• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403040502958
  • منبع : سازمان هواشناسی

وضعیت دما و بارش کشور تا اواسط مردادماه

وضعیت دما و بارش کشور تا اواسط مردادماه

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علو جو، تا نیمه مرداد بارش در سواحل خزر کمتر از نرمال، در جنوب ‌شرق در محدوده نرمال خواهد بود و سایر مناطق کشور بارش موثری دریافت نمی‌کنند. تا نیمه تیر دمای هوای کشور در دو سوی کوه های البرز و شمال‌ غرب نرمال ولی در سایر مناطق کشور بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش ایسنا جدیدترین نقشه های پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۴ تیر ماه تا ۱۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد. بر این اساس از ۴ تا ۱۰ تیر در شمال ‌غرب، دو سوی کوه‌های البرز، زاگرس شمالی، بخش‌هایی از شمال ‌شرق و جنوب ‌شرق کشور و مناطق کوهستانی مرکز استان کرمان بارش رخ می‌ دهد که در مرکز و غرب کوه‌های البرز، استان اردبیل و نیمه شمالی استان‌های آذربایجان بیش از نرمال بوده و با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بارش انباشته در بخش‌هایی از این مناطق در محدوده ۵۰ میلیمتر پیش‌بینی شده است. سایر مناطق کشور بارش موثری دریافت نمی ‌کنند.

در هفته دوم اغلب مناطق کشور بی‌بارش خواهند بود یا بارش موثری ندارند. در هفته‌های سوم و چهارم بارش در استان‌های نوار شمالی کشور کمتر از نرمال، در جنوب ‌شرق و جنوب کشور در محدوده نرمال بلند مدت خواهد بود و سایر مناطق بارش موثری دریافت نمی‌کنند. در هفته‌های پنجم و ششم بارش در سواحل خزر و جنوب‌ شرق کشور در محدوده نرمال است. سایر مناطق مطابق فصل بارش در خور توجه ندارند.

جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۴ تیر ماه تا ۱۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد. بر این اساس از ۴ تا ۱۰ تیر دمای هوا در دو سوی کوه‌های البرز، مناطقی از شمال ‌غرب، زاگرس شمالی و سواحل دریای عمان در محدوده نرمال و برای سایر مناطق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال پیش ‌بینی شده است همچنین  الگوی دمای هوا در هفته دوم مشابه هفته اول است، با این تفاوت که نابهنجاری دما در شرق کشور ۳ تا ۵ درجه بیش از نرمال است.

نابهنجاری دمای هوای هفته سوم در مناطق ساحلی دریای عمان تا ۱ درجه کمتر از نرمال، سواحل خلیج فارس تا ۲ درجه بیش از نرمال و سایر مناطق کشور ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال خواهد بود. دمای هوای هفته چهارم در حاشیه دریای عمان نرمال، در یک‌ سوم شمالی کشور و استان‌های واقع در امتداد زاگرس ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هوا در هفته های پنجم و ششم بتدریج متعادل شده، به‌طوری‌که نابهنجاری آن در اغلب مناطق کشور به یک درجه بیش از نرمال خواهد رسید، با این حال نابهنجاری دمای هوا برای شمال ‌غرب و نوار غربی کشور بین ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha