارع زعفران توانسته مقام اول تولید و سطح زیر کشت محصول پسته و مقام هفتم زعفران را در خراسان رضوی به خود اختصاص دهد.

محمدرضا حداد -رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مه‌ولات- در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته اداره تولیدات گیاهی این شهرستان در چهار واحد تخصصی باغبانی، زراعت، حفظ نباتات و مکانیزاسیون اظهار کرد: اجرای طرح سرشاخه کاری و اصلاح ارقام پسته ناسازگار در منطقه، طرح جوان‌سازی باغات مسن و کم بازده در سطح ۴۰۰ هکتار و... از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته طی یک‌ سال گذشته در حوزه باغبانی بوده است.

وی با بیان اینکه اصلاح ارقام پسته ناسازگار مانند فندقی و کله قوچی با مشارکت باغداران در سطح حدود ۳۵۰ هکتار انجام شده است، خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته یک واحد گلخانه ۳۰۰۰ متری هیدروپونیک که غیرفعال و راکد بود فعال و مجدد به چرخه تولید محصول بازگشت.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مه‌ولات همچنین از توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای کوچک‌مقیاس و بزرگ مقیاس در سطح ۳۰۰۰ مترمربع خبر داد و افزود: طرح تحول اقتصادی از جمله برنامه‌های شاخصی است که برای سه محصول زعفران به سطح ۲۲۵ هکتار، پسته ۶۱۴۷ هکتار و اراضی جو در سطح ۳۲۶ هکتار نیز اجرا شده است.

وی با اعلام اینکه تمام توان خود را برای افزایش راندمان و تولید محصولات کشاورزی به کار گرفته‌ایم، اظهار کرد: در راستای کشت جایگزین و گیاهان کم آب طلب از جمله کاکتوس آپونتیا در سطح ۸۰۰۰ هکتار در شهرستان انجام شده است.

حداد همچنین به کشت گیاهان دارویی در سطح ۶۰۰۰ هکتار اشاره کرد و افزود: در حوزه زراعت هم تأمین بذر اصلاح و گواهی شده مزارع جو، گندم و همچنین نظارت بر مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول در شهرستان توسط همکاران انجام می‌شود.

وی با اشاره به تأمین انواع کودهای یارانه‌ای از جمله فسفات، پتاس و ازت به میزان ۶۰۰۰ تن و توزیع توسط هفت عامل در بین کشاورزان، خاطرنشان کرد: برای افزایش حاصلخیزی و افزایش ماده عالی خاک در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ هکتار از سطح زیر کشت باغات به کشت منداب و جو اختصاص یافت.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مه‌ولات همچنین به اقدامات صورت گرفته در بخش مکانیزاسیون کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای نوسازی و افزایش راندمان و کارایی ماشین‌آلات کشاورزی از محل اعتبارات تسهیلات خط ۱۱ مکانیزاسیون حدود ۹ میلیارد تومان تسهیلات پنج ساله در قالب ۸۱ دستگاه و ادوات کشاورزی به باغداران ارائه خدمت داشتیم.

وی افزود: رصد و پایش ماشین‌آلات کشاورزی در شهرستان از دیگر اقداماتی بود که بر اساس آن تراکتورهای کم‌کار و رانندگان حرفه‌ای شناسایی و مدیریت صحیح و بهینه مصرف سوخت انجام شد.

حداد بیان کرد: در این راستا سال گذشته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت نفتگاز در بخش کشاورزی توزیع شد، همچنین در حوزه حفظ نباتات نیز پروژه پیش‌آگاهی پروانه چوب‌خوار پسته در سطح چهار هکتار از باغات انجام شد.

وی رصد و پایش مزارع غلات در سطح ۶۵۰ هکتار، ردیابی آفات قرنطینه‌ای در سطح ۸۰۰۰ هکتار را از دیگر اقدامات اعلام کرد و افزود: به طور مداوم نظارت بر شبکه توزیع سموم شیمیایی کشاورزی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha