• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403040502916
  • خبرنگار : 71667

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در پانزدهمین روز از رقابت‌ها

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در پانزدهمین روز از رقابت‌ها

در پانزدهمین روز رقابت‌های انتخابات، نامزدهای ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های اقتصادی مانند خودرو، مسکن، فیلترینگ، اشتغال و ارزآوری، قیمت کالاها و سایر موارد پرداختند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و سعید جلیلی پنج نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در برنامه‌های تلویزیونی و اجتماع‌های گوناگون به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه اقتصادی پرداختند.  

روز گذشته علیرضا زاکانی- در جمع تلاشگران عرصه تولید و کارآفرینی- اظهار کرد: عده‌ای در گذشته با نام کار و کارآفرین و خدمتگزار مسائلی را دنبال کردند که ماحصل آن درد و رنج کارآفرین و کارگر شد. امروز باید به این حقیقت توجه کرد که در کشور هم امکانات وجود دارد و هم خلاقیت و مهارت و هم کارآفرین وجود دارد که می‌توانند گره‌های بزرگ کشور را برطرف کنند.

وی افزود: در دهه ۱۳۷۰ در قرارداد گازی کرسنت ملت ایران ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع گرفت و تا هفته گذشته که پیگیری می‌کردم کشور همچنان گرفتار این پرونده است. این اتفاق به خاطر کارگزار نادرستی بود که نفع ملت را در نظر نگرفت. او از کل قرارداد ۲۵ ساله یک و نیم درصد برای خودش عدم النفع گرفت، اسنادش هم موجود است.

باید با ملت شریک شویم و آنان را سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم

زاکانی در ادامه صحبت‌هایش گفت: در  سال ۱۳۹۴ قانون رفع موانع تولید را در مجلس تصویب کردیم. ماده ۲۰ این قانون به دولت آقای روحانی تکلیف کرده بود که ظرف ۶ ماه آیین نامه را بنویسد که دولت ظرف سه ماه افرادی که در دهه ۱۳۸۰ وام ارزی گرفتند که ۶۰۰ مورد بود، تسویه حساب کنند اما پول مردم هنوز داده نشده است. ۵۵ نفر از وام گیرندگان بیش از ۵۰ میلیارد دلار دریافت کرده بودند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با ملت شریک شویم و آنان را سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم. چه در مسکن اعم از استیجاری و مالکیتی تجربه خوبی دارم. در یک روز ساخت ۳۰۰۰ مسکن را شروع کردیم. حرف هم نزدیم بلکه عمل کردم. در یارانه طلا نیز مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم. اینها حق‌شان است و کسی به آنها چیز اضافه‌ای نمی‌دهد. زیرساخت‌های کشور باید به گونه‌ای فراهم شود که بیش از این مایه افتخار شود. همه زیرساخت‌های آن در کشور وجود دارد. حوزه‌های ریلی، دریایی، خشکی، صحرا، معدن، نفت و گاز ظرفیت‌های کشور است.

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در چهاردهمین روز از رقابت‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، دوشنبه ۴ تیرماه در نشستی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سالن شهید رجب‌بیگی دانشکده فنی برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای پرونده کرسنت و SFO، اظهار کرد: اصلأ به من ربطی دارد؟ سال ۸۱ قرارداد بسته شده است، مسئله داشته و در دولت آقای احمدی‌نژاد آمده تا پیگیری شود. آقای احمدی‌نژاد دو بار اقدام کرد که انجام شود. من سال ۸۷ به سازمان بازرسی رفته‌ام. من باید پاسخ دهم؟ خیلی جالب است.  

اقتصاد باید مردمی و مقاومتی شود

او در ادامه صحبت هایش تأکید کرد: کرسنت داستان بزرگی است و خیلی خسارت از کرسنت به کشور وارد شده است. آن آقا گفت با شما حرف داریم؛ بله، ما هم حرف داریم. من خیلی چیزها را نمی‌خواستم بگویم. ما سر کرسنت حرف داریم. من هم هیچ نقشی نه این طرف و نه آن طرف نداشتم و فقط در دوره‌ای و در بخشی به من اطلاعات تکمیلی رسید و طبق ضوابط سازمان به مراجع مرتبط منتقل کردم ولی امروز برای کرسنت حرف جدی داریم. باید پاسخ دهند.  

وی با بیان اینکه اقتصاد لیبرالی شکست خورده است، تشریح کرد: ما مبانی خودمان را داریم. سیاست‌های رانتی در همه دولت‌ها وجود داشته است. اقتصاد بسته و دولتی و شبه‌دولتی اقتصاد ایران را زمین زده است. ‌ اقتصاد باید مردمی و مقاومتی شود. ‌ اقتصاد مردمی با ارگان‌ها درست نمی‌شود.   سیاست‌های بسته رانتی که در همه دولت‌ها وجود داشته به کجا رسیده است؟

اگر انتخاب شوم فیلترینگ بی‌خاصیت را جمع می‌کنم

پور محمدی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه مدعی هستم در فضای مجازی کم‌کاری کردیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده نکردیم، اظهار کرد: اما آیا فیلترینگ جواب داد؟ اگر انتخاب شوم فیلترینگ بی‌خاصیت را جمع می‌کنم و باتوجه به سوابق در مسائل امنیتی تاکید می‌کنم آسیب امنیتی فیلترشکن برای ما بسیار است. باید شبکه ملی اطلاعات و اینترانت را هم که در دولت آقای رئیسی پیشرفت‌های زیادی داشت تقویت کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر این باور است ارز چندنرخی فساد و رانت به همراه دارد. آیا مردم امروز با ارز نیمایی زندگی می‌کنند یا وقتی کالایی می‌خرند براساس نرخ بازار است؟ وقتی به بازار می‌رویم و همه‌چیز بر اساس نرخ بازار آزاد است، این نشان می‌دهد رانت وجود دارد.

اگر می‌توانیم یک مو از خرس بکنیم، چرا این کار را نکنیم؟

پورمحمدی تصریح کرد: مسئله اصلی، میزان ارز تزریقی به بازار است و مشکل عمده این است که ارز، کم است. آمریکا روی این نقطه دست گذاشته و ما باید به هر بهایی شده تحریم را بشکنیم. راه هم دارد. در همان برجام چند نکته مثبت وجود دارد اما دو سه قدمی که در برجام می‌شد به آن برسیم را ترامپ که از معاهده‌های دیگری هم خارج شد، به هم زد. برجام مطلوب ما نیست اما اگر می‌توانیم منفعتی ببریم و از خرس یک مو بکنیم چرا این کار نکنیم؟ عقل این را به ما می‌گوید. 

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در چهاردهمین روز از رقابت‌ها

سعید جلیلی دوشنبه شب، با حضور در چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ اظهار کرد:  اشتغال و ارزآوری دو مساله اصلی کشور است که باید در عمل خود را در سیاست خارجی نشان دهد. سیاست خارجی  ای موفق است که معلوم باشد در پایان دولت چقدر به اشتغال و ارزاوری کمک کرد. لازمه این کار این است که اقتصاد خود را در زنجیره اقتصاد جهان جانمایی کنید. زمانی روسیه ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات خود را از اروپا وارد می کرد اما بعد از ایجاد اختلاف بین روسیه و اروپا، فرصت صادرات ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات برای ما به روسیه ایجاد شد. زمانی با ترکمنستان روابط ما ۶ میلیارد دلار بود که به دلیل اینکه اولویت‌ها را نشناختند و ارزآوری در اولویت نبود، این عدد به ۲۰۰ میلیون دلار رسید؛ این به اقتصاد کشور لطمه می‌زند. بازار پتروشیمی و صنایع پایین دستی در منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار است که سهم ما خیلی کم است و باید حضور فعال داشته باشیم.  

کشور ما موقعیت بسیار خوبی دارد و می تواند در برخی کالاها هاب منطقه بشود

وی گفت: در منطقه مقاومت بیشترین همکاری را داشتیم و جوانان ما به آنجا رفته و به حق مقاومت کرده و دفاع کردند و امروز باید روابط اقتصادی ما متناسب باشد و بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و سوریه داشته باشیم نه اینکه برخی کشورها روابط بیشتری با این کشورها نسبت به ما داشته باشند. بازار پتروشیمی و صنایع پایین دستی در منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار است که سهم ما خیلی کم است و باید حضور فعال داشته باشیم.

جلیلی بیان کرد: کشور ما موقعیت بسیار خوبی دارد و می تواند در برخی کالاها هاب منطقه بشود. ظرفیت‌های کارخانه‌های آرد کشور با یک سوم کار می کند. می توان گندم را به داخل کشور آورد و آن را به آرد تبدیل کرد و آرد را صادر کنید. می توان از هند گندم بیاورید و آرد را به عراق صادر کنید. ۱۱ میلیارد دلار برای بازار صیفی‌جات وجود دارد که رقیب کنار رفته است. کشاورزان چقدر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. می توانیم در زمینه سلامت ظرفیت‌های بزرگ ایجاد کنیم.

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در چهاردهمین روز از رقابت‌ها

افزایش فروش نفت ایران در این دولت به علت مصمم بودن رئیسی بود

امیرحسین قاضی زاده هاشمی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در چهارمین مناظره اظهار کرد: به اعتراف آمریکایی ها در دولت شهید رئیسی ۸۰ میلیون نفت فروخته شد.  افزایش فروش نفت ایران در این دولت به علت مصمم بودن رئیسی بود.

وی گفت: مردم شریف ایران تحریم های آمریکا روی فروش نفت و منابع ارزی متمرکز شده بود. شهیدان سرافرار ما یعنی آیت الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان بدون کاسبی تحریم و شعارهای دروغین در طول سه سال فروش روزانه نفت را به دومیلیون در روز افرایش داد. مردم ایران اگر کشور پشتوانه ارزشی نداشت چه طور در خیابان های این کشور خودروهای لوکس یا تاکسی های برقی می بینید؟

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در چهاردهمین روز از رقابت‌ها

نفت، گاز و وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور

مسعود پزشکیان، دیگر نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این مناظره تلویزیونی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: الان نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور است درحالیکه ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم چرا که در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.  

پزشکیان با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار اینگونه نمی‌شود پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است.

وی افزود: یک نفر از اتاق بازرگانان سوال کند و ببیند که آیا این افراد برجام و FATF را بد می‌دانند یا خوب می‌دانند حال اینکه عده‌ای به اسم کارشناسان نشستند و آنها را توجیه کرده‌اند بحث جدایی است اما با اعضای اتاق بازرگانی صحبت کنند و ببینند که چه بلایی بر سر تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران ما آمده است؛ اعضای اتاق بازرگانی در جلسه با من می‌گفتند که ما نمی‌توانیم با این روند ادامه دهیم حال این‌ها می‌گویند که ما ادامه می‌دهیم. همین الان ما که در دنیا در زمینه گاز و نفت جمعاً اول هستیم در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان نیز برق آنها را قطع می‌کنیم. بگویند که ما چقدر در حال ضرر کردن در میادین مشترک هستیم؟ قطر، عمان، امارات و کویت در میادین مشترک سهم خود را می‌برند اما ما اصلاً عین خیالمان نیست و از این سمت می‌گوییم که فلان شرکت‌ها می‌خواستند با ما فلان کار را بکنند.

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در چهاردهمین روز از رقابت‌ها

همچنین محمد باقر قالیباف با حضور در این مناظره اظهار کرد: قبل از هر کاری به مردم قول دهیم که دغدغه ما حل مشکلات آن ها با اولویت های اقتصادی است و برای آن از ظرفیت ها استفاده می کنیم.

ما بزرگ‌ترین موقعیت درآمد اقتصادی هوایی را داریم

وی با اشاره به مسیرهای هوایی گفت: ما بزرگ‌ترین موقعیت درآمد اقتصادی هوایی را داریم؛ از جمله پیشنهادات ما این است که پایتخت دوم اقتصادی ایران را در جنوب کشور می گذاریم.  حدود ۲۵ درصد راه آهن های احداثی منفعت اقتصادی ندارد و حتی به اندازه هزینه خودشان درآمد ندارند؛ ما برای این موضوع هم طرح و برنامه داریم. حرف از سرمایه گذاری ۸۰ و ۱۰۰ میلیون دلار در چابهار زده می شود در شرایطی که ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در چهابهار می توان بدون مشکل FATF و تحریم هسته ای امریکا داشت.

قالیباف با بیان اینکه حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم دنبال کنیم، افزود: مردم در شرایطی هستند که نجابت به خرج داده و تحمل و تاب آن ها به سر آمده است؛ لذا باید مشکلات آن ها در زمان کوتاه حل شود، لذا اولین کار ایجاد سپر حمایتی برای مردم است که در این راستا فاصله حقوق ثابت با تورم جبران می‌شود چون در غیر این صورت سفره ها کوچک تر خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: امروز ۱۷.۵ درصد سرمایه ها اتلاف می شود؛ لذا می توان بدون ایجاد مشکلات جدید و دامن زدن به تورم، آن را مهار و کنترل کرد.

قالیباف با یادآوری برنامه هایش در حوزه بهبود وضعیت معیشتی مردم تشریح کرد: سرانه درمان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است که می توان با مدیریت وضعیت درمان را ارتقا داد.

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در چهاردهمین روز از رقابت‌ها

باید واردات خودرو سنگین و سبک و شخصی صورت گیرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع مسکن گفت: خیلی از مردم قسط وام شان سر رسیده و خانه به ان ها تحویل داده نشده و درگیر مشکلات وام هستند؛ برنامه ام این است که به هر فرد بدون خانه، در محیطی با کاربری مسکونی ۲۰۰ متر زمین داده شده تا آن را بسازند؛ این کار براساس تجربه ام در شهرداری تهران، در تمام روستاها و بیش از ۸۰ درصد شهرها شدنی است.

وی معتقد است جوانان در حوزه خودرو مشکل دارند؛ صنعت خودرو رانت می گیرد و نتواسته ما را خودروساز کند؛ لذا باید واردات خودرو سنگین و سبک و شخصی صورت گیرد؛ امروز سهم قابل توجهی از خودروها اسقاطی است که با توجه به مصوبه مجلس می توان به سمت واردات خودرو رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha