• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403040502945
  • خبرنگار : 50627

کارشناس مذهبی:

گفتار، رفتار و کردار امام علی (ع) را از طریق عمل صالح در جامعه تبلیغ کنیم

گفتار، رفتار و کردار امام علی (ع) را از طریق عمل صالح در جامعه تبلیغ کنیم

ایسنا/آذربایجان شرقی کارشناس مذهبی، عید غدیرخم را موجب تکمیل دین مبین اسلام دانست و گفت: ما باید روش، گفتار، رفتار و کردار حضرت امیرالمومنین(ع) را از طریق عمل صالح در جامعه تبلیغ کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا صادقی در گفت و گو با ایسنا به منزلت و جایگاه حضرت علی (ع) از منظر پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: طبق فرموده حضرت محمد (ص) (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة، هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است)، و همچنین محبت حضرت علی(ع) در دل هر کسی باشد جهنم بر او حرام می‌شود و بهشت به آن واجب می‌گردد به شرط اینکه این محبت توام با عمل باشد، این روایات نشان دهنده جایگاه، مقام و منزلت حضرت علی(ع) است.

وی ادامه داد: خداوند متعال با عبارت (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی) فرموده است من دین و نعمت‌هایم را با ولایت علی تمام کردم.

وی ماجرای غدیرخم را تشریح کرد و افزود: پیامبر اسلام (ص) در آخرین سفر حج خود (حجة الوداع) و در مکانی میان مکه و مدینه که غدیر خم نام داشت با حضور ۸۰ هزار نفر به دستور خداوند که آیه (یا أیها الرسول بلغ ما أنزل الیک من ربّک فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس؛‌ ای پیامبر، آنچه را از ناحیه پروردگارت به تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر انجام ندهی، اصلاً پیغام پروردگار را نرساندی و خدا تو را از (شر) مردم، نگه می‌دارد.) بر او نازل شده بود، حضرت علی(ع) را بعنوان جانشین خود انتخاب کرد.

صادقی تاکید کرد: پیامبر(ص) فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد (بخشی از خطبه حضرت رسول (ص) در غدیرخم) و بدین ترتیب حضرت علی(ع) را بعنوان جانشین و امیرمومنان برگزید.

وی عدم پذیرش خلافت حضرت علی(ع) توسط خلفای ثلاثه را بدلیل جاه طلبی و حکومت‌داری دانست و گفت: ابوبکر، عمر و عثمان در غدیرخم به حضرت علی(ع) برای جانشینی تبریک گفتند ولی بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) در سقیفه بنی‌ساعده این موضوع را نپذیرفتند و برای خودشان خلیفه انتخاب کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha