به گزارش ایسنا، شهرها همواره با مخاطرات و بلایای طبیعی و اجتماعی مواجه بودهاند؛ امری که نشاندهنده آسیبپذیری آن ها است. شهرها باید به گونهای طراحی شوند که در برابر این مخاطرات کمترین آسیب را ببینند. تابآوری، به معنی توانایی سیستم برای بازیابی حالت قبلی خود پس از ضربه، یک ویژگی اساسی در مدیریت شهری است. تابآوری اجتماعی نیز به معنای توانایی جامعه برای سازگاری و پاسخ به بحرانها است و از اهمیت زیادی برخوردار است. افزایش جمعیت و خطرات اجتماعی نظیر بزهکاری و جنایت، تهدیدی برای اجتماع شهرها محسوب میشوند و ایجاد شهرهای تابآور امری ضروری است. از جمله این خطرات اجتماعی که به ویژه بر نوجوانان و جوانان تأثیرگذار است، برخی بازیهای الکترونیک هستند که می توانند تأثیرات زیادی بر روی گروههای مختلف سنی، به خصوص نسل نوجوان داشته باشند.
در این میان، بازیهای اندرویدی به دلیل دسترسی آسان و گستردگی بازار، به یکی از سرگرمیهای اصلی عموم مردم تبدیل شدهاند. این بازیها با صنعت سینما رقابت کرده و حتی در برخی موارد از نظر فروش پیشی گرفتهاند. اما این بازیها تأثیرات اجتماعی و فرهنگی نیز دارند که نباید نادیده گرفته شوند. تأثیرات منفی این بازیها بر نوجوانان و جوانان باعث نگرانی خانوادهها و مسئولان تربیتی شده است. این بازیها نه تنها برای استراحت و تفریح مورد استفاده قرار می گیرند، بلکه به یکی از بزرگترین صنایع دنیای ارتباطات و فناوری تبدیل شدهاند. با توجه به رواج این بازیها بین نوجوانان و جوانان، بررسی تأثیرات آن ها بر تابآوری اجتماعی ضروری است.
یونس غلامی، دانشیار گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان، به همراه همکارانی از دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه فردوسی مشهد، تحقیقی را در خصوص تأثیر بازیهای اندرویدی بر تابآوری اجتماعی انجام دادهاند. این پژوهش با تمرکز بر شهر اراک انجام شده است.
در این پژوهش که با روش تحلیل و توصیف انجام شده و از پرسشنامههای تهیهشده توسط محققان استفاده شده است، تأثیر بازیهای اندرویدی بر توانایی اجتماعی نوجوانان و جوانان شهر اراک بررسی شده است. بدین منظور، تعداد ۱۹۰ پرسشنامه برای این تحقیق پر شده و برای تحلیل نتایج از مدلسازی و معادلات استفاده شده است.
نتایج پژوهش فوق نشان می دهند که عواملی چون قوانین، رفاه اجتماعی، فرهنگ و تجربه، تأثیر زیادی از بازیهای اندرویدی پذیرفته و در نهایت بر تابآوری اجتماعی نوجوانان و جوانان تأثیر منفی داشتهاند.
این پژوهش اهمیت ویژهای در نشان دادن اثرات منفی بازیهای اندرویدی بر تابآوری اجتماعی نوجوانان و جوانان دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده، لازم است سیاستهایی برای کاهش تأثیرات منفی این بازیها اتخاذ شود. اجرای قوانین خانوادگی و تربیت قانونمند فرزندان، تعیین زمان مشخص برای بازی و جایگزینی تفریحات دیگر، نظارت بر نوع بازی نصب شده روی تلفن همراه و معرفی قهرمانان ملی و دینی به فرزندان از جمله پیشنهاداتی است که میتوانند در این خصوص کمککننده باشد.
محققان در انتهای پژوهش خود، برای کاهش تأثیرات منفی بازیهای اندرویدی و افزایش تابآوری اجتماعی نوجوانان و جوانان، پیشنهادات زیر را ارائه کردهاند:
- در منزل، قوانین خانوادگی داشته باشید و سعی کنید فرزندان را قانونمند تربیت کنید.
- برای بازیهای ویدئویی ساعات و زمانهای مشخصی تعیین کنید.
- تفریحات دیگری را جایگزین بازیهای ویدئویی کنید و برای فرزندان خود وقت بگذارید. به عنوان مثال، رفتن به پارک، استخر، استادیوم و بازیهای مختلف.
- گاهی فرزندان را همراه خود به محل کار یا مکانهای مختلف ببرید تا تجربههای متفاوتی کسب کنند.
- نوع بازی نصب شده روی تلفن همراه فرزندان را نظارت کنید تا محتوای آسیبزننده نداشته باشد.
- در برخی موارد از بازیهای ساخت داخل استفاده کنید که قهرمانان ملی را معرفی میکنند، مثل میر مهنا.
- قهرمانان دینی و ملی را به فرزندان معرفی کنید تا به جای قهرمانان خیالی بازیها، آنها را الگو قرار دهند.
- در جمعهای خانوادگی بیشتر حضور داشته باشید.
- به سازندگان بازیهای اندرویدی توصیه میشود محصولات خود را از نظر چندبعدی بودن، جذابیت و معرفی قهرمانان واقعی بهبود بخشند.
- تبلیغات بازیهای ساخت داخل بیشتر شود و این بازیها به نوجوانان و جوانان شناسانده شوند.
- بازیهای آنلاین و تعاملی توسعه بیشتری پیدا کنند تا تمایل به این بازیها افزایش یابد.
قابل ذکر است، این یافته ها در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در فصلنامه «برنامهریزی منطقهای» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و انجمن علمی اقتصاد توسعه منطقهای ایران منتشر شده است. این نشریه به بررسی موضوعات مرتبط با برنامهریزی منطقهای و توسعه پایدار میپردازد.
انتهای پیام
نظرات